Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Tipps på lyckad lek Geophagus brachybranchus

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Tipps på lyckad lek Geophagus brachybranchus

Tjenare
    Har ett problem som jag skulle vilja ha lite tipps och hjälp med.
    Har har installerat en större burk en vad jag hade innan till mina Geophagus brachybranchus .

Problemet jag har är att hanarna käkar upp äggen (romen) på en nano sec.

Vad tycker ni jag skall göra.

Lite bakgrunds info.
    Har fått lyckade lekar på dessa innan i det mindre akvariet som va på 3-400L.
    Detta dem huserar i nu är över 800L

Fiskbeståndet är 9st Geophagus brachybranchus , 4 apistogramma (kakadua) och lite små fisk.

Det jag noterat är att när äggläggning sker vilket jag studerat ca 5 ggr nu är att honan jagar hanen ganska mycket och hanen är som blixten så fort ett ägg kommer på en sten. inga andra fiskar vågar störa.

Inredningen består av ett antal rötter växter småstenar en del gömda som dem gräver fram.

Det jag testat är natt lampa helt släckt vanligt ljus. bättre skyddade plattser.
    Har lite slut på ider.

Det jag i samma veva noterat är att mina pirayor ej äter lika mycket och glupskt som innan. Vet ej om det finns någon rödtråd i samanhanget.

Vattenbyte sker som innan 40% 2ggr/vecka Vilket jag gjort hela tiden alla värden är tipp topp.
    Har lite ide stopp i kålat.

Skumt?1 Önskar jag hade några ideer, men icke.

9st är ju rätt många kan det vara så att de stressar varandra, dvs att det är för trångt?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentera

Vet inte båtten ytan är ca 150x120cm höjden 70cm. Det gamla karet hade betydligt mindre yta.

Det är lek hela tiden. Jag fattar inte vad det är som inte stämmer.

Kommentera

Nej konstigt? Ge det lite tid så kanske de kommer till rätta.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentera

Jo kanske är det pga nya miljön byte av burk. Det är så trist o se hanen/arn käka äggen så fort dem kommer ut

Kommentera

Testat att minska till bara ett vattenbyte i veckan i samband med leken? har de några skuggiga ställen att gömma sig på så de är harmoniska i allmänhet? Hur gammla är de?
            MVH

Kristofer

Kommentera

Jag skall testa dra ner på vattenbytena. Anledningen till att jag byter så ofta är för att få bort organiskt avfall.

Dem har skuggiga partier lite överallt under rötter vissa av dessa är 40cm upp så dem kan "hänga" där. Sedan har jag bara belysning i främre delen av burken så dem har lummigt och mysigt i bakre delen. Har även en del växter som flyter omkring ser inte så fint ut men skapar ett bra skydd har jag inbillat mig.

När man ser på dem ser dem lugna och harmoniska ut glider runt så som bara en jordätare kan göra. Mycket imponerande Sedan 80% av tiden roar dem sig med att sila sand

När dem ej leker är dem i stim Lite små gruff mellan hanarna förekommer men inte mer en normalt.

Kan väll inte vara så att 4 st 3-4cm kakadua ciklider kan störa dem??
              Jag flyttade på diskusen samt skalarerna men det vart ingen skillnad.

Är det kanske så enkelt att dem inte aklimatiserat sig årdentligt det är en tanke som slå mig. Men då borde dem ju inte leka hela tiden.

Frågan är gjorde jag rätt att flytta skalarerna samt diskusen som dem gått med tidigare??

En annan tanke är att burken blivit för stor så det är svårt för dem att hantera reviret innan va det inte katig plats dem hade?

Ni får ursekta om jag seglar iväg. Vill ju få lyckade lekar så man vet att allt stämmer.

Kommentera

Tror inte att Cacatouidesen är grunden till problemet =) Låter som att du har en bra burk! Är de mycket spring frmför karet, kanske lite extra vid lek?
                Tycker att det låter som en ålders grej i och för sig.. hur gamla var de nu igen?

Ursprungligen postat av Dev Visa inlägg
                Jag skall testa dra ner på vattenbytena. Anledningen till att jag byter så ofta är för att få bort organiskt avfall.

Dem har skuggiga partier lite överallt under rötter vissa av dessa är 40cm upp så dem kan "hänga" där. Sedan har jag bara belysning i främre delen av burken så dem har lummigt och mysigt i bakre delen. Har även en del växter som flyter omkring ser inte så fint ut men skapar ett bra skydd har jag inbillat mig.

När man ser på dem ser dem lugna och harmoniska ut glider runt så som bara en jordätare kan göra. Mycket imponerande Sedan 80% av tiden roar dem sig med att sila sand

När dem ej leker är dem i stim Lite små gruff mellan hanarna förekommer men inte mer en normalt.

Kan väll inte vara så att 4 st 3-4cm kakadua ciklider kan störa dem??
                Jag flyttade på diskusen samt skalarerna men det vart ingen skillnad.

Är det kanske så enkelt att dem inte aklimatiserat sig årdentligt det är en tanke som slå mig. Men då borde dem ju inte leka hela tiden.

Frågan är gjorde jag rätt att flytta skalarerna samt diskusen som dem gått med tidigare??

En annan tanke är att burken blivit för stor så det är svårt för dem att hantera reviret innan va det inte katig plats dem hade?

Ni får ursekta om jag seglar iväg. Vill ju få lyckade lekar så man vet att allt stämmer.
                MVH

Kristofer

Kommentera

Dem är 3år och 2år från olika linjer f1or. Det är ganska lugnt och fridfullt visst jag sitter ofta framför burken i en fåtölj.

Kommentera

2-3 år kan ju vara så att de är lite gröna på det där med att leka än så längen... de blir ju oftast inte könsmogna föräns vid 2år eller senare =)
                    MVH

Kristofer

Kommentera

Mina Geophagusar ser precis ut som brachybranchus-fotot i artregistret, hursom leker de litet oregelbundet, kan komma två kullar med 3 månader mellan, sedan inget på mer än ett halvår.

När de lekt och munruvar är det inget lattjande med artfränder, scalarer eller Uarus mer. De håller halva 540-karet som revir och vaktar hårt. Hannen är mer än dubbelt så stor som honan (volymmässigt), har du samma förhållande? Annars kan det ju vara så enkelt att det inte är harmoni mellan paret längre. Borde gå över med tiden när du har så många, men kan väl också vara så att de tycker de är för många...

Kommentera

1 par har fått frisimmande yngel i förra burken där dem bodde trängre. Men min fundering är nu när jag ej flyttat alla och dem 9 jag flyttat till det större. Min tanke är att dem har nu mycket större utrymme och ium detta mer revir och mer att skydda. Då det är 3 par + 1 liten gynnare har dem större revir och blir mer stressade ium detta?
                        Kan jag vara på rätt spår?

Jag funderar på att sälja av och bara spara 2 par av dessa och kanske stoppa i någon annan art?

Det jag funderar på är om dessa som jag har. Har mer att skydda en innan och ium detta blir osäkra. Och om jag minskar antalet ytligare till 1par F1 och 1par VF. och får lugnare och bättre avskiljning vid lek.

Vad tror ni om min tanke i detta?

När man kollar på dem ser dem ej stressade ut på något sätt men kanske är det iaf just när det är lek.

Jag har iaf tänkt minska antalet då jag tänkte ta hem mina Diskus o ha i denna burk.

Min tanke från start va att en lite större grupp skulle bli mindre stressade men så kanske inte fallet är just i detta.

Mycket funderingar och frågor är det

För dem är på gång igen och spelar för varandra så ny lek kommer ske inom kort tänkte kolla hur del blir denna gång.

nicson:

Jag har ca samma förhållande storlek messigt som du honorna betydligt mindre en hanarna. Dem har ju stor bottenyta. Dem har lagt beslag på en liten sten i 3 olika delar av burken som dem lägger rommen på och det är alltid samma lilla sten dem lägger rommen på
                        Vänder dina med på lekytan när dem skall göra annat så som att äta?
                        Har hänt några ggr dock bara Vf paret som gör så och just detta par har valt en liten liten rotbit istället för en stenbit

Kommentera

1 par har fått frisimmande yngel i förra burken där dem bodde trängre. Men min fundering är nu när jag ej flyttat alla och dem 9 jag flyttat till det större. Min tanke är att dem har nu mycket större utrymme och ium detta mer revir och mer att skydda. Då det är 3 par + 1 liten gynnare har dem större revir och blir mer stressade ium detta?
                          Kan jag vara på rätt spår?
                          Känns inte som det skulle vara ett problem, det brukar vara tvärtom, men jag har på tok för lite erfarenhet för att egentligen veta.

Jag funderar på att sälja av och bara spara 2 par av dessa och kanske stoppa i någon annan art?

Det jag funderar på är om dessa som jag har. Har mer att skydda en innan och ium detta blir osäkra. Och om jag minskar antalet ytligare till 1par F1 och 1par VF. och får lugnare och bättre avskiljning vid lek.

Vad tror ni om min tanke i detta?
                          Färre antal på samma ytan blir nog lugnare och minskar antalet de ska försvara sin yngel emot. Hur många hade du i det mindre akvariet? Kanske hade du färre där så de var det som gjorde det lugnare?

///David

Kommentera

Jag hade 12 st i den mindre burken. Den va på 400L. Jag vet som sagt inte vad som är felet dumt nog har jag ingen tom burk och labbs med

Kommentera

Nu äntligen går det i rätt tiktning. Nu går en hona och tuggar Hoppas bara hon håller dem.

Kommentera

Sparar...
                              X