Sjuka dvärgciklidhanar: varför bara hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #16
    Ni som har framgång (lyckas få till lek) med sydamerikanska dvärgciklider - vad matar ni med?

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #17
      Frysta svarta mygg, dafnier, cyklops, artema i mitt fall.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #18
        just nu så matar jag mest med frysta: cyclops, bosmider och mysis. Lite hemkörd räkmix och nykläckt artemia ett par ggr i veckan.

        Kommentar

        • fiskglad
          Användare
          • januari 2012
          • 10

          #19
          Ursprungligen postat av Pelle
          Håller med Mats, Kaj och Wilhelm till 100%. Kraftiga innerfilter som skapar en vatten strömning genom akvariet är rena döden för apistos. De är helt enkelt inte konstruerade för att leva i en sådan miljö. Det du beskriver av dödsförloppet stämmer exakt med vad som brukar inträffa. Följ Mats råd och skaffa ett ytterfilter, och sätt ett strilrör på returen, så får du en helt annan miljö.
          Jo det kanske får bli så med tiden - men jag ska börja med en ordentlig stril på det filter jag har. Jag har påbörjat en sådan lösning ikväll. Sätter väl ihop det imorgon. Jag tror nog jag kan få det att bli riktigt lugnt.

          Minns när jag var så där en femton och fick yngel på kakaduor och fjärilar. Då var det "blubb-filter" i en sån där genomskinlig låda. Det gjorde nog ingen större ström. Måste i det avseendet varit bättre än de mer moderna innerfilterna som sonen köpte till nämnda akvarier.

          Tack för alla goda råd. Verkligen hög kvalitet på detta forum vill jag påstå utifrån detta lilla jag sett nu.

          Tillbaks till vår Ap. Vjieta hanne som ligger och trycker. Är kanske det bästa att låta honom gå över i en annan liten burk (typ liten burk som jag haft räkor i; 7 liter)? Eller är en annan lösning att ta den dominanta honan till en annan burk (kanske ett annat sällskapsakvarie?)? I båda fallen menar jag förstås endast som en tillfällig lösning - för att få hanen att stressa av...
          Vad tror ni kan vara bäst?

          Henrik
          Senast redigerad av fiskglad; 03 januari 2012, 12:41.

          Kommentar

          • fiskglad
            Användare
            • januari 2012
            • 10

            #20
            Nu har jag fixat filtret med stril som pekar uppåt - jag tror det gör att cirkulationen minskar betydligt på det. Eventuellt får jag strypa utflödet ytterligare.
            Jag lade också märkte till att det var Fluval 3. Sorry för det.

            Henrik

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #21
              Hej Henrik.
              Fortfarande för högt tryck på vattnet.Luftdrivet är bättre som du hade förut.Mina fiskar får till 70% räkmix (bestående av 80% räkskal med rom och hela räkor och ärtor 20%) svata mygg,artemia,cyclops och mikromask.Glömde märlkräftor och sötvattens räkor som jag föder upp. Byter bara vatten en gång i mån 25-30 %.suger aldrig botten och gör ej rent mina filter kanske varanant år på sin höjd.Varför jag ej rör botten är att mina yngel hittar sin mesta föda där.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              Arbetssätt...