2 nya arter beskrivna i Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    2 nya arter beskrivna i Sydamerika

    Cichlasoma zarskei



    Apistogramma playayacu


    Vi lägger in dessa i registret efter de godkännts av fishbase.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Lägger vi inte in dem så snart vi får tid? Det finns väl ingen poäng att vänta på Fishbase?

    mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tja, vad jag förstått så har vi den principen men jag är öppen för förslag :-)
      Jag skulle gärna vilja att vi är tydligare kring vad vi har som referenser kring våra arter.

      Nu tror jag vi går på:
      Fishbase generellt
      Ad Konings för Malawi & Tanganyika
      För sp. arter visst godtycke men ärna med individuella referencer såsom Cichlidae och liknande.

      En diskussion var uppe att använda A-nummer för Apistogrammas:
      Datz
      Listan finns även här
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Mitt tips vore att använda Fishbase, Catalog of Fishes, ifall de är osams testa ITIS och att aldrig lyssna på Konings vad gäller taxonomi.

        Vad gäller A- och L- och C- nummer så brukade jag tycka illa om dem (och jag begriper fortfarande inte varför folk vill fortsätta använda nummer när de fått namn, som L46 för H. zebra), men jag har ändrat mig. Nummersystemet håller ordning bättre än tillfälliga namn som i Laetacara sp."Buckelkopf" eller Crenicichla sp. "Xingu III".
        Senast redigerad av Mike_Noren; 14 december 2011, 11:06.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jo dessa är vad vi kör på för så gott som alla arter:
          ishbase, Catalog of Fishes

          CoF är väldigt snabba och fishbase lite långsammare, inte för at jag vet ifall det betyder noggrannare?!

          ITIS har jag inte sett att vi refererat till tidigare vid införande av nya arter.

          Ja jag kan inte svara på något vad gäller Konings?! Jag har fokus på SA och CA och även där väldigt okunnig. Lite kan jag men ack så lite...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          Arbetssätt...