Erfarenheter av papegojciklid (Hoplarchus psittacus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #16
    Då fattar jag. (Det går i kors lite här, sorry.)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #17
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Då fattar jag. (Det går i kors lite här, sorry.)
      Du får passa på och köpa några när du kommer till Stockholm nästa helg, dem finns på A-lagrets lager lista

      Kommentar

      • liv
        NCS Medlem
        • februari 2005
        • 192

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Ståtliga firrar är det i varje fall.
        Det er sant.Har 6 stk på oppvekst i ett 530 og de er veldig fine.Akvariet de går i er det masse røtter og flyteplanter.De rører ikke plantene,men liker og flytte på cattappabladene som de har mange av på bunnen.Er jo en robust svartvannsciklide som burde trives i slikt miljø.Vannskifte 50% en gang i uka er ett must.Av for får de ocean nutrion pellets,diverse frossenfor og reker.De går sammen med noen C.saxatils,regani ,H.temporalis og en ikke biotopriktig stim congotetra.Filtreringen er Eheim 2028 og 2080,så det er mer en nok.H,psittacus er en ciklide som må ha godt stell ,da er den vel en av de flotteste SA.ciklidene.Nå er der andre gang jeg har dem.Solgte de jeg hadde før pga.de begynte og bølle med mine S.daemon som jo ikke tar igjen på noen måte.På salgsdagen var de ca.20cm.Veldig fine.Det er grunnen til jeg har dem på nytt igjen.Noen arter blir man aldrig lei av.
        jan

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Härlig läsning nu blev man ännu mer sugen!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Jonny
            Användare
            • mars 2010
            • 231

            #20
            Ursprungligen postat av DaRe
            Härlig läsning nu blev man ännu mer sugen!!
            Ja detta e verkligen en fisk som står högt upp på önskelistan, får se om man inte kan flytta runt på lite fisk i karen här så det helt plötsligt får plats med en grupp av dessa

            Kommentar

            • gryni
              Användare
              • februari 2004
              • 63

              #21
              Liv, torvfiltrerar du vattnet eller gör något annat för att få det till svartvatten?

              Kommentar

              • liv
                NCS Medlem
                • februari 2005
                • 192

                #22
                Ursprungligen postat av gryni
                Liv, torvfiltrerar du vattnet eller gör något annat för att få det till svartvatten?
                Nei,har bare masse røtter og er nøye som sagt med for,filtrering og vannskifte.Da jeg hadde S.daemon lekte ett par bare noen dager etter jeg begynte med cappattabladene.Det ble aldri noe yngel etter andre gangs lek heller,men morsomt og se på når de dekket eggene med sand og voktet plassen.Måler aldri ph og alt det andre,men har ganske mykt vann ut av springen så det er vel det i kombinasjon med mye røtter att det blir bra vanntype til disse litt spesielle ciklidene.Har selfølgelig også hatt CA. opp gjennom årene og glemmer aldri ett par med managuense.De var ca.25,30 cm ,og når de hadde yngel.....fantastisk.
                jan

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #23
                  Ursprungligen postat av indigo
                  HEJ
                  Jag har haft dom i ca 6 år o tycker inte att dom är särskilt svåra, däremot när jag har flyttat dom emellan akvarium har dom matvägrat o blivit taskiga mot artfränder.
                  Jag har liknande erfarenhet, jag köpte några vuxna djur som matvägrade i månader. Men de kom igång till slut. Däremot märkte jag aldrig mycket till aggressioner.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...