Erfarenheter av papegojciklid (Hoplarchus psittacus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gryni
    Användare
    • februari 2004
    • 63

    Erfarenheter av papegojciklid (Hoplarchus psittacus)

    Hej,

    Har planer på att starta upp ett nytt sydamerikakar och skulle gärna vilja testa papegojciklider ( Hoplarchus psittacus ). Vill ha tips på vad jag bör tänka för att dessa fiskar ska trivas på bästa sätt. Har efter vad jag läst på diverse forum fått uppfattningen om att de kan vara relativt känsliga och vill därför ta reda på mer info.

    Det jag främst undrar över är:
    - behövs torvfiltrering?
    - ger de sig på växter?
    - Hur är de i tempramentet?

    Men alla erfarenheter av dessa fiskar tas tacksamt emot!
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Vi hade en artikel om den i CB 4 2010.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Jag har 4 st som jag har haft i drygt 3 år, de var ca 5-6 cm när jag köpte dem är i dag ca 25 cm.

      Om dem är känsliga, med avseende på vattenkvalite, inte överdrivet tycker jag inte lika krävande som t.ex diskus. Jag har aldrig använt torv utan vanligt kranvatten har fungerat fint.

      Jag har aldrig sett att mina gojor tuggat på växter jag har haft svärdplantor, jättevallisneria, cryptocoryne och anubias utan problem. H.psittacus är ingen vegetarian utan livnär sig på små kräftdjur och insekter.

      Jag har aldrig sett att de varit aggressiva mot några "grannar" i karet, mina går tillsammans med Diskus, tetror och jordätare, däremot kan de vara riktigt elaka mot varandra. Min grupp på 4 st lever för det mesta i harmoni men det har hänt ett par gånger att 2 av dem har fått för sig att ge de 2 andra duktigt med stryk då gäller det att ha en stor burk med gömställen annars kan det sluta illa.

      För övrigt är det en vacker och trevlig firre, tycker absolut att du ska testa den.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
        Jag har 4 st som jag har haft i drygt 3 år, de var ca 5-6 cm när jag köpte dem är i dag ca 25 cm.

        Om dem är känsliga, med avseende på vattenkvalite, inte överdrivet tycker jag inte lika krävande som t.ex diskus. Jag har aldrig använt torv utan vanligt kranvatten har fungerat fint.

        Jag har aldrig sett att mina gojor tuggat på växter jag har haft svärdplantor, jättevallisneria, cryptocoryne och anubias utan problem. H.psittacus är ingen vegetarian utan livnär sig på små kräftdjur och insekter.

        Jag har aldrig sett att de varit aggressiva mot några "grannar" i karet, mina går tillsammans med Diskus, tetror och jordätare, däremot kan de vara riktigt elaka mot varandra. Min grupp på 4 st lever för det mesta i harmoni men det har hänt ett par gånger att 2 av dem har fått för sig att ge de 2 andra duktigt med stryk då gäller det att ha en stor burk med gömställen annars kan det sluta illa.

        För övrigt är det en vacker och trevlig firre, tycker absolut att du ska testa den.
        Kanske ska du lägga upp en del av infon i artregistret?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Absolut
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Ståtliga firrar är det i varje fall.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • gryni
              Användare
              • februari 2004
              • 63

              #7
              Tack för input.

              Kul att höra att det verkar funka bra med vanligt kranvatten, eventuellt kommer jag välja att köra med en viss torvfiltrering i ett ytterfilter. Kommer också köra med veckovisa vattenbytten, ca. 25% per gång. Vet av erfarenhet att oftare än så blir det inte av även om ambitionen till en början kan vara på topp. Jag har inte införskaffat karet än men siktar på ett 720 liters, det borde kunna ge utrymme för lite gömställen även för fiskar i 25-30cm klassen. Tänkte starta med en 4-6 ungfiskar som sedan får växa upp tillsammans. Vad tror ni om det upplägget?
              Ove, vad matar du dina fiskar med?

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Ja att köra med torv är nog ingen nackdel i alla fall har för mig att Kenny, som skrivit artikeln i Ciklidbladet, hade torv när han fick sina fiskar till att leka.

                Ett 720 liters, 2 meters, borde fungera fint. Det är mycket svårt att se könsskillnad på dem så att starta med en grupp ungfiskar som får para ut är nog att föredra, 4-6 låter lagom.

                Jag matar inte med något speciellt foder utan dem får samma som alla andra fiskar jag har, pellets och räkmix ibland också större bitar av räkor samt räkrom. För tillfället så för de huvudsakligen Basslers granulat.

                Kommentar

                • indigo
                  Användare
                  • augusti 2009
                  • 6

                  #9
                  papegojciklid the real

                  Ursprungligen postat av gryni
                  Hej,

                  Har planer på att starta upp ett nytt sydamerikakar och skulle gärna vilja testa papegojciklider ( Hoplarchus psittacus ). Vill ha tips på vad jag bör tänka för att dessa fiskar ska trivas på bästa sätt. Har efter vad jag läst på diverse forum fått uppfattningen om att de kan vara relativt känsliga och vill därför ta reda på mer info.

                  Det jag främst undrar över är:
                  - behövs torvfiltrering?
                  - ger de sig på växter?
                  - Hur är de i tempramentet?

                  Men alla erfarenheter av dessa fiskar tas tacksamt emot!
                  HEJ
                  Jag har haft dom i ca 6 år o tycker inte att dom är särskilt svåra, däremot när jag har flyttat dom emellan akvarium har dom matvägrat o blivit taskiga mot artfränder.Tycker att du skall satsa på dom men vara beredd på att dom växer ordentligt uppemot 40 cm har jag hört mina är en bil över 30 cm.
                  Skickar med några bilder på föräldrar med yngel "kennys gamla", Ursäkta skitiga rutan.föräldrar med frisimmande yngel.
                  mvh janne

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Bra bilder på dessa otroligt vackra fiskar vore toppen. Ove har ju en grym bild i registret sedan är det väl Kennys hanne som finns där. Det som saknas är hona, yngel, par+2 1 bild till.

                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8596

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                      Kenny, som skrivit artikeln i Ciklidbladet
                      Öh, när? (Hittar ingen sådan artikel.)
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        Öh, när? (Hittar ingen sådan artikel.)
                        Cb 4/2010 sid 17

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Vi hade en artikel om den i CB 4 2010.
                          Som medlem kan du läsa en massa gamla artiklar i PDF format. Även denna!

                          Bli medlem nu så kan jag fixa så du är med på utskicket av CB4!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            Öh, när? (Hittar ingen sådan artikel.)
                            Fel av mig hade för mig att det var kenny som skrivit den, dock foto av Kenny.

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8596

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                              Cb 4/2010 sid 17
                              Men det är ju just artikeln jag nämnde i mitt första inlägg.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...