Sa id hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    Sa id hjälp

    Dessa köpte jag som Andinoacara sp. aff. coeruleopunctatus VF Colombia.
    Samma fiskar säljs Vf blåciklid i en butik i Sverige. Även Unimatti i danmark har dessa http://www.unimati.biz/group.asp?group=290.

    Har ett stabilt par som har fått yngel två gånger och om jag någongång ska spara och sälja så måste jag veta lite mer om vad det är.

    Det är INTE coeruleopunctatus och inte blåciklid. I Colombia finns två arter av Bujurquina, Bujurquina mariae och Bujurquina peregrinabunda kan det vara någon av dom? Eller obeskriven art? Eller om jag rent av ska sälja yngel av dessa i framtiden ska kalla dom för Andinoacara sp.cf. coeruleopunctatus?

    Kan lägga in fler bilder om det behövs.. Bilderna är på hanen.
    Hoppas på att få lite hjälp med dessa snygga fiskar.. Mvh Salmberg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Det tycker inte att det ser ut som någon Bujurquina. B. peregrinabunda finns för övrigt inte i Colombia (men B. mariae finns i Río Meta och troligen i ytterligare något område - oklart var). Andinoacara är inte reviderad, så det är lite oklart hur många arter som finns. Om fiskarna verkligen kommer från Colombia så har du åtminstone A. biseriatus, A. latifrons, A.coeruleopunctatus och möjligen A. sapayensis att välja bland. A. latifrons och A. coeruleopunctatus är det väl troligen inte. Jag skulle nog kallat dem Andinoacara sp. "Colombia".

    Hur lekte de? Underlag? Munruvare? Andra ledtrådar?

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Det tycker inte att det ser ut som någon Bujurquina. B. peregrinabunda finns för övrigt inte i Colombia (men B. mariae finns i Río Meta och troligen i ytterligare något område - oklart var). Andinoacara är inte reviderad, så det är lite oklart hur många arter som finns. Om fiskarna verkligen kommer från Colombia så har du åtminstone A. biseriatus, A. latifrons, A.coeruleopunctatus och möjligen A. sapayensis att välja bland. A. latifrons och A. coeruleopunctatus är det väl troligen inte. Jag skulle nog kallat dem Andinoacara sp. "Colombia".

      Hur lekte de? Underlag? Munruvare? Andra ledtrådar?
      Enligt denna sida ska http://www.cichlidae.com/gallery/country.php?id=co ska B. peregrinabunda finnas i Colombia. Tidigare diskutioner i en annan tråd kom vi framm till att A.coeruleopunctatus inte finns i Colombia. Vet att Neonfiskeni Danmark tar hem fisk från Colombia ibland, så det bör stämma att de kommer därifrån.

      Båda gångerna har de lekt på övansidan på ett tegelrör. De är inte munruvre.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        OK, B. peregrinabunda kan tänkas dyka upp i Leticia (alltså den sydligaste punkten i Colombia) och kan då också exporteras från Colombia även om dom kanske är infångade på den peruanska sidan av gränsen. Det ser i alla fall inte ut som en Bujurquina. Det svarta längsbandet hos Bujurquina slutar vid slutet av ryggfenan, den fortsätter inte till stjärtfenan.

        Jag ser inget svart sträck från ögat snett ned över gällocket. Stämmer det? Sådana streck kan försvinna temporärt beroende på temperament. A. biseriatus på Alfs bild i artregistret är ganska lik din bild. Jag säjer inte att det är samma, men kan vara det.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Vilken tur! Jag hade ett svagt minne av att jag plåtade typerna för A. biseriatus i London sommaren 1976. Nu hittade jag diabilden:

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Vilken tur! Jag hade ett svagt minne av att jag plåtade typerna för A. biseriatus i London sommaren 1976. Nu hittade jag diabilden:

            Ursäkta off topic kommentaren!!

            Men det är ju just den här typen av trådar och inte minst sista inläggeti som får mig att uppskatta all den kunskap som finns samlad på ciklid.org. Njuter av att läsa tråden även om jag inte kan ett skvatt om ca/sa eller ens ha haft det... "fotade sommaren 76" - underbart. själv var man 5 år vid tidpunkten och kunde lika lite om fiskar då som nu
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Jag har hittat lite mer information. Kan vi få några bilder till på dina fiskar. Gärna en bild på en blek fisk. När dom är så välmående som på bilderna du visade är det svårt att se tvärbanden och de mörka fläckarna på huvudet. Sånt som syns på spritdjuren. Jag har även en gammal bild på A. sapayensis, men den är verkligen riktigt dålig. Den stora fördelen med de elektroniska kamerorna är att man ser direkt om det blev bra. Dåförtiden kom man hem och upptäckte att alla bilder var underexponerade. Man kan rädda en del med Photoshop e dyl, men en dålig bild kan bara bli bättre, inte bra!

              Kommentar

              • salmberg
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 830

                #8
                Något svart streck från ögat och neråt har de inte. Ska försöka hinna med att ta lite bilder i dagara. Är mycket tacksamm för at du hjälper mig Erik.

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 269

                  #9
                  Ursprungligen postat av Byttorp
                  Ursäkta off topic kommentaren!!

                  Men det är ju just den här typen av trådar och inte minst sista inläggeti som får mig att uppskatta all den kunskap som finns samlad på ciklid.org. Njuter av att läsa tråden även om jag inte kan ett skvatt om ca/sa eller ens ha haft det... "fotade sommaren 76" - underbart. själv var man 5 år vid tidpunkten och kunde lika lite om fiskar då som nu
                  Kan bara hålla med!

                  Kommentar

                  • Cichlid-Power
                    Användare
                    • november 2006
                    • 253

                    #10
                    Det er nok ikke en Andinoacara biseriatus , og om dere ser på bildene av konservert fisk fra London som Erik har tatt, så syntes jeg det er tydelig.
                    Jeg vil nok heller tro den ligner på en Andinoacara coeruleopunctatus. Noen Bujurquina tror jeg heller ikke det er, den har ikke tegninger som Bujurquinan bruker ha, og ikke ser det ut til å være B. marie. Men forvirringen kan jo bli stor når forretniger selger fisken som Blåcichlider, når de ikke har aning om fisken. Dessverre er det også fisk som tas inn fra Florida og de tar inn fisk fra forskjellige steder i Søramerika og blander fisken, og vet heller ikke hvor fisken er fanget når den skal selges. Jeg er veldig skeptis når fisken kommer fra en grossist i USA. Jeg stoler kun på meg sjøl når jeg er i Søramerika og fanger fisk. Da har jeg fangstlokasjoner, GPS data og vet også (om det ikke er ubeskrevet) hvilken fisk som skal finnes i området.
                    Sven Kullander lærte meg til å være skeptisk til fisk i forretninger.
                    Laster opp et par bilder,en av A. coeruleopunctatus i posen like etter fangst av fisken i Panama. Ellers så er det en Bujurquina sp. peregrinabunda fra Ecuador. Den fisken har du sett på Erik finnes i samlingene på museet.
                    Cichlid-Power



                    Ursprungligen postat av salmberg
                    Dessa köpte jag som Andinoacara sp. aff. coeruleopunctatus VF Colombia.
                    Samma fiskar säljs Vf blåciklid i en butik i Sverige. Även Unimatti i danmark har dessa http://www.unimati.biz/group.asp?group=290.

                    Har ett stabilt par som har fått yngel två gånger och om jag någongång ska spara och sälja så måste jag veta lite mer om vad det är.

                    Det är INTE coeruleopunctatus och inte blåciklid. I Colombia finns två arter av Bujurquina, Bujurquina mariae och Bujurquina peregrinabunda kan det vara någon av dom? Eller obeskriven art? Eller om jag rent av ska sälja yngel av dessa i framtiden ska kalla dom för Andinoacara sp.cf. coeruleopunctatus?

                    Kan lägga in fler bilder om det behövs.. Bilderna är på hanen.
                    Hoppas på att få lite hjälp med dessa snygga fiskar.. Mvh Salmberg

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Tack Alf! Du bekräftar vad jag misstänkte. I beskrivningen av A. stalsbergi refererar dom även till fyra obeskrivna Andinoacara-arter. Jag misstänker att det är en av dem som Salmberg lyckats komma över. Därmed landar vi på namnet Andinoacara sp. "Colombia" som i mitt första inlägg. Fast med en viss reservation för varifrån den kommer.

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Två nytagna på mina Vf Colombianer.

                        Kommentar

                        • salmberg
                          NCS Medlem
                          • oktober 2007
                          • 830

                          #13
                          Och två till.

                          Kommentar

                          • linusa
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 11

                            #14
                            jag läste rubriken som sa ID hjälp....

                            alltså sa Leuciscus idus hjälp.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Erik ska dessa in som Andinoacara sp. "Colombia" i artregistret?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...