UV-lampa blev Gymnogeophagus australis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    UV-lampa blev Gymnogeophagus australis

    Var på Akvarielagret och tänkte skaffa nytt uv-rör till ett uv-filter jag ahft liggandes i åratal i tron att lampan var trasig. Det var den inte när Christer tittat på det.
    Då blev det pengar över så jag kom hem med fyra Gymnogeophagus australis istället. De går själva i ett 375 nu.
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    snygga!
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Alltid kul med nya fiskar speciellt impuls köp
      Fina.
      CA

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ja, ska bli kul att se hur de utvecklas. Dessa är 8-9 cm. Ungdjur/halvvuxna, så färger ska väl komma.

        Hoppas på en sträng vinter igen. Då kan jag frysa vatten i stora kylklampar på balkongen för en kommande viloperiod i vinter. De bör ju ha det ett par månader med temp under 15 grader. Tänker att om jag kör karet halvfullt i vinter ska det nog funka att kyla ner på så vis. Tänker inte lägga pengar på ett dyrt kylaggregat.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ahh, läckert. Du är duktigt på att ha ögonen öppna för fynd!

          De blir ju enormt snygga som större. Åtminstone vad man ser på nätet.

          Jag kommer att satsa på gymnos vid något tillfälle, jag har ju nedåt 10 grader varje år i garaget där jag har akvarierna så kylan är niema problem för mig.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Eller turen att vara på rätt plats vid rätt tid.

            Ett kallgarage är ju idealiskt. Bara att slänga in ett bättre begagnat kar som vinteride.

            Kommentar

            • salmberg
              NCS Medlem
              • oktober 2007
              • 830

              #7
              Snygga.. Finns många intesanta gymno..

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Kvartetten blev genast två par

                En månad efter inköp har jag redan frisimmande yngel från ena paret. Var tvungen att flytta det andra paret. Så dessa föräldrar på bild har nu ett 375 liters själva för sig och kullen. De har varit högst intressanta. De lekte på en rot och flyttade kullen efter några dagar till en skreva i bakgrunden. Ytterligare några dagar senare hade de flyttat kullen till andra änden av karet in bland växter. Där gömdes de till de blev frisimmande.

                Kul att se hur de färgat jämfört med bilderna för en månad sedan.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Wow snygga så det förslår. Grattis till yngel också!!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Snygga firrar - men jag är rädd att det inte är australis du har. Det där är någon närstående art till G. brasiliensis. Jag har själv råkat ut för samma sak för några år sedan.
                    Den riktiga australisen är mer åt balzaniihållet, fast med mindre skalle. Plus att de är munruvare. Men oavsett namn så är det fina firrar!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ja iofs, australis ska inte ha ett streck över ögat tror jag. Lite bilder:
                      100% satisfaction guaranteed. Hassle-free shopping. We help you find the right domain name.



                      Profil:

                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Jo, jag fick själv tankar åt det hållet tidigt. Tycker ibland att likheter med t.ex Geophagus sp. sao paolo finns. De uppvisar ett tämligen tufft och agresivt beteende också, som kanske talar för någon slags brasiliensisart. Men det är klart förvirrande när man söker på nätet och i litteratur. I Weidners jordätarbok dras osökra uppgifter om likheter med rhabodotus som inte ska vara munruvare.
                        Håller frågan öppen tills de blivit större. Nu är de runt nio cm.

                        Kommentar

                        • Ola Sjödin
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 514

                          #13
                          I Weidners bok är det verkligen förvirrat. Bilderna där föreställer G labiatus och inte australis. Jag skall se om jag hittar mina bilder på de australis vi fångade i Rio Uruguay 2009. Jag återkommer.

                          Kommentar

                          • Ola Sjödin
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 514

                            #14
                            Den första bilden är en hona av G. balzanii som jämförelse.
                            Nu har jag hittat en bild (nedre bilden) på vad som Felipe sade var en G australis. Vi fångade firrarna vid en vik som låg i anslutning till Rio Uruguay.


                            Jag bifogar även en länk till Felipes sida med fler (och bättre) bilder.
                            100% satisfaction guaranteed. Hassle-free shopping. We help you find the right domain name.

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #15
                              Tack för bilderna. Jo, jag har varit inne förut på länkade sidor. Och en mänd andra. Kroppsformen på mina avviker från många bilder. Så jag får nog utgå från att det nte är australis. Kanske inte ens en Gymnogeophagus. Frågan är ju vad jag har. En kandidat ur brasiliensis komplexet är Geophagus iporagensis.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...