Apistogramma cacatuoides - dra upp yngel utan föräldrarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    Användare
    • juli 2010
    • 26

    Apistogramma cacatuoides - dra upp yngel utan föräldrarna

    Sedan en vecka eller så har jag åter en kull yngel av denna vackra fisk. De går i ett sällskapskar tillsammans med ett stim Kejsartetror vilket gjort att tidigare kullar blivit uppätna (tetrorna är mycket välväxta och färgranna...).

    Om jag skall få några yngel kvar till vuxen storlek får jag då antingen avlägsna yngel eller tetror från karet.

    Hur går jag bäst till väga för att dra upp ynglen utan föräldrarnas hjälp?

    Har tänkt mig att köra ett bare-bottom om inledningsvis 25-30 liter med ett litet luftdrivet billifilter som jag sätter igång genom att krama det i väl ingrott filtergojs.

    Räcker det med matning med artemia/mikro en gång om dagen tro (karet står i lokalen)?

    Slamsugning och litet delvattenbyte varannan dag eller så hade jag också tänkt.

    När flyttar jag bäst ynglen; innan de kläckts eller efter x dagar?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Grattis till yngel, kul med apistogrammas som trivs och leker.

    Jag tror du behöver mata tätare än så, jag brukar mata 5-10 ggr per dag första 4 veckorna för att sedan gå ned i frekvens.

    Men, jag har aldrig dragit upp Apistos så där vet jag inte.

    Vattenbyten på 50% 2 ggr per vecka.

    Jag flyttar yngel då de är frisimmande.

    Vore kul med bilder.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • hawkse
      Användare
      • juli 2010
      • 26

      #3
      5-10 ggr per dag är helt uteslutet t o m om jag skulle ha dem hemma. Går iofs fixa till något med droppmatning under dagen om man kör något som trivs i sötvatten.

      Jodå, de trivs bra i karet och ett tag hade jag tre kullar igång samtidigt men som sagt, ett stim pigga Kejsartetror är inget bra sällskap till små fiskar oavsett hur tuffa föräldrarna är.

      Tror ynglen börjar bli frisimmande för honan flyttar sig inom 20x20 cm numera. Svårt att se för hon håller sig längst bak i karet bakom en rot och i ett tätt Cabomba-snår. Så länge hon håller sig där är ynglen ganska säkra. Bara Ancistrusarna kvar att fundera på då.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Du kanske kan mata lite på morgonen sedan direkt du kommer hem och igen innan släckning.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag matar/matade mina Apistogramma cacatuoides yngel 3-4 ggr per dygn. I början lite oftare. I princip varje gång jag gick förbi karet. Men matar man med levande artemia så räcker det med 3-4 ggr. Kanske tom med 2ggr. Artemian lever ju en bra stund och har man i en ordentlig dos, så har ynglen mat i några timmar.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • hawkse
            Användare
            • juli 2010
            • 26

            #6
            Ja, det svåraste med att mata mer vid färre tillfällen är att hålla vattenkvaliteten. Får fundera på om jag kanske ska ta och flytta hem ynglen istället för att kunna ge dem den omvårdnad som krävs.

            Kommentar

            • plåtis
              Användare
              • juni 2002
              • 212

              #7
              Jag odlade olika Apistogrammer för några år sen. Jag mata ynglen 2 gånger om dagen med levande artemia.. Men jag hade inte någon ren botten mycket gamla löv och koliox. Så det blev nog lite smått och gott att äta där med..
              Lasse.H

              Kommentar

              • hawkse
                Användare
                • juli 2010
                • 26

                #8
                Mmmm... det är fördelen med att låta dem gå kvar i ett inrett kar. Jag kanske ska fundera på att flytta Kejsartetrorna istället.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  ja det tycker jag också! Sterila akvarier tycker jag är jobbigare att sköta än de med bottenmaterial o växter. Ett tjockt lager av t.ex boklöv är bra i ett apistokar!

                  Har de lekt en gång, så leker de flera ggr.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...