Rio Yuma, Amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Rio Yuma, Amazonas

    Så här i semestertider tänkte jag dela med mig av lite bilder från en fantastisk reseupplevelse jag och hustrun gjorde för fyra år sedan, i augusti 2007:
    Vi gjorde en resa till Sydamerika där huvuddelen förlades till att resa runt i Brasilien. Självklart ingick då Amazonas i resplanen. Vi kom från Pantanal i sydvästra delen av landet till Manaus varifrån vi hämtades upp och först fick korsa vattnet där Rio Negro och Rio Solimões under 8 km flyter sida vid sida utan att egentligen blanda sig. Meeting of the Waters heter fenomenet.
    Wikipedia: This phenomenon is due to the differences in temperature, speed and water density of the two rivers. The Rio Negro flows at near 2 km per hour at a temperature of 28°C, while the Rio Solimões flows between 4 to 6 km per hour a temperature of 22°C.

    Fortsättning följer.

    //Kaj
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    När vi kom i land på andra sidan stod en bil och väntade på oss för att köra oss vidare söderut. Efter en timme eller två kom vi åter fram till vatten, vägen var översvämmad och en båt stod och väntade på mig och hustrun. Vi hoppade ombord och fick uppleva den märkligaste och mest fascinerande båttur vi någonsin gjort. Vattennivån låg 11 meter över normal nivå och vi susade runt bland trästammar och trätoppar. Vattnet låg spegelblankt. Det var fantastiskt vackert. Efter en båttur på någon timme kom vi fram till den flytande lodgen i Rio Yuma där vi skulle bo. Förutom vi två fanns det ett ungt par från San Fransisco och ett indiskt par med två barn, från England. Fler turister än så skulle vi inte se under de kommande dagarna. Precis så jag vill ha det.


    Det var en fantastisk känsla att faktiskt vara mitt i Amazonas. Första kvällen, när solen gått ner och en otrolig stjärnhimmel lyste över oss gled vi ut på floden i en liten båt, nästan ljudlöst. Det var som en Disneyfilm att se siluetten av regnskogen mot den stärnupplysta himmeln, höra ljuden från skogen och se eldflugorna flyga förbi.

    Fortsättning följer.

    //Kaj

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Vi fiskade piraya. En krok, en fiskelina och en köttbit var redskapen. Inne bland trädkronorna var det ganska lätt att få napp. Det märkliga var att de skrek som stuckna grisar när vi fick upp dem ur vattnet. Frugan fick en bamse och hon vek ner sig av skrikandet och krävde att den skulle släppas i igen. Resten tog vi hem och grillade. Helt ok smak, kanske inget för gourmetrestaurangen dock.











      Som synes var inte vi de enda som fiskade - hägern var en duktig fiskare där han fiskade från en enorma trästocken som utgjorde en av våra flytpontoner.
      På två av bilderna ser ni flaggciklider som levde vid vår flyande bostad. En svärm av yngel vakade man över.
      Vi badade naturligtvis även i det varma mörka vattnet, väl medvetna om att det fanns både pirayor och kajmaner. (man kan ju inte ha varit där utan att ha badat, kände vi). Personalen på den flytande lodgen sa också att en Arapaima hade sitt revir under oss, men att den var ofarlig för människor. Vi såg den inte, men man hade skelettet av en hängande i baren.

      För en gammal akvarienörd var det här besöket i Amazonas en dröm som blev verklighet. Även om jag var inne i en akvariefri period var denna resa sannolikt det som ledde till mitt sannolikt permanenta återfall.

      //Kaj

      Kommentar

      • glasblåsaren
        Användare
        • augusti 2008
        • 81

        #4
        Fy fan vad häftigt Kaj. Är ju en sådan resa som jag drömt om men som troligtvis aldrig lär inträffa asso Rio Negro ett kastnät fånga Kardinaltetra Flaggor Skalarer ...... jA ÄR Grymt avis på din resa lägg ut mer bilder tack

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ojojoj. Det var en trevligt överraskning! Riktigt fina bilder som skapar en del drömmar. Ser fantastiskt ut!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • faltaren
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 341

            #6
            Härligt! Mer bilder

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Ja det var annat än Madeira...

              Kommentar

              • Norrland
                Användare
                • december 2009
                • 557

                #8
                Ursprungligen postat av Kajjjan
                När vi kom i land på andra sidan stod en bil och väntade på oss för att köra oss vidare söderut. Efter en timme eller två kom vi åter fram till vatten, vägen var översvämmad och en båt stod och väntade på mig och hustrun. Vi hoppade ombord och fick uppleva den märkligaste och mest fascinerande båttur vi någonsin gjort. Vattennivån låg 11 meter över normal nivå och vi susade runt bland trästammar och trätoppar. Vattnet låg spegelblankt. Det var fantastiskt vackert. Efter en båttur på någon timme kom vi fram till den flytande lodgen i Rio Yuma där vi skulle bo. Förutom vi två fanns det ett ungt par från San Fransisco och ett indiskt par med två barn, från England. Fler turister än så skulle vi inte se under de kommande dagarna. Precis så jag vill ha det.
                [ATTACH]31153[/ATTACH][ATTACH]31152[/ATTACH][ATTACH]31151[/ATTACH]

                Det var en fantastisk känsla att faktiskt vara mitt i Amazonas. Första kvällen, när solen gått ner och en otrolig stjärnhimmel lyste över oss gled vi ut på floden i en liten båt, nästan ljudlöst. Det var som en Disneyfilm att se siluetten av regnskogen mot den stärnupplysta himmeln, höra ljuden från skogen och se eldflugorna flyga förbi.

                Fortsättning följer.

                //Kaj
                Otroligt fridsamt. Arapaima ar grymma firrar. Snygga som bara den om dom har den roda fargen pa bak delen.
                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                Kommentar

                • Engelholm Audio
                  Användare
                  • augusti 2009
                  • 366

                  #9
                  Lys-läsning! Tack!
                  Vänliga hälsningar, Pär!
                  CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                  Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Favoriten bland bilderna för mig är nog ändå flaggorna med yngelsvärmen, allt i det vilda! Härligt!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Kul att det uppskattas!
                      Måste bara korrigera mig själv: Vattnet heter inte Rio Yuma utan Lake Juma.
                      Ska se vad jag kan vaska fram i form av fler bilder.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Engelholm Audio
                        Användare
                        • augusti 2009
                        • 366

                        #12
                        Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                        Lys-läsning! Tack!
                        Min tur att korrigera mig:
                        Lyx-läsning!
                        Vänliga hälsningar, Pär!
                        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Inspirerande läsning, låter som ett minne för livet!
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ok, så jag har rafsat fram lite fler bilder.
                            Vi kom till Amazonas från Pantanal, vilket är världens största våtmarksområde - ett gigantiskt område söder om Amazonas och som sträcker sig in i Bolivia bl a.
                            Även om det var torrperiod när vi var där så var det säkert mycket fisk i vattnet, men det var fåglarna som fångade vårt intresse. Vi har aldrig någonsin sett så mycket fåglar av så många arter och så många vackra. Jag tar ett axplock här och återkommer senare med lite fler miljöbilder från Amazonas:










                            To be continued.

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              WOW! Fåglar är bara för fantastiska. Är de blå hyacintarorna arorna vanliga att se? Jag trodde de var bland de ovanligaste och närmast utrotade...

                              Överraskning att se en uggla i allt dessutom.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...