sjukdom? goda råd tack.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kungkiwi
    Användare
    • maj 2011
    • 6

    sjukdom? goda råd tack.

    Hej!
    släppte ner en nyiköpt jack dempsy hanne i mitt kar på ca 350 liter för ca 2 veckor sedan.

    Upptäckte igår att han har 3-5 st millimeter stora gulvita bölder/blåsor baktill alldeles innan stjärtfenan.

    Mitt kar e i fin form å balans annars så ja vill ju gärna undvika nån spridning här.

    övriga invånare e

    ett lekpar Faeste/röd terror ciklid
    ett lekpar med zebra
    4 pansarmal
    ett par Jack D

    Hur ska jag börja för att få kontroll på detta?

    täta vattenbyten?
    köpa nån medicin?
    ska jag lyfta ur den drabbade ur karet ?

    glad för all hjälp!

    Pratade med en som sysslat med ciklider ett bra tag,han menade att det kan ha blivit biten då dom här bölderna sitter ganska tätt tillsammans och att bettet blivit svampdrabbat.
    Detta kan ju stämma då min Faeste hanne e ganska stor och lite stingslig ibland..
    Han tyckte jag skulle möblera om ordentligt i karet å röra ner nån saltmix som man kan köpa för svampangrepp.

    låter detta rimligt?
    Senast redigerad av kungkiwi; 07 juni 2011, 13:06.
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Saltmixen är säkert Ektozon. Jag brukar ha den om jag köpt nya fiskar som jag misstänker har parasiter men tror den används mot svamp med.

    Höj temp (om det inte redan är över 25 C) ett par grader, salta (för att minska osmotisk stress) och vattenbyte tätare än vanligt.

    Självklart är det ett plus att flytta den om den jagas, annars kan du testa att mörklägga för att minska aktiviteten.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Bilder på firren?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Jag håller med ovan nämnda råd. Salta och kolla om det blir någon skillnad. Observera fiskens beteende, samt de andra invånarnas beteende. Är fisken utstött på något sätt? Posta gärna lite bilder. Det skulle säkert kunna vara någon parasit med, men då är inte jag rätt person att ge råd... Hur som helst, lycka till. Hoppas fisken frisknar till.

        /Jocke

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Festae är starkt revir hävdande,, ny fisk i såpass litet kar(ursäkta om jag klankar ner nu) funkar inte,Jag hade lekande festae i 1300L tog säkert minst halva karet vid lek...
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Kan du inte ta något/några foto? hade nog varit lättare att fastställa vad det är får något!

            Välkommen hit förresten
            CA

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              OK, jag missade den viktigaste infon: Karstorleken. Men jag var iaf snabbast...Ett lekande par sebras behöver väl ca 350 l...Festae det dubbla säkert. JD får nöja sig med ringhörnan?

              Kommentar

              Arbetssätt...