SA 840 liter med skalarer och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #61
    Ursprungligen postat av Engelholm Audio
    So far so good!

    Färgtemp räcker tyvärr inte för att avgöra om det är bra ljus för växter.
    Hoppas du får bra pris så blir det kanske praktiska prov!?!
    Vad menar han med det här: med en CRI på over 85, hvlket giver en god farvegengivelse.
    Jag kommer, om inget annat dyker upp, att köpa 8 st sådana här och testa. Dock inte förrän i slutet av juli då jag kommer att ta itu med det nya karet. Först ska det semestras lite.
    //Kaj

    Kommentar

    • faltaren
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 341

      #62
      Ursprungligen postat av Kajjjan
      Vad menar han med det här: med en CRI på over 85, hvlket giver en god farvegengivelse.
      Jag kommer, om inget annat dyker upp, att köpa 8 st sådana här och testa. Dock inte förrän i slutet av juli då jag kommer att ta itu med det nya karet. Först ska det semestras lite.
      //Kaj
      Det är hur bra den återger färger korrekt. Men 85 är bra. Gissar att de röda färgerna blir lite sämre med tanke på att det är 10000 K och mycket blått då.

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #63
        Ursprungligen postat av faltaren
        Det är hur bra den återger färger korrekt. Men 85 är bra. Gissar att de röda färgerna blir lite sämre med tanke på att det är 10000 K och mycket blått då.
        Så man kanske skulle leta efter lite lägre K-tal? Vad tror du om det här ljuset för växter då?

        //Kaj

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • augusti 2009
          • 366

          #64
          Ursprungligen postat av Kajjjan
          Så man kanske skulle leta efter lite lägre K-tal? Vad tror du om det här ljuset för växter då?

          //Kaj
          Faltaren svarade!

          Färgtempen är ingen garanti - det kan bli sämre med lägre kelvin!
          Kan du be om ett sample och testa över ett mindre kar, innan du investerar i 8 st?

          Annars är det bara att köra på!
          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #65
            6500K är den temperatur som mest liknar solljuset grovt räknat. Dock så är det kopplat till hur ögat uppfattar ljuset och inte samma sak som att alla våglängder som finns i solljus finns med i det. I grunden är kelvintalet helt enkelt det ljus som skickas ut från ett föremål med en viss temperatur (dvs värme).

            Värmer du upp stål så ser det vitt ut vid en viss temperatur. (Runt 6500 Kelvin vilket motsvarar 6227 Celcius.

            För att veta om ljust passar växter så krävs dessutom att hela frekvensspektrat passar in på de våglängder som växter kan ta upp energi och de har ju anpassat sig efter solljus.

            För att standardisera detta med växters upptag så har man en parameter som heter PAR (Photosynthetically available radiation) eller möjligen PUR (Photosynthetically usable radiation). PAR anger hur mycket ljus som ligger inom det spektra som växter kan ta upp. PUR tar dessutom hänsyn till en specifik växt tar upp ljuset, vilket i viss mån varierar från växt till växt. Ju högre desto bättre. PAR kanske i mina ögon är en lämpligare bas för val av lysrör om man vill optimera för generella växter?!


            Lite info om LED för den som orkar läsa:


            Defdacs fantastriska ljuskalkylator:
            Vi har listat aquascaping-stegen som gör ditt akvarie till ett naturligt och fint undervattenlandskap. Kolla också in vad du ska undvika!


            Solljusets våglängder, det röda i bilden är solljuset vid jordytan:
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #66
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Vad menar han med det här: med en CRI på over 85, hvlket giver en god farvegengivelse.
              Jag kommer, om inget annat dyker upp, att köpa 8 st sådana här och testa. Dock inte förrän i slutet av juli då jag kommer att ta itu med det nya karet. Först ska det semestras lite.
              //Kaj
              CRI= colour rendering index, precis som ngn skrev är det ett mått på hur "korrekt" färgerna återges. Solljus = 100. När man köper lysrör (om ngn minns) anses allt under 90 % vara oacceptabelt annat än för odlingskar etc.

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #67
                Ursprungligen postat av nicson
                CRI= colour rendering index, precis som ngn skrev är det ett mått på hur "korrekt" färgerna återges. Solljus = 100. När man köper lysrör (om ngn minns) anses allt under 90 % vara oacceptabelt annat än för odlingskar etc.
                Då är ju inte 85 något att yvas över...

                //Kaj

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #68
                  Nej, det blir inget kar den här veckan heller. Förklaringen jag fick ska jag inte bedöma så här offentligt, men nu har vi satt ett nytt datum och är det inte klart tills dess byter jag leverantör (de är ju inte så många som bygger kar...). Nu har han fått en hel månad till på sig (31/7) och jag har fått ett megalöfte. Jag har inte gett upp hoppet om varken honom eller akvariet. Man får hitta något att vara glad åt istället.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  Arbetssätt...