Cichlasoma Festae med "rätt" färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Cichlasoma Festae med "rätt" färg

    Har suttit och rensat bland gamla fiskbilder och "snubblade" då över denna bild.
    (Bilden finns redan i artregistert)

    Det som jag kom att tänka på är att hanen, som här var ca 25 cm, är väldigt röd i förhållande till de man ser nu.
    Är det någon som kan tänkas veta var man kan få tag på just denna variant.
    Jag är inte ett dugg intresserad av de varianter där hanarna blir gula, gröna eller de med blåaktiga ränder.
    Det är den avbildade varianten som jag gärna vill ha tag på igen.
    Den är, enligt min mening, bland det absolut vackraste man kan ha i ett kar (..och just nu hade den passat alldeles utmärkt bra hemma hos mig då det börjar bli tomt i karen).

    Just nu får jag nöja mig med en bild på väggen...
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Den är, enligt min mening, bland det absolut vackraste man kan ha i ett kar .
    Otroligt vackra. Vilka färger...

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Kan bara instämma.
      //Kaj

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag vill också ha denna. När jag först skaffade mina akvarier i nuvarande akvarieperiod som startade för 2-3 år sedan på allvar, var det just denna bild som sög mig in. All kudos till dig som tog den. Sanslös bild som måste inspirera den mest inbitna malawifantasten!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Var du kan få tag i dem vet jag inte. Enligt Aqualog Southamerican cichlids III så kalls denna variant av festae för Black, om det kan vara till hjälp.

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #6
            Såg på ciklidleken i Lerum för ca 2 år sedan, ett par som t.o.m var rödare än de på bilden. Såldes som "röd feaste" om jag inte minns fel.
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Instämmer i kören. Festae av den röda/svarta varianten är nog högst på önskelistan. Har för mig att jag hört att de odlade tappar snabbt det svarta ränderna i generationerna därav mitt sök efter vf festae.. Men de verkar inte fångas just nu.. Då jag vet säkert att det funnits i norrland men de gick nog tyvärr förlorade av vad mina efterforskningar gett..
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Norrland
                Användare
                • december 2009
                • 557

                #8
                Nog är 'black' vacker. Men inte är väl den mer vanliga varianten ful?

                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Norrland
                  Nog är 'black' vacker. Men inte är väl den mer vanliga varianten ful?

                  http://www.flickr.com/photos/5024415...n/photostream/
                  Den hanen var iofs fin, men den är ett undantag - enligt mitt sätt att se det.
                  De jag har sett har ofta haft en mer blekgrön nyans.

                  Om jag hade fått tag på en sån som avbildas så hade jag köpt den, det metallicgröna kan jag ha överseende med.

                  Men finns såna här att få tag på i Sverige?
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Jag tror att mycket av färgskillnaden hos festae beror mycket på deras humör och/eller om de leker eller ej och då menar jag inte den röda eller gula färgen. Vad jag menar är att om de är aggressiva eller leker är de randiga, men annars är de grön-blå-skimrande istället. Att "göra sig" randiga är nog vanligare bland yngre individer framför allt hanar för att imponera på honor eller för att konkurrera med rivaler. Har märkt att äldre hanar inte lägger lika mycket krut på det. Har sett det hos bl.a. äldre salvini där honorna blommar ut under leken medan hanarna inte gör det. Givetvis finns det säkert en viss skillnad mellan olika färgvarianter, men jag tror att även om föräldrarna kanske ser lite trista ut i färgen, så kan säkert deras yngel bli riktiga juveler om de får bra uppväxtförhållanden.
                    Senast redigerad av Lundensis; 29 april 2011, 23:41.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lundensis
                      Jag tror att mycket av färgskillnaden hos festae beror mycket på deras humör och/eller om de leker eller ej och då menar jag inte den röda eller gula färgen. Vad jag menar är att om de är aggressiva eller leker är de randiga, men annars är de grön-blå-skimrande istället. Att "göra sig" randiga är nog vanligare bland yngre individer framför allt hanar för att imponera på honor eller för att konkurrera med rivaler. Har märkt att äldre hanar inte lägger lika mycket krut på det. Har sett det hos bl.a. äldre salvini där honorna blommar ut under leken medans hanarna inte gör det. Givetvis finns det säkert en viss skillnad mellan olika färgvarianter, men jag tror att även om föräldrarna kanske ser lite trista ut i färgen, så kan säkert deras yngel bli riktiga juveler om de får bra uppväxtförhållanden.
                      Jo humöret eller om fisken trivs optimalt verkar göra massvis för utseendet, här nedan är bilder på exakt samma fisk vid olika tillfällen.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        #12
                        Ursprungligen postat av FI
                        Jo humöret eller om fisken trivs optimalt verkar göra massvis för utseendet, här nedan är bilder på exakt samma fisk vid olika tillfällen.
                        Undrar just. Mina har aldrig sett ut som de på Rickards bild. De är nu ca 6 år gamla, hannen ligger på nånstans mellan 1,5 och 2 kg.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #13
                          Har har ni en VF hane och F1 hona.
                          Senast redigerad av DaRe; 30 april 2011, 10:30.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #14
                            Ursprungligen postat av Norrland
                            Har har ni en VF hane och F1 hona.
                            Tyckte inte den hanen var mycket att hurra efter!
                            CA

                            Kommentar

                            • Norrland
                              Användare
                              • december 2009
                              • 557

                              #15
                              Ursprungligen postat av RobinH
                              Tyckte inte den hanen var mycket att hurra efter!
                              Håller med (med den belysningen). Undrar om dom varierar lika mycket som Citrinellum/Labiatum?
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...