Aequidens rivulatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PelleH
    Användare
    • april 2011
    • 35

    Aequidens rivulatus

    Halloj alla ciklidare har nu hittat hit med hjälp av DaRe.

    Har nu en fundering över min guldsöms hane.
    Jag tycker att den har börjat ätit lite dåligt sista tiden.
    Börjar se mager ut. Fling foder äter den men inte mycket. Skulle dock vilja få den att äta pellets eller liknande. Kan man lär honom att det är mat? För just nu så tittar han bara på fodret.
    Den går själv med en hona i ett 240l kar pga dom leker konstant.
    Har även ett 540l med bla cutter, blå ciklider, fjärils ciklider och en del till. kan göra den listan längre. Ja jag vet att det är en salig blandning men det fungerar fint.

    Slänger med en bild också.

    Mvh Pelle
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hehe,

    helt rätt Pelleh, du har hamnat rätt

    Ingen dålig rackare du har. Det klommer en artikel i ciklidbladet om något nummer och den beskriver lite olika subarter av rivulatus. Inte så mycket om matning dock.

    Hur länge har du haft fisken, av storleken att dömma bör den inte alltid ha varit dålig på maten

    240 är i minsta laget, me njag har själv ett mycket ungt par i 280 så jag ska inte bråka på dig. Jag tror inte det avgör matfrågan i alla fall. Frågan är väl om han ätit tidigare och nu slutat elle rom han aldrig ätit pellets hos dig (ifall du köpt honom som vuxen).

    Om han är ny hos dig kan det bero på att han inte kommit till rätta ännu. Då bör du mata med et han äter tills han är trygg.

    Om han slutat äta så kanske det är fråga omnågon sjukdom?!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • PelleH
      Användare
      • april 2011
      • 35

      #3
      Känns som så
      Har haft den sedan oktober så dom var väl inte direkt små då vi köpte dom.
      Han har ätit tidigare dock inte pellets. honan äter ju pellets om hon vågar röra sig ifrån ynglen. Dock tyckte tjejen att han åt det idag så vi får se om han börjar nu
      Är ju dom snyggaste vi har och vill ju inte att dom ska gå bort eller någon annan för den delen.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Prova annars NLS, eller tetra discus. Men är han så stor borde han kunna äta hur stora som hellst.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Testa att mata med något annat än pellets t.ex räkor som du skär i lämpliga bitar. Fiskarna kan ibland tycka att pellets är rätt så trist käk om dem har fått annat foder förut. Du kan även testa med frysta mygglarver, artemia eller levande foder tror inte den skulle neka några daggmaskar.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Daggmask är inte att leka med det brukar bli krig om jag droppar en sådan.

            Här i Stockholm är det högsäsong för dessa nu. Hur har du det uppe i västernorrland?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • PelleH
              Användare
              • april 2011
              • 35

              #7
              Vad är nls och tetra diskus? mat förstår jag men är det pellets eller?
              Ska absolut testa med räkor. Testade slänga ner en glödbands tetra men den var inte intressant så den åkte tillbaka i andra karet. Mask ska testas inom en snar framtid

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Japp det är pellets.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  Jag såg först nu att du skrivit att dem leker konstant. Det kan vara en orsak till att hanen äter dåligt. Han har helt enkelt inte tid att äta nu när han har viktigare saker för sig, försvara reviret och ta hand om familjen

                  Kommentar

                  • PelleH
                    Användare
                    • april 2011
                    • 35

                    #10
                    Du kan ha helt rätt i det. Han anfaller glaset så fort man kommer in i rummet
                    Skulle ju vilja flytta dom till stora karet men eftersom det är yngel hela tiden känns det ju så fel att flytta dom. Några förslag på när man kan flytta dom?

                    Kommentar

                    • Rooster
                      NCS Medlem
                      • november 2009
                      • 473

                      #11
                      Tror oxå aptitbristen kan bero på att de leker så mkt. Dels så kan de gå ner i födointag under lek som nämnts tidigare men sen är det även så att hanar av den här "typen" av ciklider kan matvägra långa perioder efter en lek, även om de inte leker igen under hela denna period. Har en C. septemfasciatus-hane som gjorde det å en kompis har en Guldsöm-hane som matvägrade jävligt länge efter en lek (tror det rörde sig om flera månader), men han överlevde fanimej å äter idag hur bra som helst tydligen... Vad jag vet så finns det inte så mkt man kan göra när det blir så här. Vill de inte äta så vill de inte lixsom... Men jag hade ändå prövat lite olika foder tex. sånt som redan nämnts här. Nu ör det ju som sagt dessutom säsong för levandefoder vilket brukar vara aptitretare för de flesta kinkiga firrar.

                      Kommentar

                      • PelleH
                        Användare
                        • april 2011
                        • 35

                        #12
                        Räkor är inköpta dock i lake
                        men han verkar börja äta lite småt nu igen så hoppas på det bästa
                        Mask måste som sagt testas

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          #13
                          Du kan flytta dem i princip när du vill. Dem kommer troligen att leka snart igen i det stora karet. Ynglen matar du med nykläckt artemia eller finmald pellets alt räkmix.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Mask är kul att mata med.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Mask är kul att mata med.
                              Jepp, under förutsättning att man väljer storlek på mask efter storlek på fisk... Alternativet är att kapa masken i bitar innan matning men det är mindre roligt tycker jag personligen... Mask som undkommer har en tendens att gräva ner sig i bottensubstratet vilket på sikt kan försämra vattenkvaliteten avsevärt... Men visst... Ciklider älskar vanligen daggmask och det leder ofta till rena dragkamper!

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...