Kullanders gädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Kullanders gädda

    Jag plockade hem några gäddor idag som jag tyckte verkade spännande. Crenicichla sveni, en gäddciklid som är namngedd efter Sven Kullander enligt vad jag just läste, ganska vanlig i handeln vad jag har förståt men ofta förväxlad som små med "belly-crawler". Är det någon fler här som har dem? Och kan någon kunnig se om min verkligen är en sveni eller om det är en belly-crawler?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Det borde vara en C. sveni. De skall vara närstående med saxatilis och lepidota och det verkar stämma med din bild. Belly crawler är en mer bottenorienterad firre med lite mer fiskätar-utseende. Din firre ser fin ut, hur stora är de?

    Roligt att fler lockas av gäddor!

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Tackar för infon! Jag skulle uppskatta dem till 10-12cm, butiken hade 4st VF utan att de var svindyra så jag köpte hela gruppen. Jag måste säga att jag verkligen gillar utseendet skarpt, de ser härligt lömska ut. Min erfarenhet av gäddicklider är (precis som för många andra?) rätt liten, men det går ju som tur var att ändra på, jag klurar fortfarande på vilka firrar som ska gå i 540 som snart står tomt, kanske blir det de här
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        #4
        Snygg gädda.. Har bara haft en saxatilishona på 20cm.
        Så jag har inte mycket erfarenhet att dela med mig..

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Nu har de fått flytta in i det "stora" karet, ett 540-liters som fengäddorna gick i tidigare. Innan de fick göra det så hann de visa upp att de är fiskätare. En cichlasoma ornatum försvann i går natt och i morse jagade gäddorna i princip som svenska gäddor då de stod i "vassen" (cabomba) och lurpassade och gjorde små blixtsnabba utfall.

          Nåja, nu är det frid och fröjd, typ. 3 st Vieja argentea och en oscar är vad de får tampas med i det nya karet, samt en gibbiceps. Inredningen i karet är lite temporär, jag krafsade ihop vad jag kunde från övriga kar och spred lite sand så i alla fall bottenglaset täcktes så det är fortfarande en del kvar att göra. Tanken var i alla fall tidigare att blanda fin sand med olika sorters grus (1-5cm i storlek) men kanske det är bättre med enbart sand till gäddciklider?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            (Om någon funderar över var fengäddorna som gick i 540 tidigare är så har jag Inte fått fnatt och sålt dem... De softar vidare i ett ~350 nu )
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Härliga bilder. Ändrar dina gäddor färgteckning då de jagar?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Härliga bilder. Ändrar dina gäddor färgteckning då de jagar?
                Tackar! Jag tänkte inte på det men det är möjligt. De verkar väldigt lömska i alla fall, det ligger definitivt lite tanke bakom deras attacker, de stod bara blickstilla och panorerade i 45 graders lutning i snåret av cabomba inför varje utfall. Inte helt olikt hur jaggor faktiskt, vilket inte direkt är ett minus som ni kanske förstår
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag har några Crenicichla Regani och här är honan på jakt efter röda mygg. Hon smiter runt i hela akvariet för att komma nära utan att vara på öppet vatten och smack så tar hon hela stycket. Hon intar under jakten i burkarna en väldigt randig kostym.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Tufft! Och snygg bild Jag såg VF regani i butiken samtidigt som jag köpte min sveni. Riktigt fina fiskar.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Coolt med gäddor! Är de också som "belly crawlern", en gädda som orienterar sig på botten?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Vad jag har sett hittills så håller de gärna till längre ned i karet och tjafsar om revir under rötter och i stenrös etc, men de är nog inte fullt så bottenorienterad som belly-crawlern, som väl har tillbakabildad simblåsa?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Såja! Idag käkade gäddorna äntligen dött käk, som vanligt var det de vidrigt luktande röda myggen de började smaka på.

                          Jag har stirrat lite på dem och kollat bilder på nätet, om det inte är så att de får könsskillnader rätt sent så är det här 4st hanar. Riktigt tråkigt i så fall, jag hade hoppats att få snöa in på en ny art och få lite lek. Vad jag har förstått så ska honorna få svarta markeringar på ryggfenan, alla mina har mönstrade "genomskinliga" ryggfenor.
                          Senast redigerad av FI; 06 april 2011, 19:29.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av FI
                            Såja! Idag käkade gäddorna äntligen dött käk, som vanligt var det de vidrigt luktande röda myggen de började smaka på.

                            Jag har stirrat lite på dem och kollat bilder på nätet, om det inte är så att de får könsskillnader rätt sent så är det här 4st hanar. Riktigt tråkigt i så fall, jag hade hoppats att få snöa in på en ny art och få lite lek. Vad jag har förstått så ska honorna få svarta markeringar på ryggfenan, alla mina har mönstrade "genomskinliga" ryggfenor.
                            He he he de ser alla ut som hanar när de är små. Sedan avvecklar de hankarraktärer som prickar på kropp och stjärtfena. Det är så spektakulärt och vid så stor storlek att jag nästan misstänker att de bestämmer könet väldigt sent!

                            Hos mina menezesi skedde det vid nästan 10 cm storlek och detta är en liten gädda. Hos dina kanske det sker först vid 15. http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=355

                            I åratal lät jag bli att köpa Crenicichla av saxatilistyp då det verkade som att de bara hade hanar = prickar över hela kroppen.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Tack för det! Oj va skönt att höra! Min största kan nog vara ca 12cm och de minsta 9-10cm.
                              Jag har 4 st totalt, hur knepiga är de att få lek på, borde man försöka få tag på fler för att slippa trubbel vid parbildning?


                              Väldigt off-topic nu men jag såg på akvarielagrets fisksökarsida att Glaser hade Crenicihla zebrina, för en si så där 30 000 kr styck... Sjukaste priserna jag har sett på fisk. Om de nu stämmer.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...