Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

    En diskussionstråd där vi kan snacka om de Ornatumliknande fiskar som nu kommit in i landet.

    Diskussionen började med Fredriks fina film på sin ciklidsoppa och RobinH var nog först att reagera på att det inte var en Umbrifera. Sedan sprang alla till affärerna och nu tror jag de är slut.
    Nytt år och mitt 240 står klart för ny fisk. Perfekt start. :) Efter mycket velande hit och dit om jag ska ha ciklider, channor, saltvatten eller annat så har jag kommit fram till att det trots allt blir fler ciklider. Tyvärr har jag ju inte kommit på VAD för ciklid det ska bli... :/ Så min tanke är nu att helt gå ifrån det


    Jag lyckades få tag på 4st idag och här är bilder på dem:
    Senast redigerad av DaRe; 07 oktober 2012, 17:57.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Kul den börjar bli vanlig i sverige nu hehehe oavsett om det är ornatum eller gephyrum.
    CA

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #3
      Och frågan är vem har dom mer än DaRe,Fredrik,jinnarp och jag?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vet inte men jag letade som en galning och fick till slut reda på att de hade 4 på lagret och jag som bara kollade på deras listor, men just denna var inte uppdaterad.

        Nu var jag tvungen att flytta mina hantlar och Aequidens till ett annat akvarium ett tag. Sedan räknar jag med att åtminstone min Aequidens kan komma tillbaka om jag hittar fler av den vill säga.

        Salmberg har du bilder? Hur många köpte du? Var det 5?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Här är filmen jag postade i ciklidsoppatråden
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Hur stor är din Fredrik? Skaffade du några fler förresten?Den ser större ut än mina? Mina ligger på 4cm. Antagligen de minsta kvar som jag fick sopa hem.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Mina är typ 3 cm, kanske lite drygt. Så de är pyttesmå, minst i karet. Än så länge har jag lyckats hitta 4 st, vi får väl se om man lyckas trolla fram nån fler men det låter som att det kan vara lite knepigt, inte minst pga att de är felidentifierade så butikerna får beställa umbriferum för att få dem :/
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Det finns inga kvar att beställa kan jag meddela.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #9
                  Jag får mina 4 som jag bokat, nästa torsdag. Har rensat ett helt 1000-liter till dom som dom får regera med mitt robertsonipar.. Roligt nu när man letat sig ner till sydamerika hehe och ett gäng colombiatetror kommer göra dom sällskap!

                  edit: hoppas du inte fick dom som jag hade boka DaRe.. Då åker jag ner till a-teknik och gör kaos med dom
                  Senast redigerad av Rivulatus; 31 mars 2011, 22:38.
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Läckert.

                    Något förslag på handelsnamn till dessa?

                    Fishbase:
                    Esmeralda-Buntbarsch
                    Dvs Smaragdciklid. Det var väl passande. Om ni tycker det är ok kan vi väl lägga in det i artregistret?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe

                      Salmberg har du bilder? Hur många köpte du? Var det 5?
                      Stämmer att det var 5st.. Kommer att lägga upp bilder på dom senare..

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Är det någon som vet hur stora de blir och hur snabbt de växer? på ett ungefär bara
                        Någon som vet hur aggressiva de är förresten?
                        Jag tycker de verkar ha fått det tyngre och tyngre hos mig bara under den korta stund jag har haft dem, fenorna ser lite skabbiga ut och de tar inte för sig som i början. Ändå har jag inga riktigt aggressiva arter i karet, möjligtvis sebracikliden. Kanske är det artkar som gäller här
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Ursprungligen postat av FI
                          Är det någon som vet hur stora de blir och hur snabbt de växer? på ett ungefär bara
                          Någon som vet hur aggressiva de är förresten?
                          Jag tycker de verkar ha fått det tyngre och tyngre hos mig bara under den korta stund jag har haft dem, fenorna ser lite skabbiga ut och de tar inte för sig som i början. Ändå har jag inga riktigt aggressiva arter i karet, möjligtvis sebracikliden. Kanske är det artkar som gäller här
                          Ornatum ska vara en rätt så känslig art vad jag läst mig till. Många duktiga akvarister har haft oförklarliga dödsfall, "hål i huvudet" etc. . Rent klart vatten och gärna artkar är nog bästa för dem då de ska vara rätt så skygga även, stimfiskar skall bota blygheten lite där mina egna planer på att hålla dom med ett stim colombiatetror.. Får se om det funkar? Har också hört att deras tillväxt ska vara något långsam men med extra protein i räkmixen kanske man kan få lite mer fart på dem?!
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            Jag har ju letat runt på nätet lite vad det gäller dessa. Lite växlande info har jag ju hittat.
                            De blir nog rätt stora, upp till 30 cm verkar det som. På något ställe såg jag info om en bild på en hane som var 16" - 40 cm.
                            De skulle inte vara så värst aggressiva, men det kan ju vara individberoende också.

                            I boken Die Buntbarsche Amerikas band 1 av Stawikowski-Werner anger de att typexemplaren för ornatum är 30 cm, gephyrum anges till 24 cm
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Stor, ganska snäll, lätt "hål i huvudet". Låter ju som oscars. Kan det bli bättre?
                              Skygghet däremot rimmar ju inte med oscars... Men mina är inte skygga på något sätt. Däremot har de haft lite hård konkurrens verkar det som.
                              Senast redigerad av FI; 01 april 2011, 21:54.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...