Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Coolt, hoppas du tar det hela vägen och sprider denna skönhet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      Ursprungligen postat av Big_Sal
      Kläckta idag. Sög ut dem men tror jag använde lite för grov slang fick med massa sand. Kändes elakt att ta bort ynglen men hoppas att några överlever. Åker iväg tills på torsdag så vi får se om där simmar några yngel när jag kommer hem
      Till på torsdag? Hur länge kan de hålla sig på gulsäcken?
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Ursprungligen postat av Kawasa
        Till på torsdag? Hur länge kan de hålla sig på gulsäcken?
        Vet ej. Men har hällt i min cyclopsodling från fönstretbrädet så det kryllar av smått ätbart ifall det skulle vara så att de klarar sig.

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          Tror vi alla hoppas att de klarar sig! De är så otroligt fina fiskar
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Då var man hemma igen. kollade i lilla karet och det ligger ett gäng yngel och sprattlar i lilla karet fortfarande. Svårt att se antal då de ligger på botten och fortfarande inte är frisimmande. Men tror där är minst 10.

            Kommentar

            • Big_Sal
              Användare
              • maj 2010
              • 315

              Såg några frisimmare idag, men fortfarande en del som ligger och sprattlar på botten. Har dock ett problem. Flesta småkryp(foder) i karet håller sig botten. Ynglen "klättrar" uppåt i karet längs med silikonfogarna.

              Bör jag sänka vattennivån för att "tvinga" ner dem i bottengrumset?

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                Läste en artikel om odling av någon art av hypancistrus där samma problem uppstod. Ynglen förstod inte att de skulle ner till botten där maten fanns och svalt således ihjäl.

                Har för mig att det löstes genom att temporärt sänka vattennivån, och sedan genom att hålla några lite äldre yngel med 'färskingarna' som verkade lära sig av sina äldre artfränder och tog sig ner mot botten.

                Var även problem med att få ner dom till botten om det saknades tillräckligt med gömställen och sand. Jag har noll erfarenhet av fiskodling och har således ingen aning hur det här går att applicera på andra släkten och arter, men det verkar ju rimligt att ynglen normalt söker sig till föräldrarna och därigenom tar sig till botten. I brist på denna vägledning behöver dom kanske lite hjälp för att hitta rätt?
                Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 05 september 2013, 13:18.

                Kommentar

                • Big_Sal
                  Användare
                  • maj 2010
                  • 315

                  Ska kolla läget när jag kommer hem från skolan och se om de verkar käka något. Annars får jag sänka lite. Har nog också läst samma artikel en gång för länge sedan

                  Kommentar

                  • Big_Sal
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 315


                    Här är en liten snutt på de frisimmande. Sorry för flås, kom precis hem från en fotbollsmatch och är var lite andfådd

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      Oj vilka småttingar!! Hoppas verkligen de klarar sig, har du provat att mata med artemia? Föräldrarna är riktiga skönheter
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      • Big_Sal
                        Användare
                        • maj 2010
                        • 315

                        Har råkat få med barbyngel i yngel karet, de var frisimmande några dagar innan dessa och är mindre, men de har magarna fulla med gotte hela tiden så tror inte det ska vara någon fara med dessa, men kommer såklart att hålla uppsikt och Mats med annat om det behövs.

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 315



                          här kommer litet videoklipp till på yngel Är helt uppspelt. Lägger mig på golvet i vardagsrummet direkt när jag stiger upp och direkt när jag kommer hem från jobb för att kolla in dem hehe...

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Snyggt jobbat!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kawasa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 840

                              Håller tummar och allt annat här
                              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                              Kommentar

                              • Big_Sal
                                Användare
                                • maj 2010
                                • 315

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Snyggt jobbat!
                                Tack

                                Kommentar

                                Arbetssätt...