Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Provar med en nattlampa, se om det hjälper, sist klarade de 4 dagar innan äggen försvann. Innan har det ju varit så att de "somnar" först när det blir mörkt, medan övriga invånare glatt hugger in på algtabletterna som ges till malarna i mörkret.

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      Nu har de flyttat ynglen som fortfarande inte är frissimmande till en grop i hörnan, men det ser ut att ligga massa ägg/skal kvar på stenen, är detta normalt för andra ciklider? Eller är de mitt i flytten?

      Video håller på att laddas upp

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        här är videoklippet

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          Shit vad roligt och stort grattis till första lyckade leken vad jag vet i alla fall inom NCS . Hoppas ditt par producerar mycket yngel nu när dom kommit igång så att fler får tillfället att njuta av fisk av den här kalibern! Ps. Hanen har blivit en riktigt stilig fisk du ds.
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            Jäklar vad fina dom var! Hoppas verkligen att några av ynglen överlever
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              Snygga firrar! Ta väl hand om dem! Ta upp ett gäng yngel i ett yngelkar utifall de skulle bli uppätna. Då har du i alla falla ett gäng kvar.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Big_Sal
                Användare
                • maj 2010
                • 315

                Ursprungligen postat av Rivulatus
                Shit vad roligt och stort grattis till första lyckade leken vad jag vet i alla fall inom NCS . Hoppas ditt par producerar mycket yngel nu när dom kommit igång så att fler får tillfället att njuta av fisk av den här kalibern! Ps. Hanen har blivit en riktigt stilig fisk du ds.
                Tack så mycket! Det är riktigt kul att det går framåt med dessa och skall hoppas att några klarar sig Hanen är min favoritfisk alla kategorier och med råge största fisken jag hållit!

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Snygga firrar! Ta väl hand om dem! Ta upp ett gäng yngel i ett yngelkar utifall de skulle bli uppätna. Då har du i alla falla ett gäng kvar.
                Tack Wilhelm! Har efter mycket tjat fått grönt ljus av sambon att sätta upp ett mindre kar, ska se om jag hittar något bra alternativ i butik idag.

                Kommentar

                • Big_Sal
                  Användare
                  • maj 2010
                  • 315

                  Ursprungligen postat av Kawasa
                  Jäklar vad fina dom var! Hoppas verkligen att några av ynglen överlever
                  Ja de är riktigt nice! hoppas jag med! skall som sagt eventuellt införskaffa ett mindre kar idag och försöka föra över ett gäng av ynglen i det.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    Kollade lite på de första bilderna i tråden på fiskarna som flera inom föreningen handlade, kul med sådana här trådar när man verkligen kan följa en arts spridning och framsteg i Sverige/Norden. Kanon om du drar upp ett gäng av dessa så de även i fortsättningen finns kvar. Ett stort Grattis!

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Big_Sal
                      Användare
                      • maj 2010
                      • 315

                      Då var det slut för denna gång, kom hem från jobb idag med ett 54 liter kar redo att göra över vad jag trodde skulle vara frisimmare i. I hörnan där honan hållit till senaste dagarna var det rejält ommöblerat, och zebraciklider som härjade fritt. Misstänker att det fick rätt fort när de började simma fritt.

                      Jaja, får se det som en framgång i alla fall då det gick bättre än sist så får vi se om de leker nåt mer.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Grymt kul ändå. Snart kommer du att lyckas med uppdrivning. Det bör gå att sälja en så vacker fisk även om den är tuff som en festae.

                        Tråden och händelserna kopplad till den är ett av mina bästa ciklidminnen!!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 315

                          Jag är optimistisk! Och angående ciklidminnen så håller jag med! Även om jag inte varit aktiv mer än några år, så förhoppningsvis kommer det fler och bättre minnen! Men hela historien om denna arten och hur den kom in i sverige felmarkerad och alla efterforskningar har varit riktigt kul!

                          Kommentar

                          • Big_Sal
                            Användare
                            • maj 2010
                            • 315

                            Ny lek idag! Har märkt att de beter sig lite annorlunda sista dagarna och nu ligger romkakan på samma sten än en gång! Nu har jag ett litet 50l akvarie som är igång under huvudkaret så kommer flytta över ynglen så fort som möjligt. Har kört i halva min copepoda/cladoceran odling från fönstret så det borde finnas en del levande att käka i lilla karet.

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              Kul! Håller med om att arten verkligen peakade mitt intresse för ciklider med alla turer som var här! Hoppas du får några yngel den här gången att stoppa i yngelburken.
                              Senast redigerad av Rivulatus; 28 augusti 2013, 11:37.
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              • Big_Sal
                                Användare
                                • maj 2010
                                • 315

                                Kläckta idag. Sög ut dem men tror jag använde lite för grov slang fick med massa sand. Kändes elakt att ta bort ynglen men hoppas att några överlever. Åker iväg tills på torsdag så vi får se om där simmar några yngel när jag kommer hem

                                Kommentar

                                Arbetssätt...