Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Jag har mina i mitt 936 liters med mer eller mindre fullvuxna Geophagus just nu. De är väldigt kaxiga måste jag säga. De simmar och spanar på jordätarna och nafsar i ryggfenan uppifrån.

    En annan sak jag tycker mig se är att de är något rosa-orange under mittlinjen på bakre delen av kroppen. Fick en tanke åt atromaculatum, men sedan så har jag läst att gephyrum såg ut som en korsning mellan atromaculatum och ornatum.

    Någon som har bilder på unga atromaculatum?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      Jag har mina i mitt 936 liters med mer eller mindre fullvuxna Geophagus just nu. De är väldigt kaxiga måste jag säga. De simmar och spanar på jordätarna och nafsar i ryggfenan uppifrån.

      En annan sak jag tycker mig se är att de är något rosa-orange under mittlinjen på bakre delen av kroppen. Fick en tanke åt atromaculatum, men sedan så har jag läst att gephyrum såg ut som en korsning mellan atromaculatum och ornatum.

      Någon som har bilder på unga atromaculatum?
      Jocke(Beast) har lagt in foto på hans unga atromaculatum i sa-bild tråden har jag för mig!
      CA

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        En film från en kille som har 12,5 cm som såg ut som våra tidigare.

        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #19
          Är det nån som hittat bra tillförlitlig information om deras naturliga förhållanden? Typ ph, turbiditet, vattencirkulation, habitat och sällskap där etc. etc. . Hittar inga bra källor utan bara mer orddribblande om hur svåra dom är att få tag på och vad dom dör av..

          Nån?
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Ursprungligen postat av DaRe
            En film från en kille som har 12,5 cm som såg ut som våra tidigare.
            Ja det är onekligen en vacker fisk. Hoppas någon av oss lyckas dra upp en riktig bjässe.

            Mina har fått det lite lugnare nu, det blev inte att flytta dem till 540-litrarn men jag gallrade soppan i 240t lite och nu ser de betydligt piggare ut. Tråkigt nog hann en bli käk till en oväntat lömsk gäddciklid så jag har 3 kvar nu, men det hade mycket väl kunnat sluta med att hela gruppen försvann som det såg ut i morse så jag är ändå nöjd med utgången.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Ajdå otur , jag hade kvar mina hantlar i samma burk, men de visade väldigt stort intresse så jag hann flytta dem innan de gjorde någon skada.

              Gäddciklider kan vara väldigt glupska.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #22
                Ursprungligen postat av DaRe
                En film från en kille som har 12,5 cm som såg ut som våra tidigare.

                Det ser ju lovande ut om det nu är såna som vi har...och är det inte en H. Deppi som visar sig i slutet av filmen (mina går o vaktar ägg just nu, får hoppas det blir något denna gången...)
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Ajdå otur , jag hade kvar mina hantlar i samma burk, men de visade väldigt stort intresse så jag hann flytta dem innan de gjorde någon skada.

                  Gäddciklider kan vara väldigt glupska.
                  Jag hann tyvärr aldrig se gäddorna visa intresse för dem innan en var borta, jag såg bara bullen på magen på en av dem och fick räkna vem som hade försvunnit. Trist. Men det är sånt som händer, nu ska det vara lugnt i alla fall.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rivulatus
                    Jag får mina 4 som jag bokat, nästa torsdag. Har rensat ett helt 1000-liter till dom som dom får regera med mitt robertsonipar.. Roligt nu när man letat sig ner till sydamerika hehe och ett gäng colombiatetror kommer göra dom sällskap!

                    edit: hoppas du inte fick dom som jag hade boka DaRe.. Då åker jag ner till a-teknik och gör kaos med dom

                    Hur går det har du fått tag i några? De på lagret som jag köpte hade de haft ett tag så det bör inte ha varit kollision. Jag ringde A-teknik tidigare och då var beskedet att de hade 6 kvar men alla var bokade.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #25
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Hur går det har du fått tag i några? De på lagret som jag köpte hade de haft ett tag så det bör inte ha varit kollision. Jag ringde A-teknik tidigare och då var beskedet att de hade 6 kvar men alla var bokade.
                      Det ska nog vara lugnt hoppas jag, dom har inte sagt annat så.. Hämtar dom på torsdag och jag tror detta kommer bli den roligaste gången nånsin jag gått till djurmagazinet haha. Förstår dock inte min egen idioti att bara ta 4 stycken..

                      Vilken storlek kom dom i ni som redan köpt? Har en rätt biffig robertsonihane (cirka 18-20cm) i karet men han är verkligen tjuren ferdinand och har aldrig brytt sig om småfisk, så jag hoppas det går bra.. Blev lite nojjig när FI skrev om sitt missöde bara
                      Senast redigerad av Rivulatus; 05 april 2011, 23:10.
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Mina var 2st 3cm och 1 på 4 och 1 på 5 cm. Lite grovt mätt. Mina hantlar var nära att slurpa upp dem första dagen så jag fick plocka upp dem och lägga dem i 720 tanken med centralarna.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #27
                          Ursprungligen postat av Rivulatus
                          Det ska nog vara lugnt hoppas jag, dom har inte sagt annat så.. Hämtar dom på torsdag och jag tror detta kommer bli den roligaste gången nånsin jag gått till djurmagazinet haha. Förstår dock inte min egen idioti att bara ta 4 stycken..

                          Vilken storlek kom dom i ni som redan köpt? Har en rätt biffig robertsonihane (cirka 18-20cm) i karet men han är verkligen tjuren ferdinand och har aldrig brytt sig om småfisk, så jag hoppas det går bra.. Blev lite nojjig när FI skrev om sitt missöde bara
                          Stoppa de i ett eget kar i början.
                          Att stoppa ned dem till tjuren Ferdinand är bara dumt, du vet ju hur det gick när han satte sig rakt på en humla. Det skall nog inte komma några "ornatum" ivägen då, eller hur.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            #28
                            Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Stoppa de i ett eget kar i början.
                            Att stoppa ned dem till tjuren Ferdinand är bara dumt, du vet ju hur det gick när han satte sig rakt på en humla. Det skall nog inte komma några "ornatum" ivägen då, eller hur.
                            Redan gjort och funkar fint bara att dom är så förbaskat blyga.. Hade glömt hur skitchy vf kan vara. Foderfråga, vad ger ni andra dom för mina verkar totalt ointresserade av min fina räkmix

                            Förövrigt så var dom ju förbaskat stiliga redan i denna storlek, mycket blått. Jag har ställt fram tv-fåtöljen framför akvariet nu (verkar bli en helkväll )
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • salmberg
                              NCS Medlem
                              • oktober 2007
                              • 830

                              #29
                              Kör med olika granulat,flinger och lite hackade räkor.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #30
                                Mina är galna i allt som trillar i burken. Tetra discus granulat NLS 1mm, flingfoder vegetabiliskt, röda mygg, daggmask.

                                De är också väldigt mycket framme vid glaset och ser ut att stortrivas. De hänger 2 och 2 och till och med visar upp sig för varandra. Verkar lite tidigt kan jag tycka.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...