Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Jodå det rullar på men de växer inte snabbt inte! Jag har fotat en del men inget av intresse, men jag petar nog in lite snart bara för dokumentationens skull. De är svårmätta så snart jag kommer med linjal till rutan så blir de skräckslagna

    Kul att mata med stora flytande pellets då gör de de snabbaste utfallen jag sett mot vattenytan så det skvätter ordentligt, men missar ofta
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      Ursprungligen postat av DaRe
      Jodå det rullar på men de växer inte snabbt inte! Jag har fotat en del men inget av intresse, men jag petar nog in lite snart bara för dokumentationens skull. De är svårmätta så snart jag kommer med linjal till rutan så blir de skräckslagna

      Kul att mata med stora flytande pellets då gör de de snabbaste utfallen jag sett mot vattenytan så det skvätter ordentligt, men missar ofta
      Ja peta in lite foto.
      CA

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Har tre kvar nu som sagt.. Gillar utmaningen så mycket i dessa att jag kommer avveckla allt annat i karet och "bara" köra ornatum nu (men erkänner att det är den största utmaningen hittills).. Känner mig envis som en get att få det att fungera nu. Men jag håller med om att dom växer plågsamt långsamt och 40cm känns som en dröm (men jag hoppas ju att man kan driva upp ett stiligt exemplar). Nåja 3 fiskar på 1000-liter borde ju ge lite bättre förutsättningar.
        Senast redigerad av Rivulatus; 20 oktober 2011, 23:48.
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          Ursprungligen postat av RobinH
          Hoppas ni som håller dessa har förberätt ett STORT kar till dom!
          Såg denna länken där Jeff Rapps skriver att den största han fick hem var 40cm!! en riktig bjässe.
          http://www.monsterfishkeepers.com/fo...oo!-(1-Viewing)

          Hur går det för er som håller dom?
          hmm, då har min största bara 31 cm kvar att växa, det lär väl ta 15 år eller så
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            Ursprungligen postat av jinnarparen
            hmm, då har min största bara 31 cm kvar att växa, det lär väl ta 15 år eller så
            Får jag ge dig ett bra tips?

            Släng ut Malawicikliderna från 3m karet och släpp i dessa istället hehehe
            CA

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              Ursprungligen postat av RobinH
              Får jag ge dig ett bra tips?

              Släng ut Malawicikliderna från 3m karet och släpp i dessa istället hehehe
              Tror inte det.

              Ornatumen är, ärligt talet och enligt mitt sätt att se det, väldigt tråkiga.
              Det kan ju iofs förändras i framtiden, men just nu drar de inte blickarna till sig.

              Med 50-60 st malawi i det stora då händer det ju saker hela tiden.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Tror inte det.

                Ornatumen är, ärligt talet och enligt mitt sätt att se det, väldigt tråkiga.
                Det kan ju iofs förändras i framtiden, men just nu drar de inte blickarna till sig.

                Med 50-60 st malawi i det stora då händer det ju saker hela tiden.
                Aja det var värt ett försök iaf.!
                CA

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  Tror inte det.

                  Ornatumen är, ärligt talet och enligt mitt sätt att se det, väldigt tråkiga.
                  Det kan ju iofs förändras i framtiden, men just nu drar de inte blickarna till sig.

                  Med 50-60 st malawi i det stora då händer det ju saker hela tiden.
                  Ja de är inte så kul just nu, men visst visar de upp en del intressanta beteenden som jag gillar att spana in. Men, men, jag har inte haft Malawi. Detta inlägg får mig att tankemässigt ta ett steg till. Jag såg framför mig hur jag skulle inreda mitt 936 liters som ett Malawikar
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Ja de är inte så kul just nu, men visst visar de upp en del intressanta beteenden som jag gillar att spana in. Men, men, jag har inte haft Malawi. Detta inlägg får mig att tankemässigt ta ett steg till. Jag såg framför mig hur jag skulle inreda mitt 936 liters som ett Malawikar
                    ...om vi skall tillåta oss att bli lite offtopic i ett fåtal inlägg så...

                    Jag saknar de stora bjässarna som jag hade förut, men då kunde man ju inte ha så många i karet tyvärr, vilket i sin tur ledde till att man rätt snabbt blev mätt på det hela. När det sen blev lek (och det var ju det som man eftersträvade) så blev det totalkaos i karet.

                    Malawifiskarna är inte lika personliga, mängden av dem gör att man inte ser individen på samma sätt. Visst finns det skillnader mellan dem men det tar lite längre tid att upptäcka det. Blir det lek så är den avklarad på någon timme, sen e det lugnt igen.
                    Sen finns det ju så mycket färgstarka fiskar (åtminstone bland hanarna).

                    Nu har jag beskrivit hur JAG ser på det, ni andra ser inte på det på samma sätt vilket är fullt acceptabelt från min sida, jag försöker inte missionera o övertyga er andra.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      Jag lägger in en liten off topic åxo,,Jag saknar kanske åxo bjässarna men det vart ju totalt kaos vid lek, stridigheter och gräv maskiner hehe..visst är lite av ljusningen säger kanske någon men allt har sin tid, nu ville jag provar växter till det något mera graciöst vacker(scalarer) men även en udda firre,tänker på mina tigrar de bråkar åxo jagar varandra så man inte ser hur snabbt det går(ögat hinner inte med ibland) men det blir inga skador de håller till mera på botten bland mina gömslen och rötter aldrig sett alla 8 framme samtidigt faktiskt hehe.Men jag tror alla lever för inte någon är lik den andra i utseende.Fick lämna tillbaka mina jätte gurami börja attackera andra fiskar såg vissa som mat vilket jag inte accepterade.Nu går där 14scalarer av dom är 5st altum+2 kolsvarta scalarer med röda ögon,8 tigrar +22 socolofi tetra blank stim tetra med röda fenor börja komma mer mer färg på dom nu.sen har jag ca 10 pansar malar åxo,och 3 sugmalar från CA tiden går åxo kvar kanske någon mer fisk frasmöver vi får se. ska inte kapa en tråd så här mera lovar ville bara berätta tyckte det passade.
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        Oj nu blir det mer OT.. Men jag håller med er båda! Jag har haft stora CA länge nu och man blir som ni säger "mätt" på det hela.. Kommer ha bamsingar igen men då i ett kar som är över 2000-liter ++ för att få någon sorts harmoni trots kaoset som blir när ett par leker. Håller själv på att förkovra mig i alla vildformer av levandefödare som är en helt ny värld för mig. Kanske behöver man en liten paus från huvudintresset ibland för att senare få tillbaka peppen och börja om?

                        "Ornatum" är ju rätt så hypad för att den är rellativt ny. Var ju samma dreva med Cichlasoma beani när den återupptäcktes i staterna. Men att den skulle vara guds gåva till ciklidisten är ju att överdriva rätt rejält, men ibland kanske man utrycker sig så he he.. Helt ok firre i mina ögon men framförallt älskar jag personligen en utmaning och denna art får mig att känna mig som en nybiten akvarist igen och jag läser mycket för första gången om dessa för mig (känner mig som en "nybörjare" helt enkielt). Lite kanske vad du känner inför malawi eller Jinnarparn?
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Jo det är en viktigt del för mig med med hobbyn; Att ständigt lära sig nytt göra upptäckter osv. En annan sak är att studera förändringar under tiden de växer upp (men det hänger tätt ihop med föregående)
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Bilder på mina 4. Kvaliteten suger men det är alla 4 i alla fall.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Bilder på mina 4. Kvaliteten suger men det är alla 4 i alla fall.
                              Jaha, det var ju kul detta. (obs ironi)
                              Hade bestämt mig för att göra mig av med de jag har, men nu blir jag ju tveksam.

                              Bra bilder och fina välmående fiskar
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                hehe! Problemet är bara alla andra omständigheter annars hade bara ett akvarium till. Problem solved.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...