Apistogrammor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Apistogrammor

    Högtryck just nu i dessa burkar av de fem arter jag har för tillfället går det yngel i fyra. A. Eunotus, A sp. rio Purus, A hongsloi, A Oroja o A morado "purple"
    Den som inte vaknat ännu är den från Rio purus.
    När det gäller hongsloi så får ni hålla tillgodo med en dåligt rengjord ruta då jag inte vill ner o rota
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Fler bilder på A orojan som snabbt blivt en favorit.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Härliga foto Kaj..
      Har alltid gillat apistogrammor men aldrig gett dom någon chans! kanske dax snart!?
      CA

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Fler bilder på A orojan som snabbt blivt en favorit.
        Snygg! Den måste jag ha!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Snygg! Den måste jag ha!
          Ja den är riktigt snygg - det var flera som köpte den under den senaste Tysklandsresan.
          Så Kaj och de andra som köpte den gjorde ett riktigt kap tycker jag

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Det mer vedertagna namnet på Apistogramma sp. Oroja är Apistogramma sp. Winkelfleck (Referens, A44-45), Kanske lättare att hitta information om arten om man söker på detta namn.

            Namn förbistring när det gäller Apistogramma sp. Morado också. Den är en geografisk färgvariant av Apistogramma sp. Pebas.
            Namnet skulle kanske vara Apistogramma sp. Pebas "Morado"?

            Kommentar

            • hollowman
              Användare
              • februari 2006
              • 199

              #7
              Kaj.p!!! hur är det med A hongsloi ska man ha fler honor till en hane ??? har en jätte stor och fin hane men tyvärr har honan dött men när hon levde så var hanen inte det minsta intresserad av henne .. tänkte köpa en till hona till hanen ska jag köpa fler honor och kanske en till hane för att trigga den hanen jag har i akvariet (det är på 120 liter )

              kan du inte posta en bild på en hona också !!!!


              mvh peter

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Flera honor är att föredra annars förbrukar ofta hannen en ensam fort.
                Skall se om jag kan få lite fler bilder (med putsad ruta)
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Ursprungligen postat av hollowman
                  Kaj.p!!! hur är det med A hongsloi ska man ha fler honor till en hane ??? har en jätte stor och fin hane men tyvärr har honan dött men när hon levde så var hanen inte det minsta intresserad av henne .. tänkte köpa en till hona till hanen ska jag köpa fler honor och kanske en till hane för att trigga den hanen jag har i akvariet (det är på 120 liter )

                  kan du inte posta en bild på en hona också !!!!


                  mvh peter
                  Sorry Peter
                  jag har missat ditt inlägg här kommer fler bilder på A hongsloi. Jag har två hannar o tre honor i ett 110 literskar. Mycket med gömställen behövs igentligen för alla,den svagare hannen, honor som behöver vila o yngel som behöver skydd.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Vilken underbar fisk!
                    Hanen är riktigt grym.
                    Hade du yngel på dessa är det bara och grattulera!?
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Tackar Ánders. Jag ropade ca 10 av dessa på auktionen i Gbg o vem de kommer ifrån vet jag inte. De har levererat ett par kullar och en ny är på väg då en av honorna murade in sig i krukan igår.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Tackar Ánders. Jag ropade ca 10 av dessa på auktionen i Gbg o vem de kommer ifrån vet jag inte. De har levererat ett par kullar och en ny är på väg då en av honorna murade in sig i krukan igår.
                        Intressant beteende att mura in sig i krukan.
                        Finns malar som gör just så men en Apistogramma var något nytt för mig.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Högtryck just nu i dessa burkar av de fem arter jag har för tillfället går det yngel i fyra. A. Eunotus, A sp. rio Purus, A hongsloi, A Oroja o A morado "purple"
                          Den som inte vaknat ännu är den från Rio purus.
                          När det gäller hongsloi så får ni hålla tillgodo med en dåligt rengjord ruta då jag inte vill ner o rota
                          Vad är det för fisk på bild 3 bakom Apisogrammorna ?

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anders i Askim
                            Intressant beteende att mura in sig i krukan.
                            Finns malar som gör just så men en Apistogramma var något nytt för mig.
                            Finns flera apistogrammor som gör så. Hannen går inte ens in i håligheten utan levererar sitt i mynningen. Hur kul det är vet jag inte men chansen att det träffar rätt ökar ju Naturen är rätt finurlig.

                            Vad är det för fisk på bild 3 bakom Apisogrammorna ?
                            Håkan det är en grön svärdbärarvariant som jag köpte på auktion för något år sedan. Något namn har jag inte. Men jag testar o köra dem nu i en 1000 liters balja ute på gården tillsammans med ancistrus. Vet ff inte hur det går men jag har sett yngel.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #15
                              Håkan det är en grön svärdbärarvariant som jag köpte på auktion för något år sedan. Något namn har jag inte. Men jag testar o köra dem nu i en 1000 liters balja ute på gården tillsammans med ancistrus. Vet ff inte hur det går men jag har sett yngel.
                              Intressant, enligt bild så liknar de färgvarianterna som kallas Pineapple, Peach,
                              Grön Neon eller Neon. Men å andra sidan vet jag inte om det finns vildformer med denna färg. Mina Svärdbärare är en mix av Simontorps Röda svenska stam
                              med en okänd gammal svenkt stam uppblandad med lite gröna svärbärare.
                              Så mina yngel blir blandat väldigt röda, blekröda och en och annan som på din bild. Tror detta är asiatiska gener då dessa färger ej förekom för 30 år sen då jag fick yngel av Röda med gröna. Då blev de antingen röda eller gröna om nu inte minnet sviker. Såg du några snygga svärdbärare på din "Asien" trip ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...