200 liters kar behöver fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tompa_2006
    Användare
    • februari 2008
    • 17

    200 liters kar behöver fisk

    Hej på er!

    Som rubriken säger så har jag ett 200 liters inkört sa-kar igång utan fisk i. Är ute efter 1 par större sa-ciklider, kanske rovfiskar?

    Har ni några tips på fiskar?

    // mvh
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag tror ett 20 liters är för litet för större CA-ciklider. Dock ska man inte underskatta eldbukar. du skulle kunna ha Eldbuk samt zebraciklider i det karet.
    Andra exempel är Sajica ciklider som är vackra med sina blå ögon och en mycket bra yngelvård. Andra inom Cryptoheros eller Thorichthys bör gå bra. kolla runt lite i artregistret så kan du nog hitta en del.

    Alternativ till ciklider kan ju vara channor där det finns arter som kan hållas i mindre burkar.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #3
      Ursprungligen postat av DRE
      Jag tror ett 20 liters är för litet för större CA-ciklider. Dock ska man inte underskatta eldbukar. du skulle kunna ha Eldbuk samt zebraciklider i det karet.
      Andra exempel är Sajica ciklider som är vackra med sina blå ögon och en mycket bra yngelvård. Andra inom Cryptoheros eller Thorichthys bör gå bra. kolla runt lite i artregistret så kan du nog hitta en del.

      Alternativ till ciklider kan ju vara channor där det finns arter som kan hållas i mindre burkar.
      tror nog det var Sydamerikanska ciklider som tompa var ute efter.
      Har ingen egen erfarenhet av dessa men om du vill ha rovfiskar så kanske någon av de mindre Crenicichlorna kunde funka.
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Oj, jag läste CA.

        Jag tror dock min initiala kommentar om att det är lite litet för stora ciklider fortfarande gäller;-)
        Aequidens Pulcher blir rätt stor och är väldigt vacker.
        Möjligen skulle du kunna ha ett par guldsömmar. Då får du vackra stora och tuffa ciklider. Andra Andinoacara går nog också bra.
        Men bland SA finns massor av intressanta fiskar som passar i ett sådant kar. Apistogrammas.
        Du kan ha några enstaka Geophagus orange heads.

        Inte alla dessa samtidigt.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • chippog
          Användare
          • augusti 2008
          • 251

          #5
          det låter som en väldigt bekannt fråga... jag började med ett 220 L kar skulle na några fina sydamerikanare och köpte ganska så omgående ett 350 liters... hoppas du hittar nån firre som mår bra i 200! det låter ju mest som apistogramma...?!
          en kan bli beroende av att sitta framför karet

          Kommentar

          Arbetssätt...