Inventarier till fisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim E
    Användare
    • februari 2010
    • 128

    Inventarier till fisken

    Hejsan

    Någon som kan ge mej bra tips på inredningsdetaljer i akvarium.

    Har precis startat ett 250liters som ska innehålla sydamerikaner.

    Funderar på cocosnötskal, men funderar på om det e en naturlig del av biotopen.
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Jag förmodar att du tänker på grottor i första hand? Jag överger sten mer och mer. Jag ersätter sten som grottmaterial med rötter. Gärna lite mindre men många som ligger i "brötar". Tillsammans bildar de då skrymslen och gömmor som till exempel Apistogrammor brukar gilla. Ibland använder jag dessutom små lerkrukshalvor. De är ju inte särskilt biotopriktiga så jag döljer dem med rötter och växter.

    I övrigt brukar jag samla pinnar i naturen som ger ett väldigt trevligt och naturligt intryck. På botten har jag en del eklöv. Dels är det snyggt och dels bildar de gömställen för både vuxna dvärgciklider och yngel. Jag använder alkottar i en del akvarier. De håller ned ph-värdet och ger ett något brunt vatten som jag (och fiskarna) gillar eftersom till exempel Apistogrammor gärna vill ha lite dunkelt. Jag vet inte om det finns al i SA-biotoper men i min värld finns det absolut det! Kottarna går ju att dölja bakom växter och rötter om man inte gillar att se dem.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ursprungligen postat av Per B
      I övrigt brukar jag samla pinnar i naturen som ger ett väldigt trevligt och naturligt intryck. På botten har jag en del eklöv. .
      Funkar det med löv, pinnar och grenar från naturen? Från tidig akvarieålder (och det är läääänge sedan...) har jag undvikit detta eftersom jag då fick lära mig att det ruttnade och förstörde vattnet. Endast mangrove skulle funka eftersom mangrove växer i vatten.

      Det öppnar ju en hel del möjligheter om det är utan risk för vattnet och dess invånare. Har du märkt några negativa effekter ?

      Vad är forumets erfarenheter på det här området?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Funkar det med löv, pinnar och grenar från naturen? Från tidig akvarieålder (och det är läääänge sedan...) har jag undvikit detta eftersom jag då fick lära mig att det ruttnade och förstörde vattnet. Endast mangrove skulle funka eftersom mangrove växer i vatten.

        Det öppnar ju en hel del möjligheter om det är utan risk för vattnet och dess invånare. Har du märkt några negativa effekter ?

        Vad är forumets erfarenheter på det här området?
        Ja det funkar förutsatt att man naturligtvis undviker grenar & löv från "giftiga" träd och buskar...Hårt, dött & torrt brukar hålla sig bäst längst tid även om det kan ta lite tid innan flytkraften ger sig. Barrträd är i regel inte att rekomendera om man inte möjligen hittar ordentligt urlakat material i en torvmosse eller liknande...
        Om det sen kan anses ha negativa eller positiva effekter är ju relatativt i förhållande till vilken typ av fisk man håller. Väldigt tunna grenar samt en mindre mängd löv brukar inte ha någon större påverkan i vilket fall.
        Förövrigt är det nog tveksamt huruvida det faktiskt säljs speciellt mycket
        mangrove i handeln överhuvudtaget.

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Joakim E
          Användare
          • februari 2010
          • 128

          #5
          Tack för era förslag. intressant o läsa om era erfarenheter.
          Jocke Eriksson
          SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

          Kommentar

          • polle
            Användare
            • maj 2008
            • 197

            #6
            Jag använde delar av ett krikonträd som jag nyss beskurit.
            Konstigt nog sjönk det direkt.
            Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

            Kommentar

            • GöranE
              Användare
              • februari 2009
              • 334

              #7
              Skulle inte använda barrträd av någon form då det innehåller terpentin som är jättegifitgt för fiskarna. Ek är bra även för att få ner PH värdet.
              Sedan är det inte fel att koka träbitarna så man inte får med några bakterier/parasiter, speciellt om det har legat i vatten.
              Jordätare är det som gäller..

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Jo, ek är bra. Jag borde nämnt att jag mestadels använt just ek. Jag har också testat med ask och päron vilket har fungerat bra. Här är en länk som kanske är intressant om olika träslag i akvariemiljö, där skrivs bland annat om olika träslag som säljs som "mangrove":

                Senast redigerad av Per B; 01 april 2010, 13:08.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av A C-son
                  Förövrigt är det nog tveksamt huruvida det faktiskt säljs speciellt mycket
                  mangrove i handeln överhuvudtaget..
                  Nej, det var länge sedan jag såg vad jag tror är mangrove i någon butik - däremot mer troligt mahogny eller teak.

                  Ek låter bra, men det är väl fridlyst eller? Ja, inte för att jag bara tänker gå in på någons mark och såga av en fet gren men jag har fått för mig att ek är skyddat på något sätt, jämfört med t ex björk som många snor ute i skogen till student- och andra sommarfester.

                  Nästa fredag får jag hem mitt 900-liters och tänkte slänga i den här bakgrunden: http://www.petgrossisten.dk/product.asp?product=9410
                  Då kan jag tänka mig att det skulle bli snyggt med ett par knöliga ek-grenar som kommer snett uppifrån/bakifrån ner mot framrutan. Lite löv och mindre grenar på botten så mina påfåglar får lite att böka runt med. Det skulle kunna bli bra tror jag.

                  Tack för tipsen!

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Ek låter bra, men det är väl fridlyst eller? Ja, inte för att jag bara tänker gå in på någons mark och såga av en fet gren men jag har fått för mig att ek är skyddat på något sätt, jämfört med t ex björk som många snor ute i skogen till student- och andra sommarfester.

                    //Kaj
                    Nej ek är inte mer skyddat än björk - numera. På dödsstraffens tid var alla ekar kronans och högg du ner en blev du - dödsstraffad (örlogsvirke). På Åleds är många akvarier i källarn halvfulla med eklöv - inte minst de där deras sötvattensrockor växer upp. Boklöv går lika bra. Allt annat bryts ner för snabbt eller är giftigt. En sann fröjd att se t ex Uaru bogsera omkring löven för att komma åt foderrester bland o under dem- rena vildsvinen. Man får intrycket att det är det här de tillbringar dagarna med i naturen.

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ursprungligen postat av nicson
                      Nej ek är inte mer skyddat än björk - numera. På dödsstraffens tid var alla ekar kronans och högg du ner en blev du - dödsstraffad (örlogsvirke).
                      Ok, så jag var inte helt uppdaterad med de senaste lagändringarna...

                      Men jag tror också att det är bra sysselsättning för en del fisk att ha detta att böka runt i och flytta på.

                      Ek får det bli!

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Joakim E
                        Användare
                        • februari 2010
                        • 128

                        #12
                        Tjooo.
                        En fråga kring det här med löv i burkarna. Lägger ni i färska blad eller torkar ni dom först??
                        Jocke Eriksson
                        SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #13
                          Jag använder bara torra eklöv. Med andra ord är det lite fel årstid att samla sådana nu. Jag skulle göra i ordning ett mindre akvarium förra veckan och blev glad då jag plötsligt mindes att jag hade en påse löv och en påse alkottar gömda längst in i garderoben.

                          Möjligen kan man använda färska blad men de har ju inte kommit på träden ännu och de blöta löv man hittar på marken så här års skulle jag inte våga lägga i akvariet.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • GöranE
                            Användare
                            • februari 2009
                            • 334

                            #14
                            Jag har fått lära mig att det som man skall ha akvariet bör ha varit dött ett tag. HAr aldrig provat med levande/nyhugget trä.
                            Jag har använt torkade eklöv med framgång. Vissa fiskar gillar att flytta runt dom och böka ibland dom.

                            Ursprungligen postat av nicson
                            Nej ek är inte mer skyddat än björk - numera. På dödsstraffens tid var alla ekar kronans och högg du ner en blev du - dödsstraffad (örlogsvirke). På Åleds är många akvarier i källarn halvfulla med eklöv - inte minst de där deras sötvattensrockor växer upp. Boklöv går lika bra. Allt annat bryts ner för snabbt eller är giftigt. En sann fröjd att se t ex Uaru bogsera omkring löven för att komma åt foderrester bland o under dem- rena vildsvinen. Man får intrycket att det är det här de tillbringar dagarna med i naturen.
                            Jordätare är det som gäller..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...