Solskens historia idag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Solskens historia idag

    Är så himla glad!

    Höll på fånga upp Discus igår i mitt 320 L möbelkar i vardagsrummet.
    En av Discusrna hoppade ur håven och flyger bakom möbelkaret.
    Omöjligt och nå, en small springa emellan vägg kar. Och ett kar på 320L flyttar man inte ut lätt eller vågar.
    Panik hatar när någon plågas!
    Tömmer hela karet på fiskar sammtidigt jag har en slang till avloppet och tömmer vatten.
    hjälper till med hink att tömma karet när fiskarna är ur karet.
    Sammtidigt hör jag att discusen sprattlar när cirka en halvtimme har gått, hjärtat plågas på mig. sånt är jobbigt och veta när någon plågas.

    Vattnet ur, går inte rubba karet fast där är bara grus kvar.

    Tömmer grusen, kan flytta karet. Och kan pela ut Discusen med en långstav, andas fortfarande efter 45 minuter, och väldigt dammig efter läggat bakom karet.
    Ger han en chans, stoppar han i ett 40 Liters kar.
    Men jag tror hoppet är över, men efter en timme ser han piggare ut.

    Idag när jag skriver detta har fått hoppa över igen till vänner och simmar glatt.
    Lite tillrufsad i färgerna ser han ut, men inget problem med andnig och såt vad jag kan se.

    Alltså 45 minuter bakom ett dammigt möbelkar och överlever!
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Härligt, fiskar är fan tåliga djur. Tror vi har svårt 45 minuter under vatten

    Kommentar

    • Broddan
      Användare
      • februari 2008
      • 59

      #3
      Bra jobbat!

      Måste kännas skönt att den tycks klara sig efter allt jobb du la ner.
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Gott att den verkar ok!
        Ja, de tål ibland mycket mer än man kan tro...
        Var med om något liknande angående en hantelciklid för många år sedan vilken ju inte var helt ojämförbar med en diskus i storlek och form. Bortsett från tiden den måste ha tillbringat utanför sitt rätta element tyckte jag det var fascinerande att den klarade smällen att slå i golvet så pass bra som den gjorde. Var kanske trots allt tur i oturen att din discus kunde "glida" mellan vägg och kar ner till golvet!?

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Kul att höra att han överlevde. Jag skulle inte klara hålla andan i 3minuter


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #6
            Ursprungligen postat av A C-son
            Gott att den verkar ok!
            Ja, de tål ibland mycket mer än man kan tro...
            Var med om något liknande angående en hantelciklid för många år sedan vilken ju inte var helt ojämförbar med en diskus i storlek och form. Bortsett från tiden den måste ha tillbringat utanför sitt rätta element tyckte jag det var fascinerande att den klarade smällen att slå i golvet så pass bra som den gjorde. Var kanske trots allt tur i oturen att din discus kunde "glida" mellan vägg och kar ner till golvet!?

            Mvh/Andreas.
            Tror precis som du säger, att just att den kunde glida ner.

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Känns väldigt skönt nu som broddan säger.

              Tur oxå att man har akvarierum, som man kunde placera ut fisken i (hade inte så mycket fisk i det karet.

              Men nu står jag faktiskt med ett tomt 320 möbelkar, gjorde vid hela karet nu när jag fick tömma det.

              Hmm kanske läge för lite nya fiskinköp

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag hade en liknande erfarenhet nyligen då jag köpte växter på en affär. Jag fick växterna windelöv) som vanligt i en påse utan vatten och la den i bilen. Det var en av de kalla dagarna och vi skulle åka och handla efter detta. Växterna ick ligga i bilen som under tiden vi handlade blev det rätt kallt i bilen men påsen frös inte, den var lite inlindad.

                När jag efter 4 timmar kom hem la jag växterna i ett akvarium jag höll på att starta upp och de fick ligga där. Jag var då rädd att växterna skadats av kylan men e såg ok ut.

                dagen efter kom min son in i köket och sa att vi hde en ny fisk i nya akvarit och jag gick ut och kollade. Där simmade mycket riktigt en pakistanbotia på 5 cm, som med andra ord legat 4 timmar i en påse i kylan utan vatten.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  Kan inte låte bli att berätta ytterligare en kul historia.
                  För ett par år sedan hade jag några Bentochromis tricoti, stora fiskar, välkända för att vara lättskrämda och hispiga, samt väldigt känsliga och till på köpet svindyra.... en dag när jag var nere i burken av någon anledning får den största spatt, satsar allt vad han kan och hoppar rakt upp och ut i lägenheten, jag blir nerstänkt och ser inte vart han tog vägen.... efter intensivt letande hörde jag till slut nåt litet ljud bakom vardagsrumsoffan, där låg han och flämtade. åter i burken lite omtulmade men dagen därpå prima liv igen!
                  /Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    Användare
                    • januari 2009
                    • 111

                    #10
                    En sorglig dag för ca 10 år sen sprack ett 720 för mig. Allt vatten sköljdes ner över grendosorna som jag min idiot lagt under karet... Alla fiskar spolades ut på golvet. Jag och fiskarna fick 220 v genom kroppen och fick roliga frisyrer. Trodde jag var den ende som överlevt när jag två timmar efter smällen hittade en gibbiceps på ca 30 cm under soffan, och den levde!! Slutsatsen är att malar är otroligt tåliga!!

                    Kommentar

                    • boflakt
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 17

                      #11
                      Malar ja! En händelse fick mig att fundera på hur länge kan en mal överleva utan vatten egentligen. Jag flyttade mitt 550 l med BTN-moduler ner i källaren. Jag visste att jag hade 3 st ancistrus (3-4 år gamla) men hittade bara en. Jaha, de andra 2 har väl gått hädan tänkte jag. Av olika anledningar blev akvariet stående i 5 timmar i garaget (+5 grader) utan vatten, övrig fisk i plastbaljor. När jag skulle flytta akvariet på plats, hörde jag "sprattel" från BTN-modulerna. Hittade de andra 2 malarna inkilade mellan 2 moduler. Den ena malen lyckades jag försiktigt lirka ut men den andra fick jag tyvärr trycka ut med en håv-pinne med våld. Denna mal blev skadad vid huvudet. Jag chansade och slängde i bägge malarna i det återstartade akvariet. 2 dagar senare simmade 3 malar omkring som vanligt (dock en med halvtrasigt huvud, nu 1 månad senare syns ingenting av någon skada på denna mal). Så, 5-6 timmar utan vatten och tilltryckt huvud verkar inte vara något för en Ancistrus! Pansarfiskar?!
                      Det finns inga dumma frågor - bara korkade människor!

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #12
                        Efter alla dessa berättelser, så är det kanske inte så himla konstigt att livet på land vandrade upp i från havet

                        Min Discus, lever än idag och ser ut må bra.
                        Åt med god aptit röda mygg idag

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Jag har också en ancinstrus historia från längesedan dock. Jag hade flyttat hemifrån och pappa skulle tömma akvariet och ställa det i förådet. Vi trodde alla fiskar var ur men efter 4!!! Månader så besökte jag förådet för att hämta något och visst splattrade det lite i en av vattenpölarna som fortfarande fanns kvar. Kommer inte ihåg hur vi avslutade lidandet men tåliga fiskar är det iaf. Malar är helt hysteriska vad gäller överlevnad. Lite vätska och alger är ju allt de behöver

                          Kommentar

                          • William
                            Användare
                            • december 2006
                            • 93

                            #14
                            Jag får väl bland alla andra otroliga historier här delge min erfarenhet av fiskar på torra land. Min flickvän hade vid tillfället 5 koi och 5 guldfiskar tillsammans i en inomhusdamm på ca 600 liter. När vi stod och kollade i dammen i källaren upptäckte jag att en av koiarna verkade fattas. Började med att leta runt i hela dammen, men där fanns den inte.
                            Tog då och kollade bakom dammen och där låg blickstilla en koi, som inte såg ut att må särskilt bra. Den hade börjat liksom nästan torka fast lite i golvet som den låg på, och jag tänkte att den garanterat var död. När jag fick fram fisken från bakom dammen så andades den dock fortfarande och vi stoppade den i en balja i dammen med syresten och salt. Tänkte att chansen inte var så stor att den skulle överleva, för vi visste ju inte hur länge den hade legat ur vattnet. När vi nästa dag skulle kolla om den levde var baljan tom, och koien hade hoppat tillbaka ner i dammen, och simmade glatt med de andra.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...