SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zenon
    Användare
    • september 2009
    • 168

    Så här blir avkomman av ett av mina par. Har nu börjat spara undan mer av deras avkomma. Det andra paret har jag sedan någon vecka flyttat på så jag hoppas på lek av dem också. Vore intressant att se om de blir annorlunda på något vis. Ynglen i denna film ser ut att bli ännu större/högresta än sina föräldrar. De var i alla fall inte i närheten när jag köpte dem för cirka ett år sedan...

    Kommentar

    • zenon
      Användare
      • september 2009
      • 168

      Fina bilder förresten Fredrik! Det är ju sannerligen en grann cilkid. Om inte t.o.m. en av de absolut grannaste enligt mig.


      Dessa fiskar har jag fått låna för att kurera dem från bland annat gälparasiter. Honan kommer nog att ha en bestående skada på ena gälen men för övrigt så verkar de numera vara helt kuranta. Det intressanta med filmen är deras accelererande tillväxt. I början är de dryga veckan gamla frisimmare för att i slutet vara exakt fyra dagar äldre, d.v.s. cirka 12 dagar gamla. Moina och nykläkt artemia har de än så länge fått som tillskottsfoder..

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        Ursprungligen postat av zenon
        Fina bilder förresten Fredrik! Det är ju sannerligen en grann cilkid. Om inte t.o.m. en av de absolut grannaste enligt mig.
        Kan bara hålla med dig, från början var helt klart min jordätare favoriterna men med tiden har scalarerna helt klart vuxit på mig. Väldigt intressant beteende och helt otroliga färger när dom ska visa upp sig.

        När jag utökar i volym i vinter blir det nog fyra stycken till.

        Är dock väldigt sugen på att pröva Pterophyllum leopoldi också.

        Kommentar

        • zenon
          Användare
          • september 2009
          • 168

          En salig blandning av SA-fisk i denna film men i början bl.a. en liten uppdatering på diskusynglen som nu är 24 dagar gamla (i filmen) och i slutet på filmsnutten från ett 375-liters akvarium som står och växer igen mellan varven...

          Kommentar

          • danne0301
            Användare
            • mars 2010
            • 70

            Är så himla glad över att mina Guldsöm idag fått yngel (efter bara 10 dar hemma), så jag tänkte att första inlägget kan ju lika väl hamna i den här tråden
            Svårt med yngelbilder när de är för små men här har vi hanen i alla fall.
            Måste man vara medlem för att bifoga bilder enklare? eller över huvudtaget märker jag nu jaja

            540, 222, 54, 54

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Riktigt snygg söm!!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                En film på mitt SA 400 kar, huvudaktörer är mina nya VF Laetacara araguaiae som det var en vecka sen jag köpte idag.


                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Gäst

                  Ursprungligen postat av c90368
                  En film på mitt SA 400 kar, huvudaktörer är mina nya VF Laetacara araguaiae som det var en vecka sen jag köpte idag.


                  Festliga! Jag får ochså lov att säga att akvariet ser mycket vackert och välplanerat ut!

                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    Idag har det varit stor akvariestädar dag

                    540 karet med Jordätare har fått en ny layout så det blir lite mer bottenyta, de växer och tar mer plats...



                    400 karet höll på att växa igen totalt, har hivat ur massor av växter, men det känns som det nästan är för mycket kvar fortfarande



                    150 litaren med ett par Apistogramma viejita och lite andra fiskar växer det i så jag håller på att bli tokig. Har aldrig haft ett kar tidigare där Java mossan hållit på att ta över. Dessutom växer crypto som värsta ogräset.

                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Markie
                      Användare
                      • september 2008
                      • 512

                      snygga kar du har c90 !!

                      Vad har du för rutiner i dina baljor ljustid,gödning mm. Skulle vara inressant att höra om dina metoder. Dom verkar ju funka bra

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        Ursprungligen postat av Markie
                        snygga kar du har c90 !!

                        Vad har du för rutiner i dina baljor ljustid,gödning mm. Skulle vara inressant att höra om dina metoder. Dom verkar ju funka bra
                        Har sedan i våras gått ner till vattenbyte var 14'e dag, byter då ungefär en tredjedel. Så länge jag hade Diskus så bytte jag varje vecka, men utan Diskus och med mycket växter och hyfsat med filter så fungerar det bra varannan vecka.

                        400 liter, har co2 och häller i 40 ml PMDD efter varje vattenbyte, men använder fortfarande Tropica Master Grow för microgödningen, även där 40 ml efter vattenbyte. Tillsätter även 40 ml Amtra ekextrakt, både för att pressa ner pH värdet, men även för att jag tror att det är bra fiskarnas välbefinnande.

                        540 liters, ingen co2 men tillsätter 30 ml PMDD, TMG och ekextrakt efter varje vattenbyte.

                        180 liter, inte med på film här men finns här http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61650
                        den här burken får 15 ml TMG vid vattenbyte.

                        150 liters, får 15 ml TMG efter vattenbyte, men är av någon anledning den burk som har mest tillväxt

                        Ljustid glömde jag visst, de har tänt mellan 12.00 - 00.00

                        Höll på att glömma att tacka
                        Senast redigerad av c90368; 26 september 2010, 22:06.
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Alltid kul att kolla på dina kar! Växterna frodas verkligen!

                          Vad har du för lysrör och hur gamla är de? hehe jobbig fråga, va?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            En sak till som jag tror är viktig, men som inte hör till skötselrutinerna.

                            Jag låter alltid växter stå på samma plats minst 6 månader, inga omplanteringar varje vecka eller månad med andra ord.

                            Jag pillar inte i karen mellan vattenbytena, jag tror att man stör den biologiska balansen varje gång vi stoppar ner våra fingrar i akvariet. Märk väl tror, har inga belägg för detta, bara min egna åsikt.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              Ursprungligen postat av DRE
                              Alltid kul att kolla på dina kar! Växterna frodas verkligen!

                              Vad har du för lysrör och hur gamla är de? hehe jobbig fråga, va?
                              540 karet, 4 st Philips Aquarell T8, bytte dem i vintras.

                              400 karet, 4 st Philips Aquarell T8, bytte dem någon gång 2008 tror jag. Allt för länge sedan, men det växer i alla fall.

                              150 karet, en T8 och en T5 Philips Aquarell, årsmodell 2009.

                              180 karet, 2 st Philips Aquarell, mycket gamla, har dessutom hållare och armatur för ytterliggare ett rör till detta kar, men har valt att inte sätta in det. Växer inte så fort i detta kar, men över tiden är tillväxten bra och det är ett minimum av alger.
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • olof
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1823

                                Jag gjorde en liten film om milna chokladciklider som är mycket flitiga och duktiga föräldrar,

                                This is "Chokladciklider" by Olof Blomqvist on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


                                mvh

                                olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...