SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #76
    Caquetaia kraussii

    Köpte nyligen 4 st Caquetaia kraussii på ca 5 cm, här e bild på en av dem.

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #77
      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
      Köpte nyligen 4 st Caquetaia kraussii på ca 5 cm, här e bild på en av dem.
      Söta.. Ser nästan ut som en liten Parachromis.

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #78
        Ursprungligen postat av salmberg
        Söta.. Ser nästan ut som en liten Parachromis.
        Jo kanske det, jag tycker att dem liknar små Petenia särskilt när dem öppnar käften nästan lika imponerande gap som P.splendida.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #79
          Hur ska du hålla dem?

          Jag har läst blandade rapporter om Caquetaias. Sammantaget verkare de generellt vara väldigt fredliga trots sin rovfisknatur.

          När jag såg att de fanns till salu blev jag också sugen att ha dem tillsammans med Heros red shoulder samt Geophagus Orange heads tapajos i ett 936 liters.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #80
            Guianacara Geayi VF + F1 yngel

            Lite bilder på mina Guianacara Geayi VF föräldrar från Oyapock samt yngel (F1 mao).

            (Det finns med ett mollyyngel samt sajicayngel också, för den som undrade)

            Jag har varit väldigt osäker på om det verkligen är Geayi som jag har, men jag lutar nu åt att det bör vara just det, men alla tips är av intresse om någon är lite xtra påläst omjust dessa. Det verkar finnas många meningar om just Guianacaras, variationer inom en art verkar större än mellan om man ska tro vad man läser.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #81
              Ursprungligen postat av DRE
              Lite bilder på mina Guianacara Geayi VF föräldrar från Oyapock samt yngel (F1 mao).

              (Det finns med ett mollyyngel samt sajicayngel också, för den som undrade)

              Jag har varit väldigt osäker på om det verkligen är Geayi som jag har, men jag lutar nu åt att det bör vara just det, men alla tips är av intresse om någon är lite xtra påläst omjust dessa. Det verkar finnas många meningar om just Guianacaras, variationer inom en art verkar större än mellan om man ska tro vad man läser.
              Härliga bilder! De ser välväxta ut. Vad är det för ålder och storlek på dem?

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #82
                Ursprungligen postat av DRE
                Hur ska du hålla dem?
                I väntan på tillväxt så går dem i min "växtburk" tillsammans med P.obscura plus div tetror och malar. Får se sedan när de blir vuxna vad det blir för sällskap till dem.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #83
                  Ursprungligen postat av Pabbe
                  Härliga bilder! De ser välväxta ut. Vad är det för ålder och storlek på dem?
                  De var frisimmande 31:a mars och är nu 2,5-3 cm. Mycket artemia blir det men de käkar nu tetra discus pellets samt fryst cyklops fångad i skärgården samt NLS growth och lite annat.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Nicke SA
                    NCS Medlem
                    • januari 2007
                    • 290

                    #84
                    Ursprungligen postat av DRE
                    Lite bilder på mina Guianacara Geayi VF föräldrar från Oyapock samt yngel (F1 mao).

                    (Det finns med ett mollyyngel samt sajicayngel också, för den som undrade)

                    Jag har varit väldigt osäker på om det verkligen är Geayi som jag har, men jag lutar nu åt att det bör vara just det, men alla tips är av intresse om någon är lite xtra påläst omjust dessa. Det verkar finnas många meningar om just Guianacaras, variationer inom en art verkar större än mellan om man ska tro vad man läser.
                    Hej
                    Jag har samma Guianacara geayi Oyapock, samt några numera nästan fullvuxna F1or. Har väl haft samma tankar som du. Jag vet att det finns två "färgvarianter" av geayi. En brunare från Oyapock, en ljusare från floden Approague i Franska Guyana. Kännetecken för geayi är dels vad jag kallar "kroken" som man ibland kan se under ögat. Den syns på de vuxna djuren. Tvärbandet på mitten av kroppen lär vara mest markerat i släktet hos geayi. Den ser i vissa sinnesstämmningar ut som en kil. I andra sinnesstämmningar minskas kilen, men den är alltid svagt synlig på den övre delen av kroppen. I jämförelse med släktingar har de andra kännetecken. Hos owroewefi kan den sk. kilen se ut som en prick. En sida att kolla på är denna http://www.agaankoy.com/category.php?cat=91

                    Här är även en film från Franska Guyana. Från ca. 12 min och framåt dyker de i en biflod till Oyapock. Vid ca 17:40 är det Guianacara. Jag tycker det är samma Guianacara i filmen som jag har hemma. Vad tror du? Kanske är det dessa tyskar som fört dem till Europa.
                    Om fångstplatsen, Oyapock, för våra Guianacara är riktig tror jag vi kan vara säkra på att det är geayi, eftersom den är den västligaste i släktet.
                    Jag gillar verkligen mina. Sätt till beteende, tycker jag nog de är roligast att betrakta av mina fiskar. Det skulle verkligen vara kul om det dök upp andra arter i handeln! Jag har endast sett Geayi Oyapock på Akvarievalvet i Norrköping och på Akvarielagret i Sthlm.

                    Mvh Niklas
                    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                    Kommentar

                    • h0llowman
                      Användare
                      • april 2010
                      • 106

                      #85
                      Ursprungligen postat av DRE
                      Lite bilder på mina Guianacara Geayi VF föräldrar från Oyapock samt yngel (F1 mao).

                      (Det finns med ett mollyyngel samt sajicayngel också, för den som undrade)

                      Jag har varit väldigt osäker på om det verkligen är Geayi som jag har, men jag lutar nu åt att det bör vara just det, men alla tips är av intresse om någon är lite xtra påläst omjust dessa. Det verkar finnas många meningar om just Guianacaras, variationer inom en art verkar större än mellan om man ska tro vad man läser.
                      ser jätte fina ut ser framimot att få köpa några av dig när det blir ..

                      och jag fått ordning på mitt akvarium men det ska inte vara några problem för det dröjer väl 1-2 månader till innan dom blir sälj bara eller ???

                      vad tror du dre om att ha dom med bolivianska fjärilsciklider ?? annars får fjärilarna flytta på sig

                      mvh peter

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #86
                        Intressant, det verkar finnas alla möjliga färvarianter. Det finns en Owroewefi från Petit Laussat och Grand Laussat som också kallas copperhead pga av den kopparfärgning de har.


                        Jag har köpt mina på akvarielagret och de var fångade i Oyapock och det är just det som du säger som får mig att vara rätt säker på att det är Geayi.
                        Och på de bilder jag har sett så stämmer de bäst in på den mörkare som du beskriver vilket ännu mer pekar på Oyapock. På filmen du bifogar så tycker jag de stämmer exakt med de jag har, kul!

                        Enligt weidner bok ska man försöka kolla prickar och ränder då de maxar sina färger dvs vid lek eller bråk. Mina kan gå från oranga till bleka på ingen tid alls.

                        Har du bilder på dina? Bilder på karet? Hur stort och vilka andra fiskar?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #87
                          Ursprungligen postat av h0llowman
                          vad tror du dre om att ha dom med bolivianska fjärilsciklider ?? annars får fjärilarna flytta på sig

                          mvh peter
                          Jag har mina med bolivianer och ja det tar några månader till innan de är stora nog.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Nicke SA
                            NCS Medlem
                            • januari 2007
                            • 290

                            #88
                            Ursprungligen postat av DRE

                            Jag har köpt mina på akvarielagret och de var fångade i Oyapock och det är just det som du säger som får mig att vara rätt säker på att det är Geayi.
                            Och på de bilder jag har sett så stämmer de bäst in på den mörkare som du beskriver vilket ännu mer pekar på Oyapock. På filmen du bifogar så tycker jag de stämmer exakt med de jag har, kul!

                            Enligt weidner bok ska man försöka kolla prickar och ränder då de maxar sina färger dvs vid lek eller bråk. Mina kan gå från oranga till bleka på ingen tid alls.

                            Har du bilder på dina? Bilder på karet? Hur stort och vilka andra fiskar?
                            Ja, det finns flera arter och varianter vi inte sett än.
                            Weidners bok har jag tyvärr inte lyckats lägga vantarna på. Jag håller med om att de växlar färg väldigt snabbt ibland. De går i 375 l tillsammans med några halvvuxna Acarichthys heckeli och Anostomus ternetzi. En bild på en hona hittade jag (tagen med mobilkamera).
                            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              #89
                              Ursprungligen postat av Nicke SA
                              Hej


                              Här är även en film från Franska Guyana. Från ca. 12 min och framåt dyker de i en biflod till Oyapock. Vid ca 17:40 är det Guianacara.
                              Om min gamla skoltyska skulle ha hjälpt mig med hälften av vad de sa så skulle jag varit glad

                              Men jag kunde konstatera att det var mycket intressant om Apistogramma i filmen.
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • salmberg
                                NCS Medlem
                                • oktober 2007
                                • 830

                                #90
                                Trevlig film Dre. Snyggt kar..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...