SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • april 2010
    • 306

    Hehe. Enbart för att få lite goa bilder. Gick inte att ha i spegeln i mer än 10 minuter, han blev galen. Men ännu värre var mina lilla VF Baenschigrabb, haha! Några minuter sen fick jag rycka spegeln. Men det var svårt att få bild av kvalite, men lägger upp en halvkass

    Kommentar

    • Mats Bryzell
      Användare
      • mars 2012
      • 231

      Ursprungligen postat av DaRe
      Har för mig att grenar stenfrukter ska undvikas?? I alla fall ska man inte ge papegojor grenar av dessa då de kan vara giftiga för dem att gnaga på, ingen aning om det är giltiga argument för akvariefiskar dock

      Fast nu när jag söker ser jag massor av folk som verkar använda alla dessa träd till fåglar, just kärnorna verkar vara det som ska undvikas, någon som vet annat?
      Jag är ju autodidakt och har testat mig fram genom "trial and error" - och har kört med grenar från olika fruktträd, och det har fungerat fint. Al, hassel och liknande går ju också bra - det är en hel del hassel i burken på bilden.
      Däremot är barrträd en annan femma - inte bra!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Ja du har nog rätt, det är lätt att något sätter ett rykte via en gissning sedan är det någon (som jag) som säger det igen och efter några av dessa hamnar det i en FAQ och voila: fakta, hehe.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mats Bryzell
          Användare
          • mars 2012
          • 231

          Ursprungligen postat av DaRe
          Ja du har nog rätt, det är lätt att något sätter ett rykte via en gissning sedan är det någon (som jag) som säger det igen och efter några av dessa hamnar det i en FAQ och voila: fakta, hehe.
          Men, man skall aldrig säga aldrig. Det kan ju vara värt att göra en liten koll om det finns några fruktträd som är direkt olämpliga att använda grenar av i akvarium!

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj! Jag är alldeles ny här på forumet och tänkte öva lite på att sätta in bilder och filmer. Det är ju lite olika handhavande på olika forum, så jag gör en test med en bild på ett 540-kar där det i nuläget går två lekpar Mesonauta insignis och cirka 25-30 st. Kolglödstetra.
            Det skall även i någon/några grupper av Apistogramma, vilka vet jag inte riktigt ännu - så jag håller på att "djungla" till karet lite med lövbäddar och löst liggande "pinnar".
            Och så tänkte jag kolla om det går att lägga in en film från YouTube också. Hoppas det funkar nu!

            Coolt med "Flaggciklider som passar yngel. Har de skött yngelvården från första lek? Är de VF?
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • Mats Bryzell
              Användare
              • mars 2012
              • 231

              Ursprungligen postat av Barracudan
              Coolt med "Flaggciklider som passar yngel. Har de skött yngelvården från första lek? Är de VF?
              Jag är osäker på om dessa är VF... De såldes inte som det iallafall, men de var inte så många i visningskaret och det var lite olika storlekar på dom, så det såg inte ut som att de kom "från samma odlade yngelgrupp". Man brukar ju smabbt få en feeling att; "här är ett kar fullt med syskon", i många fall.

              Nåväl, jag plockade två ganska stora som jag tyckte att jag i nerverna kunde känna var hanar, och två något mindre som hade en lite mörkare färgsättning (honorna blir ju lite mörkare och får det karaktäristiska nätmönstret ganska ofta vid lek och verkar ha en tendens att visa detta mönster lätt även vid stress) som jag trodde möjligtvis kunde vara honor.

              Det blev faktiskt två par, och de har skött äggläggning och yngelvård perfekt från första lek!

              Kommentar

              • Mats Bryzell
                Användare
                • mars 2012
                • 231

                Här är några bilder och en film.

                Bifogade filer

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  Instämmer med Jocke kul att se flaggor som vårdar istället för att äta sin avkomma. Väldigt fint med grenverket de har lagt rommen på oxå! mar får verkligen en känsla av att man befinner sig i deras naturliga habitat när man ser dessa bilder!

                  Kommentar

                  • Rooster
                    NCS Medlem
                    • november 2009
                    • 473

                    Inget nytt men på tal om så här kommer några bilder på mina flaggor jag hade för ett par årsen. Dessa var definitivt inte VF och jag hade en grupp med 3+3 men karet var bara på 250L så den dominanta hanen tillät inga andra par att leka så bara han växlade mellan två olika honor hela tiden typ.

                    De lade rom otalig ggr och tror bara de lyckades dra upp kullen till frisimmare en eller möjligtvis två ggr! Annars åt ibland båda men oftast honan upp rommen.
                    Nästan "värre" än skalarer på det sättet!

                    Kommentar

                    • Rooster
                      NCS Medlem
                      • november 2009
                      • 473

                      ett par till...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell
                        Användare
                        • mars 2012
                        • 231

                        Ursprungligen postat av Rooster
                        Instämmer med Jocke kul att se flaggor som vårdar istället för att äta sin avkomma. Väldigt fint med grenverket de har lagt rommen på oxå! mar får verkligen en känsla av att man befinner sig i deras naturliga habitat när man ser dessa bilder!
                        Ja, det är mäktigt att kolla in dom, speciellt när båda paren har frisimmare.
                        Och, bara för att det blev två bra par av dessa så beslutade jag mig att "djungla" till det här karet och försöka skapa en så "naturlig" miljö för flaggorna som möjligt - lite murrig, sparsam belysning och massor av kvistar och pinnar i överdelen av karet som bryter vattenytan. Det är i detta skiktet de helst uppehåller sig och de tycks trivas fint när de får stå och klippa bland grenarna, ta sig en tur ut i fritt vatten och sedan tillbaka in bland de mörka snåren.


                        Edit; Wow, riktigt sköna bilder där, Rooster!

                        Kommentar

                        • Rooster
                          NCS Medlem
                          • november 2009
                          • 473

                          Mats vet att du har sjukt mkt fina bilder å så i din "Akvariestuga". Hade vart jättetrevligt om du ville lägga in lite bilder därifrån i resp. bildtråd här typ. Vi saknar helt klart bilder i tex. "Palettråden"...

                          Kommentar

                          • Rooster
                            NCS Medlem
                            • november 2009
                            • 473

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det är mäktigt att kolla in dom, speciellt när båda paren har frisimmare.
                            Och, bara för att det blev två bra par av dessa så beslutade jag mig att "djungla" till det här karet och försöka skapa en så "naturlig" miljö för flaggorna som möjligt - lite murrig, sparsam belysning och massor av kvistar och pinnar i överdelen av karet som bryter vattenytan. Det är i detta skiktet de helst uppehåller sig och de tycks trivas fint när de får stå och klippa bland grenarna, ta sig en tur ut i fritt vatten och sedan tillbaka in bland de mörka snåren.


                            Edit; Wow, riktigt sköna bilder där, Rooster!
                            Ja det syns alltid att det finns en tanke och planering om man så vill i dina kar. Kul att båda paren förökar sig. Ja det är ju väldigt trevligt när de trivs bra å med din inredning (lite dämpad belysning, kvistar i överdelen etc) får man ju verkligen se mkt av deras naturliga beteende vilket ju är trevligt.

                            Tack det är flickvännen som tar de flesta av korten här hemma.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell
                              Användare
                              • mars 2012
                              • 231

                              Ursprungligen postat av Rooster
                              Mats vet att du har sjukt mkt fina bilder å så i din "Akvariestuga". Hade vart jättetrevligt om du ville lägga in lite bilder därifrån i resp. bildtråd här typ. Vi saknar helt klart bilder i tex. "Palettråden"...

                              Ah, du tänker på subocellatusarna! Visst, jag skall pumpa in lite sköna bilder här och var!

                              Kommentar

                              • Rooster
                                NCS Medlem
                                • november 2009
                                • 473

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ah, du tänker på subocellatusarna! Visst, jag skall pumpa in lite sköna bilder här och var!
                                Ja tex. men öht alla fina bilder på dina kar å fiskar typ. Låter bra.

                                Jag har faktiskt inte kvar dem jag fick av dig. Jag hade dem trots allt själva och hanen blev väldigt hård mot honan å efter ett tag så blev jag helt plötsligt väldigt sugen på diskus så då blev det ett diskuskar istället för palettkar...

                                Men är väldigt sugen på paletter igen...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...