Nytt 275 liters!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wenen
    Användare
    • december 2009
    • 26

    Nytt 275 liters!

    Hej!

    Är helt ny här på forumet och vill tacka för en riktigt bra sida.

    Jag har precis startat upp ett 275 liter akvarium som är planerat att ha Påfågelciklid/Oscar i. Just nu så har jag några fiskar i som får vara testpatrull, fiskarna är: 3 eldbuksciklider, 2 Sebraciklider, 2 Praktbotior och 2 små ancistrus malar. Fiskarna verkar trivas riktigt bra och har till och med haft små tecken på lek. Filtrationen/Pumparna jag kör med är 2 innerfilter en Crystal 4 R20 Duo Hydor och en Crystal R05 Duo Hydor (båda är innerfilter).
    Tänkte fråga om ni tror att den filtrationen räcker för påfågelciklid eller om jag ska göra några tillägg, tyvärr så är min budget lite stram med tanke på att det nyligen är inköpt även så är ytterfilter ingen möjlighet tyvärr. Tänkte om ni har några bra förslag att komma med ni som har hållt på lite längre. Tacksam för svar!

    Mvh Wenen
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Välkommen till forumet! Tyvärr måste jag säga att 275 liter är alldeles för litet för oscar. Dom blir riktigt stora.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Wenen
      Användare
      • december 2009
      • 26

      #3
      Tack så mycket känns härligt att vara medlem här nu !

      Okej det var ju tråkigt att höra har annars tittat på amerikanska forum o.s.v och där rekommenderar dom 55gallon till en påfågelciklid som motsvar 210 liter ungefär. Men jag antar att jag ska lyssna på med lite mer kunskap om arten. Vet att man inte ska byta ämnen, men jag har även kollat runt mycket här på forumet om discus och sett att det finns mågna som är riktigt bitna, som har haft malawi o.s.v men sedan blivit fast vid discus. Någon som har någon bra tråd dom kan länka om discus eller några tips från egna erfarenheter t.e.x vilka fiskar dom ska gå med?.

      Mvh Wenen!

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #4
        Vet inte riktigt vad du har för mått på ditt kar, men jag utgår ifrån att det i alla fall är 50 cm högt? Kör en grupp på inte fler än 4 discus och ett litet gäng dvärgciklider kanske? Palettciklider eller fjärilsciklider är både fina, intressanta och tåliga. Hade i normala fall gett dig rådet att skaffa scalarer eller jordätare som sällskap, men ditt kar räcker inte riktigt till.
        Välkommen!

        Kommentar

        • Wenen
          Användare
          • december 2009
          • 26

          #5
          Tackar så hjärtligt

          Jo måtten är 110cm*50*50 okej var annars lite sugen på kanske 1-3 scalare och ett gäng kardinaltetror till dett skulle se läckert ut med alla färg blandningar och storleksskillnaderna men ska ta o titta lite på dvärgciklid har haft pallet förr men riktigt fina fiskar är det faktiskt.

          Mvh Wenen
          Senast redigerad av Wenen; 31 december 2009, 00:37.

          Kommentar

          • Wenen
            Användare
            • december 2009
            • 26

            #6
            Men vad skulle ni tro om kanske en annan setup som ngn guldsömsciklid ihop med sebracikliden praktbotiorna och ancistrus malarna? Någon som vet om det skulle gå att ha dom med eldbuk också? Skulle tro att det blir lite för litet då men någon som vet om det skulle kunna gå? Vi pratar runt 10 fiskar inte mer än 13st iaf. Skulle vara mycket tacksam för tips och funderingar över detta! (om ni läser över så ser ni vad jag kör med för filter o.s.v)

            Mvh Wenen

            Kommentar

            • medgix
              Användare
              • september 2004
              • 242

              #7
              Guldsömmar, Praktbotior och Zebraciklider är ganska stora fiskar. Jag hade inte kört med någon av dom i ett 275 liters kar. Kanske att du kan ha ett lekpar av zebraciklider och ett par malar, men det känns lite väl tajt. 13 stycken är på tok för mycket.
              Vad är du ute efter? Syd eller centralamerikanskt?

              Ett tips jag kan ge dig är att kolla in Cupido:

              http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=311.


              Riktigt fin, lugn ciklid som inte blir allt för stor och du kan ha ett gäng av i ditt akvarium. Om du vill ha ett gäng på 10-15 fiskar så hade jag inte rekommenderat dig att kolla in någon art över 15 centimeter.
              Ju större fisk, desto större kar och dessutom desto mer skit (med tanke på dina filter).
              Senast redigerad av medgix; 31 december 2009, 01:36.

              Kommentar

              • Wenen
                Användare
                • december 2009
                • 26

                #8
                Är mer ute efter sydamerikanskt plus att jag tycker att guldsömmarna är riktigt fina, men finns ju så mycket att välja mellan . Okej om vi säger så här du vad skulle du har valt ifall du fick hade en 275 liters balja? Om vi pratar ciklider från Sydamerika och Tangyika för det är dom jag är mest inne på just nu men som ni ser så är det så mycket som flyter runt i mina tankarn här .

                Mvh Wenen

                Kommentar

                • medgix
                  Användare
                  • september 2004
                  • 242

                  #9
                  Klart att det är mycket som lockar! Ja du, om jag får leka fritt utan att ha en minsta tanke på ekonomin runt akvariet så kan jag tala om på direkten vad jag hade skaffat mig .

                  4 stycken Altum (lite litet akvarium, men det går!), 4-5 stycken cupido och 3-4 stycken L046 Zebra pleco!

                  Jag gillar inte Tanganyika förutom princessor som trots sin oglamorösa färg är så sjukt fina.

                  Ta tid på dig innan du bestämmer dig. Det finns några miljoner arter att välja emellan .

                  Kommentar

                  • Wenen
                    Användare
                    • december 2009
                    • 26

                    #10
                    Det är sant altum är rilktigt fina . Men just nu står det mellan guldsöm och någon Tangyika ciklid har tittat lite på multisar men mitt kar kanske är lite stort till dom? . Men ska ta mig en funderare och så får vi se vad det blir

                    Mvh Wenen

                    Kommentar

                    • medgix
                      Användare
                      • september 2004
                      • 242

                      #11
                      Herotilapia multispinosa? Det kan du nog skaffa dig en mindre grupp av. 4-6 stycken är nog inget problem. Guldsöm, hmm. Kanske att du kan köra ett lekpar men dom blir väldigt stora. Tanganyika (eller kanske malawi?) låter som ett bra val för dig om du vill ha en redig mix i karet. Finns många arter som inte är för stora och det är ganska lätt att blanda.

                      Regel nummer 1: Ett kar kan aldrig bli för stort!

                      Kommentar

                      • Wenen
                        Användare
                        • december 2009
                        • 26

                        #12
                        Haha nej det är faktiskt sant Men vad skulle du säga för malawi's då? Har inte tittat så mycket just när det gäller malawi faktiskt.

                        Mvh Wenen

                        Kommentar

                        • medgix
                          Användare
                          • september 2004
                          • 242

                          #13
                          Jag skulle inte köra varken malawi eller tanganyika ciklider personligen. Visst finns det fina ciklider i båda sjöarna, men jag är en sucker för sydamerikanskt.
                          Jag hade ett redigt gäng med Labeotropheus Trevawasae (sp?) i ett 400 liters kar för ungefär 7-8 år sedan. En malawi ciklid med många olika färgvarianter som jag fastnade för pga deras "näsa". Enormt charmiga ciklider, men alldeles för plottrigt med alla färger.
                          För 2 år sedan gav jag mig in på Tanganyika men satsade nog på helt fel ciklider. Hade ungefär 15 jullar och 40+ (mycket yngel och ungfiskar) prinsessor. Så fort jag satte mig ner för att kolla på karet så gömde dom sig bakom stenar. Fina som fan, men ruggigt tråkiga.
                          Gäller det Malawi eller Tanganyika så får nog någon annan ge sig in i leken.

                          Kommentar

                          • Wenen
                            Användare
                            • december 2009
                            • 26

                            #14
                            Okej men tack för tipset vi får hoppas på att jag får några mer tips av någon mer malawi kunnig person

                            Mvh Wenen

                            Kommentar

                            • Wenen
                              Användare
                              • december 2009
                              • 26

                              #15
                              Men tror du det skulle gå att ha 2-4 guldsöm i karet? För dom blir ju så fina när dom blir större . Som kanske går med någon ancistrus eller 2?. Tacksam för svar!

                              Mvh Wenen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...