vilka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glasblåsaren
    Användare
    • augusti 2008
    • 81

    vilka fiskar

    hej har ett 250 l kar och vill befolka de med fisk nu till problemet vad ska ja ha för några velar fram och tillbaka ibland är ja inne på syd amerika oftast på malavi tanganyika ha ja kört länge hjälp
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av glasblåsaren
    hej har ett 250 l kar och vill befolka de med fisk nu till problemet vad ska ja ha för några velar fram och tillbaka ibland är ja inne på syd amerika oftast på malavi tanganyika ha ja kört länge hjälp
    Sydamerika har ju fördelen att du kan ha en massa andra firrar som tetror och malar med dem. Det finns en hel del ciklidarter som passar i 250 liter. Har du någon speciell favorit som man kan "spåna" runt?

    Geophagus?
    Aequidens och liknande?
    Apistogramma?
    Crenicichla?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • glasblåsaren
      Användare
      • augusti 2008
      • 81

      #3
      vilka fiskar

      apistogramma är ju snygga dom andra har ja aldrig provat

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        En ciklid som jag rekommenderar varmt är Biotodoma cupido. Till den passar snälla tetror och malar. Du kan hålla ett par men den trivs bättre i en liten grupp (typ 5-6 individer). Cupidon skulle nog gå att kombinerar med någon apisto med.

        /Jocke

        Kommentar

        • glasblåsaren
          Användare
          • augusti 2008
          • 81

          #5
          vilka fiskar

          tack för förslagenmen kom gärna med mer förslag

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Till cupidon skulle man kanske kunna tänka sig några diskus. Men det beror iof lite på vilken budget du har tänkt dig. Vad det gäller apistos tycker jag att trifasciata och borellin är grymt snygga. cupidon har även en släkting som B. wawrini. Jag har dock inga personliga erfarenheter av den.

            Om du föredrar lite tuffare fiskar skulle man kunna tänka sig någon av de mindre Geophagusarna. De är egentligen ganska snälla men betydligt tuffare än Biotodomor. Jag har skrivit en liten inledningsartikel om jordätare på Zoonen. Där finns även bilder på mina gamla B. cupido.



            Sedan har jag skrivit en liten artikel om att välja ciklidbiotop med.



            Hoppas de kan vara till någon nytta....

            /Jocke

            Kommentar

            • glasblåsaren
              Användare
              • augusti 2008
              • 81

              #7
              vilka fiskar

              tack jocke cupidon låter kul o diskus klart intressantoch en sydamerika biotop passar mitt kran vatten helt perfekt ph 7

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Eftersom vi bara pratar om 250 liter skulle jag avstå diskus. Om du möjligtvis inte köper ett par. Fler än ett par så får du en massa bråk och stök och säkert någon som dör.

                Apistogramma. Som alla andra ciklider så funkar enstaka par eller så ska du ha en lite större grupp så att inte någon blir måltavla för en enskild fisks aggressivitet.

                Så det beror på hur många fiskar du vill ha.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Eftersom vi bara pratar om 250 liter skulle jag avstå diskus. Om du möjligtvis inte köper ett par. Fler än ett par så får du en massa bråk och stök och säkert någon som dör.

                  Apistogramma. Som alla andra ciklider så funkar enstaka par eller så ska du ha en lite större grupp så att inte någon blir måltavla för en enskild fisks aggressivitet.

                  Så det beror på hur många fiskar du vill ha.
                  Olorin har bättre koll på diskus än vad jag har så det stämmer säkert. Kanske blir lite bökigt med fler än två diskus.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Förresten, om du tänker ha en större grupp apistos hade jag inte valt cupidon. Där emot fungerar de säkert klockrent med ett par. Cupidon är riktigt känslig för andra fiskar som bildar revir. Det är i alla fall min erfarenhet av dem. Mina gamla bågciklider störde mina cupido ett tag när de gick i samma kar så de mest gömde sig. Så om du ska köra cupido, se till att de blir dominanta i större delen av karet. Om jag hade varit du hade jag max haft ett apistopar och placerat lekgrottan i ena hörnet av karet. Då kommer apistoparet bilda revir där, och resten av karet bli över för cupidon.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...