Äggen ramlar av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Äggen ramlar av

    Hej!

    Mitt Aequidens metae par lekte tidigare idag. Honan har laggt ägg en gång tidigare men då åt hanen upp dem direkt. Denna gång var de dock i fas och hanen befruktade äggen. Konstigt nog verkar äggen inte riktigt fästa på underlaget (en sten) de flesta har bara ramlat ner i drivor i sanden. Någon som varit med om detta innan? Vad kan det bero på?

    Hoppas dock på kvarvarande ägg, det blir en lagom kul kvar om de kläcks.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av olof
    Hej!

    Mitt Aequidens metae par lekte tidigare idag. Honan har laggt ägg en gång tidigare men då åt hanen upp dem direkt. Denna gång var de dock i fas och hanen befruktade äggen. Konstigt nog verkar äggen inte riktigt fästa på underlaget (en sten) de flesta har bara ramlat ner i drivor i sanden. Någon som varit med om detta innan? Vad kan det bero på?

    Hoppas dock på kvarvarande ägg, det blir en lagom kul kvar om de kläcks.

    mvh

    olof
    Jag har varit med om detta en gång med ett vildfångat hantelciklidpar. I Västervik satt äggen "som klistrade" på underlaget, men när jag tog dem till Uppsala så föll lossnade de när de fläktades. Det enda jag kan komma på är att vattnet i Västervik var mycket mjukt (dH1) och svagt surt (pH6,5) medan det i Uppsala var stenhårt och pH låg på 8,6. Äggen lossnade varje gång de lekte i Uppsala och de försökte säkert varannan vecka i minst ett år.

    Stenen följde senare med till Stockholm och både Ae patricki och vildfångade "blåciklider" (knappast pulcher eller latifrons) lekte på den utan problem.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 25 november 2008, 22:18.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Det verkar troligt att det är vattenvärdet som på något vis spelar roll.

      Här är en suddig bild från äggläggningen i går kväll:



      och hur det såg ut nu i morse:



      Som synes(?) finns en del ägg kvar och paret vaktar som de ska. Kul att se vad som händer.

      Jag har ett VF hantelpar just nu också som la ägg i förgår men i dag ser det ut tunnats ut bland äggen. Här är det helt klart PH som spelar in. Jag har bara haft lyckad lek på dem en gång under 5 år. Här är en suddig bild på honan i detta par i morse när hon vaktar äggen:



      Äggen går att ana på undersidan av roten.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av olof
        Här är det helt klart PH som spelar in.
        Varför inte hårdhet?

        Det konstiga är att jag aldrig läst eller hört detta om att äggen lossnar. Jag känner bara till mina firrar och nu dina. Men jag kan ju ha missat det. Det är säkert välkänt.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • p.ö.
          Användare
          • november 2008
          • 10

          #5
          Hej, min ringa erfarenhet av v.f. Discus är att det är att det beror på vattenparametrarna. Inte bara PH,GH och KH utan även övriga parametrar som spelar in. Typ proteinutfällning som är högre än vad biotopen klarar av att balansera ger ofta ett "glatt" underlag på främst släta ytor. Det finns även andra organiskt material som leder till en mer eller mindre slemmig beläggning på släta ytor.

          På v.f. Discus är min erfarenhet att just PH:t inte är ngt man ska stirra sig blind på utan gärna ha ett mjukt vatten med lågt KH 1-2 för i annat fall påminner äggens skal om ett hönsägg som kokat i 15 minuter, stenhårt och omöjligt att kläckas. Naturligtvis bör även GH:t ligga i balans med KH:t enligt min ringa erfarenhet ca +50% (1,5-2,5)

          Nu gäller ju detta Discus så det kanske är helt onödig information i denna tråd.

          Ska bli kul att se hur det utvecklar sig i alla fall...

          Kommentar

          • fishweed
            Användare
            • februari 2008
            • 434

            #6
            hmmm... har sett samma grej hos mitt Nicaraguensispar, vet dock inte om nån art lägger lösa ägg men dom gångerna jag sett dom lägga ägg så har det vart fritt å löst i en håla... har guldsömnsparet i samma akvarium som inte har några problem å lägga ägg som sitter fast...
            hur googlar man efter ett liv?

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Jag har för mig att jag hört talas om problemet då det gäller diskus och/eller scalarer. Dessa lägger ju dock på lodräta ytor medans Aequidens lägger på vertikala.

              Hur som helst blev det färre och färre ägg under eftermiddagen och framåt kvällen försvan de sista och honan verkar ha fått en rejäl smäll av hanen. Ena ögat har närmast poppat ut ur huvudet. Vi får se hur det slutar.

              Hantlarna har fortffarande ett fåtal ägg kvar men jag har inte stort hopp att de ska klara sig.

              PH och övrig vattenkemi käns som förklaringar. Jag har för mig att vattnet här har väldigt låg hårdhet. Det var ett tag sedan jag kollade med vattenverket. Jag kanske ska ringa igen.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #8
                jag har varit med om det när det gäller scalarer, men då försökte de leka på en slang ena gången och en plast spann andra gången
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av fishweed
                  hmmm... har sett samma grej hos mitt Nicaraguensispar, vet dock inte om nån art lägger lösa ägg men dom gångerna jag sett dom lägga ägg så har det vart fritt å löst i en håla... har guldsömnsparet i samma akvarium som inte har några problem å lägga ägg som sitter fast...
                  hej,
                  när det gäller nicaraguense förhåller det sig så; deras ägg har ingen naturlig vidhäftningsförmåga. Jag brukar i deras fall se till att ha någon slags kruka eller liknande. De par jag haft och har söker genast upp sådant som skydd för löst liggande ägg.

                  /Pablo

                  Kommentar

                  Arbetssätt...