Sällskap till påfåglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • april 2002
    • 61

    Sällskap till påfåglar

    Vad finns det för erfarenheter av medinvånare tillsammans med påfågelciklider? I stadens akvariebutik dök det upp tre stycken halvvuxna (varav ett blivande par) så vackra påfågelciklider att jag föll för dessa bjässar direkt. Till deras förfogande skulle finnas ett ca 360 liters kar - ja jag vet att mågna ropar "För litet!", men jag tänkte att kanske ett par kunde klara sig där, och ett tredje exemplar så länge tillvaron inte blir alltför tuff. Jag är dock lite osäker på om mina Geophagus steindachneri kan gå kvar tillsammans med Oscar?

    Berätta om vilka erfarenheter av påfågelciklid tillsammans med andra fiskar ni har. Hur överdriven är myten om deras rovgirighet? De har förvisso en stor mun, men... ja, vad vet jag. Låt oss se vad den samlade experitsen säger. Finns det någon som haft dem tillsammans med hantelciklider?

    ErikP

  • Tomas

    #2
    Hej!

    först vill jag säga att det är roligt att du valt påfågeln det är absolut en av mina favoriter,
    jag har ett fullvuxet par som går ihop med ett par hantel cicklider och det är inga som hellst problem, dessa 2 par har vuxit upp tillsammans i min 500L burk påfågeln är en väldigt matglad firre men absolut inte agresiv mot andra fiskar i burken. så länge du inte köper för små hantlar så behöver du inte oroa dig att ha dom som sällskap till dina påfåglar.

    Mvh Tomas


    Kommentar

    • Thobias

      #3
      Hej!
      Jag har provat hantelciklider tillsammans med påfågelciklider förut, och de blev ihjälslagna direkt. Nu har jag ett nytt gäng med påfåglar och de är väldigt snälla mot andra ciklider. Jag tror det beror väldigt mycket på påfågelciklidernas personlighet som verkar variera väldigt mycket. Det går lättast med andra fiskar om man släpper i alla på en gång och inte låter påfåglarna skap revir innan man provar med ytterligare en ciklid.

      Mvh Thobias

      Kommentar

      Arbetssätt...