Varför gräver ciklider mer än en lekgrop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Varför gräver ciklider mer än en lekgrop?

    Jag sitter just nu och tittar ett par av mina fjärilsciklider som gräver sin andra lekgrop i akvariumet. Jag vet ju att fiskarna flyttar ynglen från en grop till en annan, men jag kan inte riktigt förstå varför. Risken för att andra fiskar ska äta upp dem under flykten är ju ganska stor. Men det är sällan nåt sker i naturen som inte har en fördel så det måste helt enkelt vara nåt som jag missat.

    Nån som vet fördelen med att gräva mer än en grop?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Olorin
    Jag sitter just nu och tittar ett par av mina fjärilsciklider som gräver sin andra lekgrop i akvariumet. Jag vet ju att fiskarna flyttar ynglen från en grop till en annan, men jag kan inte riktigt förstå varför. Risken för att andra fiskar ska äta upp dem under flykten är ju ganska stor. Men det är sällan nåt sker i naturen som inte har en fördel så det måste helt enkelt vara nåt som jag missat.

    Nån som vet fördelen med att gräva mer än en grop?
    Jag har hört att det är för att förvilla nattlevande malar som går på lukt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ciklicollector
      Användare
      • juni 2008
      • 129

      #3
      Bland annat

      Så är det malarna de försöker förvirra.
      Sen är det tydligen så att ciklider över lag gräver flera gropar ju mera fisk som finns i akvariet.

      Ex. Mina blåciklider som jag hade grävde massa gropar när jag hade en massa andra fiskar i. Så många som 10talet gropar ibland.
      När blåcikliderna gick själva så grävde de en grop och det var allt.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Ciklicollector
        Så är det malarna de försöker förvirra.
        Jag har hört påståendet just i samband med malar men din iaktagelse tyder på att det gäller all fisk (om du inte har en massa malar också och jämför med och utan malar).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ciklicollector
          Användare
          • juni 2008
          • 129

          #5
          Jo

          Jag har både malar o andra fiskar.

          Verkar vanligt att de gräver flertalet lekgropar när det finns flera fiskar runt om i karet.
          Troligtvis för att förvirra dem också.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Ja, men om avståndet bara är 30 cm mellan groparna så ska det vara en jädra dålig näsa på malen om den ska missa rätt grop. Fast i naturen är det kanske ett par meter emellan och då kanske det funkar.

            Kul att se andra gräva i alla fall. jag har själv grävt upp vår trädgårdsgång så jag är trött på att gräva själv
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              Ursprungligen postat av Olorin
              Ja, men om avståndet bara är 30 cm mellan groparna så ska det vara en jädra dålig näsa på malen om den ska missa rätt grop. Fast i naturen är det kanske ett par meter emellan och då kanske det funkar.

              Kul att se andra gräva i alla fall. jag har själv grävt upp vår trädgårdsgång så jag är trött på att gräva själv
              Ja i naturen är det säkerligen många mer gropar och längre distans.

              Jasså, vallar du dina ungar från grop till grop du med

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Nä... jag är dummare än så, jag ändrar sträckning på stenläggningen för att glädja min hustru som ville ha en slingrande och inte rak gång.

                När det gällde fjärilarna la de ägg i natt och nu mumsar herr Agassizi äggfrukost. De klarade inte av att jag bort honom. Intressant.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • jens.w
                  Användare
                  • maj 2008
                  • 21

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Ja, men om avståndet bara är 30 cm mellan groparna så ska det vara en jädra dålig näsa på malen om den ska missa rätt grop. Fast i naturen är det kanske ett par meter emellan och då kanske det funkar.
                  Det kan ju vara så att det är ett beteende som styrs av instinkt, snarare än ett "intelligent beslut".

                  Kommentar

                  • Martin Jansson
                    Användare
                    • september 2006
                    • 58

                    #10
                    Ursprungligen postat av jens.w
                    Det kan ju vara så att det är ett beteende som styrs av instinkt, snarare än ett "intelligent beslut".
                    Detta svar skulle kanske även kunna användas i inlägget ovanför ditt och då i första stycket

                    Ursäkta!!

                    Hoppas ingen tar illa upp men jag tyckte att det passade in ganska bra

                    MVH
                    Martin

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Nä, Martin, det var ingen instinkt tyvärr. Det var ett medvetet beslut(om än under vissa inledande invändingar). Och som så ofta så faller den absoluta merparten av det fysiska arbetet på mannen i huset Med jag ska ta ut full kompensation i natura, var så säker, hehe...


                      När det gäller fjärilarna så är det säkert insinkt, men jag är av den tron(för vetenskapen vilar på lite för många gissningar här tycker jag) att alla fungerande arters beteenden och instinkter har en rationell nytta, annars skulle de liksom ha dött ut tror jag.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Martin Jansson
                        Användare
                        • september 2006
                        • 58

                        #12
                        [QUOTE=Olorin;740113]Nä, Martin, det var ingen instinkt tyvärr. Det var ett medvetet beslut(om än under vissa inledande invändingar). Och som så ofta så faller den absoluta merparten av det fysiska arbetet på mannen i huset Med jag ska ta ut full kompensation i natura, var så säker, hehe...


                        OK

                        Här hemma brukar det vara bäst att instinktivt göra det som frugan ber om.. I bästa fall kan det leda till något annat

                        Bra att du/ni inte tog illa upp eftersom det var skrivet med glimten i ögat.

                        Ursäkta för att inlägget var lite utanför tråden så att säga.

                        MVH
                        Martin

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Tar aldrig illa upp i forum, här finns alldeles för många knäppgökar för att man ska kosta på sig lyxen att vara ömskinnad. Förövrigt var jag en av de personer som medverkade till att utveckla smileyes i börjar på BBS-tiden på det glada 90-talet så jag fattade från början att det var >:-(b)
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...