erfarenheter av inkastenfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    erfarenheter av inkastenfisk

    Hej
    Skaffade ett par Tahuantinsuyoa macantzatza för några veckor sen och det visar sig att de fiskar vi plockade ut i butiken faktiskt var ett par. De har nu lekt på ett oxellöv. Äggen var svåra att se eftersom de har samma färg på bladet de ligger på.
    Jag undrar om det är någon annan som har erfarenheter av dem? Är de exempelvis goda yngelvårdare? Har det varit några problem under uppfödningen etc. ? När är det dags att börja mata de små? Jag upplever dem som ett väldigt samtrimmat par och hoppas de fortsätter på den inslagna vägen. De har tillsammans kört bort en bujurquina på 15 cm och det ser väldigt kul ut eftersom honan är ca 7 och hanen ca 10 cm.
    Akvariet är på 222 l.
    Har inga stora ambitioner om att dra upp många yngel, men det vore kul om man fick 10 st ungdjur eller så. Om inte nu så kanske senare.
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Har ingen erfarenhet av dessa, men jag har sett dem i en butik i ett sällskapsakvarie och vårdandes yngel så de borde vara goda föräldrar, men som vanligt om du vil ha kvar några så sug upp ett gäng och lägg dem i yngelkar, mata dem bör du göra så fort de blivit frisimmande eller dagen efter, gärna då med nykläckt artemia.
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Tja, man får väl gå lite på känn och ha artemian redo. Imorgon eller iövermorgon ska de tas upp i föräldrarnas mun innan de släpps ut om allt går enligt planerna. De har fortsatt vara goda vaktande föräldrar de senaste 7 timmarna. Hade tänkt att det skulle få sköta det den naturliga vägen. Jag har också haft en liten frenetisk apistogramma-hona som försvarat yngel mot samma bujurquina-hanne (det blev drygt 10 från den kullen), - så det kan nog gå vägen.
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      Arbetssätt...