Förslag/synpunkter till/på ett 240L akvarium med SA-tema.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adokimos

    Förslag/synpunkter till/på ett 240L akvarium med SA-tema.

    Hej!

    Det är så att jag precis har införskaffat ett 240L kar och jag har bestämt mig för att köra något åt sydamerikahållet. I karet sitter en rätt mörk BTN-liknande bakgrund som föreställer en trärot. I filterväg så har jag ett inner (Fluval 4+) samt ett ytterfilter (Fluval 304) till förfogande. Jag bor i Göteborg där vi har ett svagt alkaliskt vatten (PH~7.5-8.0, DH~3) om jag inte missminner mig.

    Nu är saken den att jag behöver lite råd med fiskvalet men synpunkter på inredning och dylikt välkomnas med. Jag är sugen på att införskaffa 2-3 ciklidarter i kombination med kanske någon tetra tillsammans med ett gäng städfiskar. Diskusar och skalärer går totalt bort i mina ögon

    Något i denna stilen hade jag tänkt mig.

    Kandidater bland cikliderna (I önskad ordning):
    Kakaduciklid
    Fjärilsciklid
    Nyckelhålsciklid
    Cupidociklid

    Övriga fiskar:
    Blodfenstetra (Tänkte köra in karet med dessa)
    Otocinclus
    Pansarmal (Är lite tveksam då dom är romätare, går det att undvika eventuella rombufféer om man inreder bra?)
    Ancistrus

    Nu till frågorna, andra synpunkter mottages självklart

    Hur många fiskar av varje ciklidart bör jag införskaffa? Med tanke på antalet och könfördelning. Av arterna ovan så är helt klart Kakadu och fjärilcikliderna favoriter. Går dessa bra ihop?

    I ytterfiltret tänker jag köra torv för att sänka PH-nivån ytterliggare. Vilka är bra fabrikat på torv? Är det något speciellt jag bör tänka på med tanke på att vattnet är relativt mjukt?

    Jag har läst att ciklider föredrar svag belysning. I min heltäckande lysramp sitter det 4 x 30W (1xFlouraGlo, 1xPowerGlo, 2xAquaGlo). Hur bör jag koppla/köra dessa för att inte stressa fiskarna eller är belysningen helt ok med tanke på karets volym?

    // M
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Hej
    Visst kan du ha kakadu och fjäril ihop. En fördelning på 1+3 av kakadun och 1+2 av fjärilen kan vara bra. Du kan ha fler fjärilar också, men min erfarenhet är att det blir en hanne som blir den dominante och han kommer jaga de övriga ganska intensivt.
    Ett inredningstips kan alltså vara - gott om gömställen.
    Jag hade valt bort corydoras om du vill försäkra dig om ciklidyngel. En del menar att det funkar, andra inte.
    Du skulle kunna ha nån mer ciklid, ex. nyckelhål eller laetacara. Cupido bör du skaffa en grupp av på typ 5 och i så fall inte både fjärilar och kakadua tror jag. Cupidona kommer lätt bort i konkurrensen om det är många andra ciklider i karet.
    I övrigt kanske bilfiskar på toppen och nån annan snygg tetra. Och nån L-mal eller ett gäng otocinclus tycker jag du ska ha.

    Om du har torv i ytterfiltret kommer det förlora effekten med tiden. Enklare är kanske att ha lite grann i ytterfiltret, samt att du senare börjar med det i innerfiltret (som du kan byta ut med tiden).
    Lycka till
    mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • adokimos

      #3
      Hej
      Visst kan du ha kakadu och fjäril ihop. En fördelning på 1+3 av kakadun och 1+2 av fjärilen kan vara bra. Du kan ha fler fjärilar också, men min erfarenhet är att det blir en hanne som blir den dominante och han kommer jaga de övriga ganska intensivt.
      Ett inredningstips kan alltså vara - gott om gömställen.
      Jag hade valt bort corydoras om du vill försäkra dig om ciklidyngel. En del menar att det funkar, andra inte.
      Du skulle kunna ha nån mer ciklid, ex. nyckelhål eller laetacara. Cupido bör du skaffa en grupp av på typ 5 och i så fall inte både fjärilar och kakadua tror jag. Cupidona kommer lätt bort i konkurrensen om det är många andra ciklider i karet.
      I övrigt kanske bilfiskar på toppen och nån annan snygg tetra. Och nån L-mal eller ett gäng otocinclus tycker jag du ska ha.
      Man tackar för ett konkret svar Det lutar åt att det blir kakaduer och fjärilar då.

      Om du har torv i ytterfiltret kommer det förlora effekten med tiden. Enklare är kanske att ha lite grann i ytterfiltret, samt att du senare börjar med det i innerfiltret (som du kan byta ut med tiden).
      Ahh på så vis. Får titta närmare på det där när karet är i drift helt enkelt. Har funderat på ett mäsk/CO2-system i senare skede så om allt går enligt planerna så blir det för förhoppningsvis ett bra komplement

      Nicke SA, vad är dina erfarenheter angående ljussättningen? Är 4x30W för mycket till ett SA-kar?

      Med vänlig hälsning
      M

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av adokimos
        Nicke SA, vad är dina erfarenheter angående ljussättningen? Är 4x30W för mycket till ett SA-kar?

        Med vänlig hälsning
        M
        Det är onödigt mycket men du kan ju enkelt slå av och på ett par rör och se hur du tycker att det ser ut. Fiskarna bryr sig troligen inte särskilt mycket, men de kan bli skygga av mycket ljus och det motsatta om det är ljust och mycket oregelbundet spring utanför. Växterna kommer gilla fyra rör.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...