Peru "Altum"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #31
    Ursprungligen postat av Beast
    Vackert Kaj, men det säljs ju både Peru Scalare och Peru Altum och jag har sett båda och dom är väldigt olika, Peru "Altum" har ju vecket ovanför munnen som inte Peru Scalare har så då är det väl olika arter då???
    Jag vet inte men hela Peru´s bestånd av diskus i rio nanay består av dumpad flygplanslast av grön Tefe (tarzoo Ola ) Nu finns också de andra varianterna i denna flod. Så nu vet man knappt vad man ser o vad som är rätt. Men klart är att många handelsnamn är fel. Diskus är en djungel Skalarer med o tyvärr börjar importlistorna på apistogrammor se ännu värre ut.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #32
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Jag vet inte men hela Peru´s bestånd av diskus i rio nanay består av dumpad flygplanslast av grön Tefe (tarzoo Ola ) Nu finns också de andra varianterna i denna flod. Så nu vet man knappt vad man ser o vad som är rätt. Men klart är att många handelsnamn är fel. Diskus är en djungel Skalarer med o tyvärr börjar importlistorna på apistogrammor se ännu värre ut.
      Jaa och det är ju tragiskt!!
      Då kanske vecket på Paru "Altum" kommer från flygplansbrännslet då
      Då skulle du se CA släktet Amphilophus Citrinellus släktet nu Dom delar in alla med lite annorlunda färgteckning i olika arter nu, o då är Citrinellus en så kallad färgmorph art.. Flera av dom går inte ens att se skillnad alls på..
      Senast redigerad av JockeB; 24 juni 2008, 23:18.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av Beast
        Hmm Ola Ola nu kapar du tråden
        Plattfisk som plattfisk...
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #34
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Plattfisk som plattfisk...
          Hehe
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #35
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Plattfisk som plattfisk...
            Wow så vetenskapen kan också generalisera.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #36
              Pterophyllum från Peru är nog bara en enda art. Fast om Beast har sett fiskar som ser olika ut och bägge verkligen kommer från Peru så kan det ju faktiskt finnas två. De som jag har sett i akvarium varierar i teckning under uppväxten. Ibland uppvisar den bruna fläckar på kroppen, men ofta är dom försvunna. Jag har en hane som är röd i spetsen på ryggfenan. Ofta finns ett blått skimmer framtill på kroppen. Kroppen är spensligare och lite högre än "vanlig" scalare, men skillnaden är knappast mätbar. Mina djur är svenskodlade och jag har inte full koll på deras föräldrars ursprung, så jag kan ju inte garantera att de är 100% Peru, men det verkar så.

              Formellt kan man se dem som en population av arten Pterophyllum scalare som f n har en typlokal som ligger nära Amazonas mynning. (Men argumenten för detta kan ifrågasättas i framtiden). Amazonas huvudfåra är lång, så man kan likaså formellt behandla Peru-populationen som en egen obeskriven art. Men eftersom ingen verkar säkert kunna skilja dem åt och det inte finns några vetenskapliga publikationer att falla tillbaka på verkar alternativ ett mest stabilt tills vidare: Alltså Pterophyllum scalare "Peru"! Vi vet ändå inte var gränsen går och hur många fler populationer det finns på vägen ner mot mynningen (t ex "red shoulder"). (Jag har hävdat motsatsen, alltså olika arter, tidigare i trådar på Zoopet, men ändrat mig)

              På samma sätt bör man formellt använda Symphysodon discus -aequifasciatus - tarzoo tills "någon hittat det försvunna peket."

              Symphysodon skall vara maskulinum - alltså S. aequifasciatus!

              NOT: Med en art i Peru inkluderar jag inte utsläppt fisk.
              Senast redigerad av Erik Åhlander; 26 juni 2008, 11:14.

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #37
                Har det hänt något de senaste åren i den här frågan angående Altum och Peru Altum? Vad är Peru Altum?

                //Kaj

                Kommentar

                Arbetssätt...