Pigeon Blood Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron426
    Användare
    • maj 2008
    • 112

    Pigeon Blood Discus

    jag åkte till stan idag för att skaffa lite tillbehör och eventuellt ciklider till mitt lilla kar, men kom istället hem med ett par pigeon blood som jag letat länge efter, så nu e mitt discus stim komplett!. båda e redan döpta likt resten av mitt stim

    Sunset


    Sunrise


    båda passar in väl med mina Golden pigeon, och simmar även tillsammans med dem

    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av Ron426
    jag åkte till stan idag för att skaffa lite tillbehör och eventuellt ciklider till mitt lilla kar, men kom istället hem med ett par pigeon blood som jag letat länge efter, så nu e mitt discus stim komplett!. båda e redan döpta likt resten av mitt stim

    Sunset


    Sunrise


    båda passar in väl med mina Golden pigeon, och simmar även tillsammans med dem



    Det vore lite kul att se en bild på hela gruppen....

    /Jocke

    Kommentar

    • Ron426
      Användare
      • maj 2008
      • 112

      #3
      det e tuvärr svårt att få bra bilder på alla för att dom vimmlar runt när dom stimmar och då blir alltid någon fisk suddig!, jag har nog någon bild jag kan visa, men pigeon blood e ennu lite för sej själva för dom blev ju nyss nersläppta i karet så dom har inte kommit till ro ennu. men här e en äldre bild på en del av gruppen, en bild på hela karet (äldre bild då mina tre små golden pigeon fortfarande levde) och nogra bilder från i tisdags då jag nyss släppt i de vildfångade. så som sagt, pigeon blood med hela gruppen får bli då dom börjat stimma ordentligt, borde ske imorn




      http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Riktigt snygga fiskar. Börjar bli lite sugen på discus framöver någon gång också. Men just nu är jag sugen på allt i ciklidväg. Skulle behöva typ 50.000:-som ramlar ner i huvudet på mig så man kan förverkliga några drömmar i akvarie och fiskväg....

        /Jocke

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Förresten, du har inte funderat på någon trevlig och snäll jordätare i karet med?

          /Jocke

          Kommentar

          • Ron426
            Användare
            • maj 2008
            • 112

            #6
            vilka arter ingår bland jordätare?
            http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Jag tänkte främst på Satanoperca-arterna.

              /Jocke

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Biotodoma tror jag folk brukar hålla med diskus. Firrarna i släktet Geophagus ska du undvika även om sp. "pindare" inte blir så stor. Fisk från brasiliensiskomplexet är gissningsvis helt omöjliga med diskus.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Jag tränade lite på att skriva en morgon för några dagar sedan. Har inte skrivit något seriöst på några år och håller även på att skriva en artikel till CB. Den morgonen skrev jag i alla fall en artikel som finns på zoonen: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2041663 . Den är inte på något sätt jättebra, var som sagt meningen att det skulle vara lite övning för mig. Dessutom har ingen korrekturläst den innan den blev utlagd. Men där finns lite grundläggande fakta om jordätare om du är intresserad.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Biotodoma tror jag folk brukar hålla med diskus. Firrarna i släktet Geophagus ska du undvika även om sp. "pindare" inte blir så stor. Fisk från brasiliensiskomplexet är gissningsvis helt omöjliga med diskus.
                    För mig känns det t.o.m. som om Biotodoma-arterna kan vara lite mesiga för discus (eller snarare bli skrämda av de större fiskarna), samt att det kan bli problem om man håller hög temp till sina discus. Men om Ola säger att det fungerar gör det säkert det. Jag har aldrig haft några discusar. Där emot tillhör Biotodoma cupido en av mina stora favoriter. Det publicerades en artikel wavrini i CB 1 2007 om du har den, eller känner någon som har den.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Ron426
                      Användare
                      • maj 2008
                      • 112

                      #11
                      ska se om jag kanske skaffar något av detta då, fast jag e rätt nöjd med de arter jag redan har. e jordätare bottenfisk? för jag har redan massor arter på botten (metall/långsträckta pansarmalar, botior samt L-malar, royal pleco och vanliga sugmalar)
                      http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ron426
                        ska se om jag kanske skaffar något av detta då, fast jag e rätt nöjd med de arter jag redan har. e jordätare bottenfisk? för jag har redan massor arter på botten (metall/långsträckta pansarmalar, botior samt L-malar, royal pleco och vanliga sugmalar)
                        Jo, de håller sig kring bottnen mest hela tiden eftersom de silar sand.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Ron426
                          Användare
                          • maj 2008
                          • 112

                          #13
                          men, e de ett måste att då ha finkornig botten? jag har ju halvstort akvarie grus, typ. du ser på mina kort på ett ungefär?
                          http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Jag håller Biotodoma Cupido och Geophagus Tapajos "orange head" med Discus. O det funkar helt ok. Har även hållt Satanoperca med Discus o det funkade klockrent.

                            Biotodoma är lite petiga i maten så att det bästa är att fråga noggrannt vad just den firren käkar när du handlar in dom. Dom vänjer sig sakta vid all mat men dom blir så himla tunna om dom inte får ta tid på sig.

                            Har även testat (av misstag) G. Brasiliensis och det kan jag säga att det funkade inte alls. Det tog en vecka innan Brasiliensis hade lyckats slå ihjäl första Discusen.

                            Det bästa med att hålla jordätare med Discus är att du behöver inte städa bottenmaterialet alls.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Jag tränade lite på att skriva en morgon för några dagar sedan. Har inte skrivit något seriöst på några år och håller även på att skriva en artikel till CB. Den morgonen skrev jag i alla fall en artikel som finns på zoonen: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2041663 . Den är inte på något sätt jättebra, var som sagt meningen att det skulle vara lite övning för mig. Dessutom har ingen korrekturläst den innan den blev utlagd. Men där finns lite grundläggande fakta om jordätare om du är intresserad.

                              /Jocke
                              Du behöver absolut inte be om ursäkt för dina artiklar, denna tycker jag var JÄTTEBRA, ser fram emot dina artiklar i CB...
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...