Ciklider med synfel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Ciklider med synfel?

    Jag har en Apistogramma Agassisi som jag tror har synfel. Han simmar omkring pigg och gla och så rätt vad det är simmar han på en rot eller en växt. Verkar som har inte ser så bra. Inte funderat på det, men eftersom människor har glasögon, varför skulle inte fiskar få synfel. Nån som vet om det är undersökt på något vis?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Ron426
    Användare
    • maj 2008
    • 112

    #2
    det kan vara möjligt. jag har inte upplevt det på ciklider, men jag har haft en Gurami med "synfel" en gång, så det e ju inte omöjligt att även fiskar får det
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Igår fick jag tag på en ny Agassizi hanne och nu är det totalt uppenbart att den gamle är blind. Den nya hannen simmar fram till den gamla. Bröstar upp sina fenor och skakar buken för att visa upp sin ilska. Den gamle simmar planlöst omrking och äter i gruset och simmar mot saker. Ibland även den nya hannen. Den nya blir tillslut totalfrustrerad och biter sig fast i läppen på den gamle och får till den dragkamp. Dragkampen avslutades av att åskan bröt strömmen.

      Den gamle ser uppenbarligen inte ett jota och den nya är mäkta irriterad på honom och simmar omkring och flaxar ibland. Komiskt.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      Arbetssätt...