ny start, sydam, sällskaps akvarium! tips välkommnas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    ny start, sydam, sällskaps akvarium! tips välkommnas.

    hej,!

    har nu gjort en omstart, och vill ha ett sydamerika säällskaps akvairum, har i nu 1 par scalarer, ett par apistigramma och ett par ramirezi, men de e mkt mkt tomt ändå, skulle vara kul med lite tips på vad ni skulle ha i å så, jag vill gärna ha lite blandat både vanligt å lite ovanligare sorter, så kommigen dela med er! =)


    mvh
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Hur stort är karet? Vilka Apisto är det du har?

    /Jocke

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      mitt akvarium är på 250 liter och min apisto är en Apistogramma agassizii.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        A. Metae snygga o inte för stora, Boliviansk fjärills ciklid likaså. Till det någon lugn jordätare typ Biotodoma Cupido samt ett stim stora tetror.
        O varför inte någon L-mal typ Lda 01
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Håller inte riktigt med Lary om A. Metae i ett sådant kar. Inte för att de är för stökiga för det är de deffenitivt inte.
          Men däremot så tycker jag att storleken i förhållande till de andra fiskarna skulle se "fult" ut de förstör lite av dynamiken.
          Om jag skulle stoppat i ngn mer ciklid där i så hade jag nog kört på ngn med Apistogamma sort, eller Kanske Boliviansk fjärilsciklid.
          Vad det gäller teto, så varför inte Rödmunstetra och kanske ngn Bilbuk för ytan.. En annan personlig favorit är Fantomtetrorna de kanske skulel åassa bra ihop med Rödmunstetran.
          Vad det gäller L malar så är LDA01 grymt snygga men det är viktigt at veta att de äter trä och om du har BTN i karet så finns chansen att den blir "påhoppad" med detta sagt så avråder jag dig inte utan bara förvarnar.
          Om du vill ha effektiva algätande malar så kan jag Rekommendera L092, eller vanlig Ancistrus Sp.
          Andra L malar som är atraktiva är Hypanscistrus Sp. L066 och Hemiancistrus Sabaji L075 tex.
          I en sådan tank bör man ju givetvis ha ett gäng Corrydoras med, kannske 10st.
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Decimus
            hej,!

            har nu gjort en omstart, och vill ha ett sydamerika säällskaps akvairum, har i nu 1 par scalarer, ett par apistigramma och ett par ramirezi, men de e mkt mkt tomt ändå, skulle vara kul med lite tips på vad ni skulle ha i å så, jag vill gärna ha lite blandat både vanligt å lite ovanligare sorter, så kommigen dela med er! =)


            mvh
            Utan att veta exakt kompabilitet för varje art gentemot dina och exakt vad du menar med "lite ovanligare sorter" så kan du möjligen snegla lite på Bujurquina. Finns i "lagoma" storlekar.



            Förövrigt när det gäller pansarmalar så är jag personligen mkt svag för Brochis, framförallt britskii men även splendens. Splendens är någorlunda vanlig i välsorterade butiker enligt min erfarenhet.

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              har nu läst mitt inlägg 2ggr sen jag postade det, och mitt flin blir bara större för varje gång... Jag måste verkligen börja läsa igenom innan jag postar så de slipper se ut som att jag precis börjat 1:a klass :p
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Nicke SA
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 290

                #8
                Skaffade 2st Tahuantinsuyoa macantzatza för en tid sen. Jag tycker de är superhärliga. Vackra, lite udda till utseendet, intressant lekbeteendde och ganska ovanliga. Jag tror att de skulle gå bra ihop med både dina agassizi och scalarerna.
                Mvh Niklas
                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  "O varför inte någon L-mal typ Lda 01"

                  skaffa inte dessa malar om du inte vill ha totalt söndertuggade rötter och en brun jordliknande sörja i dina filter. De totalt kör sönder alla rötter i akvariet och skitar ner som grisar. Inte farlig skit men akvariets vatten blir så totalt kolsvart av all nyutsläppt garvsyra så det e inte klokt.

                  Det är annars en trevlig och snygg mal men man kan säga goodbye till sina rötter om de får härja under en längre tid.

                  Själv skulla jag ju ha skaffat en lite större tetra till det akvariet. varför inte stänktetra eller en av de tetror som har lite högre kropp typ sorgmanteltetra eller de som är helt blodsröda (riktigt vackra fiskar).
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ja har Lda 01, L114, L007 o Queen Arabesq i mitt SA akvarium o gott om rötter o det funkar kanoners. Inga söndertuggade rötter så långt ögat når o botten är inte rengjord på ett år o ser finfin ut.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Håller med Larry, jag har också LDA01 och håller inte alls med om att de är så jävliga...


                      Sorgmanteltetra må vara hög, men fy vilken tråkig färgning
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 961

                        #12
                        kanon kul med massor av bra ideer!, jag har tagit till mig litet jag har änsålänge köpt till 5 st Corydoras ambiacus, 10 rosenbandstetror och 10 vanliga neontetror. =) så de e allt lite mer action i karet =)

                        hm inredningen har lite mer att önskas av men de epå g inom kort =)

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Vad kul att våra tipps kommit till någon form av nytta
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Låter som lite mycket fisk redan, annars var jag på väg att tipsa om att ett par diskus faktiskt skulle kunna funkat. Fler apistogrammor kan bli bråkigt, men kuvciklig eller liknande kan funka.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...