Crenicichla-lek igen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    Användare
    • mars 2006
    • 50

    Crenicichla-lek igen..

    Nu vaktar mina C.Saxatilis rom igen. Ynglen från förra kullen är 6-9cm stora. Jag har haft annonser ute på dem men inte fått ett enda yngel sålt. Hur hanterar ni andra sådana här situationer? Ska jag låta bli att mata de nya ynglen och låta dem svälta ihjäl? Slå ihjäl allihop direkt med stor risk att hannen sen slår ihjäl honan?

    Så länge jag har de äldre ynglen kvar kan jag ju alltid mata nya yngel till dem iofs. Men förr eller senare måste jag göra mig av med de gamla yngel på ett eller annat sätt och som det verkar så kommer föräldrarna fortsätta leka med jämna mellanrum.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av jegt
    Nu vaktar mina C.Saxatilis rom igen. Ynglen från förra kullen är 6-9cm stora. Jag har haft annonser ute på dem men inte fått ett enda yngel sålt. Hur hanterar ni andra sådana här situationer? Ska jag låta bli att mata de nya ynglen och låta dem svälta ihjäl? Slå ihjäl allihop direkt med stor risk att hannen sen slår ihjäl honan?

    Så länge jag har de äldre ynglen kvar kan jag ju alltid mata nya yngel till dem iofs. Men förr eller senare måste jag göra mig av med de gamla yngel på ett eller annat sätt och som det verkar så kommer föräldrarna fortsätta leka med jämna mellanrum.
    Har du testat att gå med dem till Akvarielagret eller Akvarieleasing? Båda brukar ju ha dessa inne.

    Låta bli att mata ska du inte göra utan låt dem gå kvar och mata dem. Föräldrarna brukar bli så sura om ynglen inte får mat och hso Crenicichla vill man definitivt inte att föräldrarna bråkar i onödan. Har du inte annan fisk som gör slut på dem efter ett tag?

    Ett tips är att sluta med värmare. Då leker de bara på sommaren.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Jo det dilemmat finns ibland.
      Men ja håller med Ola, ha inte ihjäl fisken utan försök med att ta med den till din akvariebutik och försök med "special price only you"
      Inte för att det funkar men det är alltid kul att försöka och ibland vill butiken ha lite udda firrar.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • jegt
        Användare
        • mars 2006
        • 50

        #4
        Jag var på akvarielagret för ett tag sen, då kunde de tänka sig att ta ett par stycken när de växt till sig, ska kanske testa igen.

        Jag har inte så mycket andra fiskar med dem, vet inte vilka som skulle klara att vara i samma akvarium när de leker. De hade en misslyckad lek för nån månad sen och då började hannen ge honan rätt mycket stryk men jag flyttade över några zebraciklider och då fick hannen nått annat att tänka på.

        Akvariet är 540l, gäddcikliderna har väl ungefär 90% som sitt revir och zebrorna har ett litet hörn.

        Sist de lekte hade jag en blåciklid tillsammans med dem och det gick bra tills han försökte naffsa åt sig ett yngel sen var det kört, lyckades rädda honom i sista stund. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna ha tillsammans med dem som skulle kunna äta yngel.

        Doppvärmare har jag ingen. Akvariet är öppet så jag försöker minimera avdunstningen.

        Gäddciklider är ju inte direkt nått för sällskapsakvariet så jag antar att det inte säljs några större mängder per år. Tror jag har nånstans mellan 50 och 100 kvar av den gamla kullen.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Jag har samma problem när det gäller mina Channa gachua. De leker regelbundet och får mängder med yngel, men det är svårsålda fiskar om man inte har en global marknad. Sist testade jag med att ta bort hannen, tänkte att honan skulle äta upp dem - men icke. Ynglen äter i stället på hennes slemlager så hon ser om möjligt ännu risigare ut nu än när hon fick stryk av hannen. Nu rekommenderar jag verkligen inte att du separerar ditt par, det brukar vara ett helsike att få ihop ett par av större fisk i samma kar igen. Med Channorna måste jag ha ett separerande nät en vecka i karet innan de slutar försöka fightas och impa på varandra. Efter det går det fint.

          Jag kommer att suga upp den kull med småttingar jag har nu och fodra rödcikliderna med dem, jag har helt enkelt inte plats att dra upp fler Channa och med tanke på att de är så svårsålda ser jag ingen annan lösning. Förra kullen tog jag vara på hälften, och de är ca 150 st nu, i 5 cm klassen - och då börjar de dessutom hoppa på allvar. Även om jag har sten på täckglaset och en dm upp till kanten, så kommer de ut. Fråga mig inte hur de bär sig åt. Jag tror de är födda med glasborr.

          Nå, jag vet inte om du blev klokare av det här, inga direkta tips att komma med. En del fisk är svårodlade men även svårsålda. Kanske kan du försöka kolla med någon som har kontakter med grossister i Tyskland, de har en lite annorlunda marknad därnere. Blir det mer fart på min odling är det något jag kommer att stämma av, helt klart.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Koi-fantast
            Användare
            • november 2007
            • 555

            #6
            Ursprungligen postat av jegt
            Jag var på akvarielagret för ett tag sen, då kunde de tänka sig att ta ett par stycken när de växt till sig, ska kanske testa igen.

            Jag har inte så mycket andra fiskar med dem, vet inte vilka som skulle klara att vara i samma akvarium när de leker. De hade en misslyckad lek för nån månad sen och då började hannen ge honan rätt mycket stryk men jag flyttade över några zebraciklider och då fick hannen nått annat att tänka på.

            Akvariet är 540l, gäddcikliderna har väl ungefär 90% som sitt revir och zebrorna har ett litet hörn.

            Sist de lekte hade jag en blåciklid tillsammans med dem och det gick bra tills han försökte naffsa åt sig ett yngel sen var det kört, lyckades rädda honom i sista stund. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna ha tillsammans med dem som skulle kunna äta yngel.

            Doppvärmare har jag ingen. Akvariet är öppet så jag försöker minimera avdunstningen.

            Gäddciklider är ju inte direkt nått för sällskapsakvariet så jag antar att det inte säljs några större mängder per år. Tror jag har nånstans mellan 50 och 100 kvar av den gamla kullen.
            Du skulle säkert kunna slänga i någon rov-mal för att kunna minska ner på dina firrar. Red tail är väl lite väl stor men det finns ju mindre och det blir säkert ett spänande akvarium.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • jegt
              Användare
              • mars 2006
              • 50

              #7
              Ursprungligen postat av Koi-fantast
              Du skulle säkert kunna slänga i någon rov-mal för att kunna minska ner på dina firrar. Red tail är väl lite väl stor men det finns ju mindre och det blir säkert ett spänande akvarium.
              Hmm.. kanske kan vara något. Kan du tipsa om arter? Den måste vara stor nog att kunna försvara sig mot gäddcikliderna som är runt 20cm och väldigt arga, men annars så liten som möjligt. =)

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                #8
                Jag har för mig att jag läste något om rovmalar i Back to nature's mal bok, så mitt råd är att kolla där och vad butikerna kan ta hem. En red-tail på 134cm gör nog slut på allt i akvariumet. Se, http://www.aquaticcommunity.com/fish...ledcatfish.php
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  Användare
                  • april 2008
                  • 53

                  #9
                  Hade jag ett kar stort nog till övers hade jag gladeligen köpt ett gäng.

                  //C
                  - Christoffer & Marielle - With a license to krill -
                  ~1800liter vatten hemma...

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    "Jag har för mig att jag läste något om rovmalar i Back to nature's mal bok"

                    Förmodar att det inte är den nyaste BTN mal boken, för den är bara om L-Malar.
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      #11
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      "Jag har för mig att jag läste något om rovmalar i Back to nature's mal bok"

                      Förmodar att det inte är den nyaste BTN mal boken, för den är bara om L-Malar.
                      Helt rätt, den var några år gammal. Jag lånade den på biblioteket.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      • jegt
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 50

                        #12
                        Tror ni det skulle funka med någon stor ciklid typ jaguar, festae eller liknande? Jag har ingen erfarenhet av andra stora ciklider så jag vet om det skulle fungera.

                        Kravet skulle vara att de måste vara tuffa nog att stå emot gäddorna även när de har yngel men inte så aggresiva att de är ett hot mot gäddorna (kanske inte ett problem så länge jag inte skaffar ett lekpar?)

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Ursprungligen postat av Koi-fantast
                          Helt rätt, den var några år gammal. Jag lånade den på biblioteket.
                          Coolt, kanske man skulle försöka hitta en kopia på biblan här i stan
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...