Apistogrammoides pucallpaensis på liv och död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Apistogrammoides pucallpaensis på liv och död!

    Ojoj. Ett tag hade jag 7 vuxna individer.

    I onsdags gick en hona in i en grotta och la ägg med den sista hannen. i fredags försvann den andra honan spårlöst och i går dog den sista hannen i samma snurrarrunt virus som de andra.

    Idag vände allt. Honan kom ut med en kull yngel. Hoppelever, min koloni är kanske inte utrotad.

    Snabbt i med lite nyckläck artemia. Då ser jag till min fasa att honan äter både artemia och yngel. Ingen pardon, håvar honan och flyttar henne till sällskapskaret.

    Nu bara MÅSTE jag lyckas driva upp ynglen för jag har inga fler hannar!
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Sån är hobbyn. Den ger o den tar

    Ett riktigt drama du beskriver, har du någon uppfattning hur många yngel du har just nu?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Kanske 30-50 yngel, en fin liten flock. Tur att jag köpte lite skalad artemia av Johan ifall ifall och det gick bra, förvånad att de kläcktes i PH6,8
      Senast redigerad av Olorin; 18 maj 2008, 11:33.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Nicke SA
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        förvånad att de kläcktes i PH6,8
        Vet du varifrån dina kommer? Har sett uppgifter på att de fångats både i surt vatten 6,0-6,5, men också i pH 7,1-7,2 nära pucallpa i Peru. Ifall dina skulle komma från vatten med i det närmaste neutralt vatten, borde det gå bra i ditt vatten tycker jag. Lycka till med di små!! Mvh Niklas
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Har du inte mikro som första foder,det är bra för honan tar ej det fodret som artemia.Funkar bra för mig.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Micro? Nä, jag har skalad artemia och nykläckt artemia. Flyttade bort honan bums så nu går ynglen själva. Intressant var att de alla klumpade ihop sig supertätt nyss som pingviner på isen typ. Det har jag inte sett hos andra yngel.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Skalad artemia är väl i största laget för apistos,har ej fått mina att ta det.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Vad är micro?
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Micro är en liten mask som är enkel att odla i rätt stora mängder. Tycker inte det är lika mycket pyssel med dem som med att kläcka artemia (även om jag gör det också). Det finns två varianter, den vanliga som funkar perfekt för bottenlevande firrar, den sjunker och blir liggande på botten. Klar fördel micro framför artemia - micron överlever säkert ett dygn på botten, artemian dör efter några timmar. Den andra kallas vinäger-micro och är perfekt för verkligt små yngel som går uppe i ytan - maskarna kan simma och drar sig mot ljuset.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Ok, det låter ju intressant Patrik, men tyvärr är det inget jag lyckats hitta på hemmaplan. Hur har du odlat fram dina micro?
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Den vanliga micron skrev jag om här:
                      Hej på er! Kommer att få ett 54L kar ledigt nästa vecka. Tänkte ha det som ett yngelkar för lite olika firrar, L.Multifaschiatus, C.Sumbu och om någon av mina övriga firrar får yngel hamnar dom där också. Läste att Sumbun behöver artemia för att klara sig, (ynglen då) men funkar det lite bra med något frysfoder?

                      Enklaste sättet att mata enligt mig är att ställa kulturen på en ljusramp en stund. Värmen får maskarna att krypa upp längs väggarna, och de är då lätta att skrapa av i lagom mängd. Glöm inte att ta undan kulturen sedan, värmen tar kål på dem efter några dagar.

                      Vinägermicron sägs vara busenkel, men enligt min erfarenhet kan det vara svårt att få startkulturen att ta sig. Man blandar äppelcidervinäger (kravmärkt, INGA tillsatser) ungefär 60/40 med vatten. Någon tesked salt eller socker (två olika recept) per liter kultur. I med hela rasket i en stor glasburk, täta med fin väv (bananflugor lockas annars till kulturen och fördärvar den) och låt stå, gärna lite mörkt och svalt. Efter ett par veckor bör kulturen krylla av mask. Fördelen med vinägermicro är att den kan stå i flera år utan att sättas om. Går den åt helsike så märker man det - en död vinägermicrokultur är bland de värsta lukter jag känt.

                      Som alltid med levandefoder bör man köra minst två parallella kulturer, om någon går ut.

                      Du borde kunna få fatt i startkulturer i dina hemtrakter, det finns nog killi-folk som trixar med levandefoder. Annars finns båda varianterna i Malmö.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Ok, ja det där verkar ju inte så svårt, men jag har ynglen nu så jag kan ju inte vänta tre veckor tyvärr...
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Smula lite spirulina flingor (torra för att då blir det ingen smet) o skicka i karet.
                          Sen har Johan både skalad artemia färdig att hälla i och artemia ägg för kläckning.

                          Dom går ju i ett stort akvarium så att du behöver inte vara rädd för att vattnet pajjar av maten dom inte äter upp så länge du matar riktigt små portioner typ 3ggr om dan.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Ja, jag ger dem både extra mosad skalad artemia och nykläckt nu. Allt är så supersmått så det är svårt att se om de verkligen äter och sväljer men de jagar runt lite när maten kommer så det ser ganska hoppfullt ut.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Pelle
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 387

                              #15
                              För mig har nykläckt artemia alltid fungerat, oavsett apisto-art. Fortsätt med artemian några veckor till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...