Hur stort kan ett apistogramma revir vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Det är självklart viktigt att ingen håller revir när man introducerar fisk. Man kan t ex hålla flera hanar och även två av viktoriacikliden Pundamilia igneopinnis, men när vi en gång av misstag släppte i en hane i ett akvarium på 6 meter så var han död efter en timma - Någon hade glömt att anteckna att där redan fanns en hane.

    Olle Brick har berättat att han försökte sätta ihop mer än en hane av bågfenciklid i tvåtusenlitersakvarier, men misslyckades gång på gång. Han påstår att det inte går. Här kan ni läsa lite om hans forskning http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...200103&lopnr=5
    Mina erfarenheter av Nannacara är att de är extremt aggressiva inom arten. Jag vet ingen Apisto art som är lika territoriella som Nannacara. Jag har till exempel aldrig lyckats hålla Nannacara tillsammans med någon Apisto art någon längre tid.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #17
      Många intressanta erfarenheter. På grund av missöde med okänt virus och dålig vatten rubbades mina planer ganska rejält. Min plan var ju att ha en fin koloni Apistogrammoides Pucallpaensis. Så jag introducerade 5 honor och 3 hannar samtidigt i karet. Hannarna var förvisso utfärgade, men hade tolererat varandra i 250 liter tidigare. Samtidigt fick det gå i 2 hanar Agasizi med 3 honor. Det såg rätt bra ut i början. Balansen var att den största Agassizin hade ett litet revir i ena hörnet, de två största pucallahannarna hade något flytande revirgränser i andra hörnet och mitten av karet var en allmänn soppa med platy, tetror och övriga Apistos.

      Sen dog knall fall båda dominanta Pucallpahannarna och två honor och jag blev tvungen att flytta resten av gänget till ett karantän kar. Det var då herr big agassizi belv stortyrann. Frågan är om jag möjligen skulle skaffa en till Agassizi och se om han coolar ner sig med två rivaler att jaga? Fast å andra sidan så kvittar det lite om han är kung eller inte, den andra hannen kan gömma sig när det blir för aggresivt. Men det skulle vara intressant att se om beteendet ändras.

      Har haft ganska mycket eklöv i karet, men det har snart multnat bort, skulle kanske ta och fylla på lite när jag tänker efter.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #18
        Hej.
        Min bästa erfarenhet är att ha ett par och få smått efter dom och låta dessa gå kvar i samma kar sen sätta in någon halvvuxen fisk.Så har jag gjort och det funkar bäst.Hej Pelle det går bra att länka över.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Jag har aldrig fått två hannar agassizi att funka i något kar, oavsett storlek. Om vi vänder på frågan, är det någon här som har lyckats med det på just agassizii?

          Sedan det med könsfördelningen. Den går ju att styra på många Apisto beroende på temp och/eller pH. I naturen borde ju detta ha någon funktion tycker jag, men vilken? Apisto skulle ju knappast funka så om det inte var någon mening med det.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #20
            Just när det gäller Agassizi så har jag väldigt lite erfarenheter. Jag upplever inte dem som extremt agressiva, men kanske inte den ideala arten att hålla i en koloni.
            Att sätta ihop fullt utfärgade (=dominanta) apisto hanar med varandra går inte helt enkelt. Det spelar nästan ingen roll hur stort akvarium man har.
            Den dominerande hanen kommer att söka upp den svagare hela tiden, även om den gömmer sig.
            Detsamma gäller Nannacara och Dicrossus.

            Däremot kan det gå jättebra om man låter ett gäng ungfiskar växa upp tillsammans. Då färgar bara de hanar ut som klarar det. Det blir en skör balans, men det brukar funka fint. Större förändringar i akvariet kan dock rubba balansen.

            När det gäller könsfördelning så har Ph värdet också betydelse. Vissa arter verkar vara olika känsliga för det ena eller andra (temp kontra Ph)
            (se Römers undersökningar i Cichlid atlas 1)

            På arter som Meinkeni, Eunotus, Gephyra, Hongsloi och Nijsseni har temperaturen en dominerande inverkan. Medan på arter som Caeti och Borellii så har Ph en större inverkan.

            Hittar inget som tydligt förklarar detta fenomen. Men att könsfördelningen påverkas av temperaturen är känt från flera andra fiskarter och reptiler.
            Det måste vara en gynnsam egenskap hos Apistogramma i alla fall. De har ju spridit sig över nästan hela den Syd amerikanska kontinenten. Helt klart är ju i alla fall att det är en anpassning till en föränderlig miljö. På något sätt gynnas arten av ett överskott på det ena eller andra könet vid olika temperaturer/ Phvärden i vatten dragen. (Födo tillgång? Längd på reproduktions perioden? Kanske andra miljö faktorer är länkade till svalt resp. varmt vatten?)

            Mvh/

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #21
              Intressant. Så Agassizi är agressivare än andra Apisto... Hmm, nu blev jag riktigt sugen på att skaffa en till för att se om tre hannar ger bättre balans än 2.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #22
                Hej.
                Det blir bara en kvar.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #23
                  En kvar? Tja, de två jag har nu har ju gått tillsammans i en dryg månad så uppäten blir ju inte tvåan, men det blir lite väl långa jaktrundor ibland. Så jag tänkte att med två att jaga får ju kungen dela sitt fokus lite mellan dem.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #24
                    Om agassizii är så aggressiv kanske det snarare är läge att skaffa tio till än en till.

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #25
                      Tio.. ja det är ju en radikal tanke... Tror inte jag lyckas få tag i så många dock om jag inte blandar in andra färgvarianter. Nån som vet hur en VF peru, Santarem eller Double red ser på varandra?
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • wofflan
                        NCS Medlem
                        • september 2003
                        • 660

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        Om agassizii är så aggressiv kanske det snarare är läge att skaffa tio till än en till.
                        häller med Mike, stoppa i ett helt gäng då kommer reviren bli små och aggressionen delas på flera individer
                        Mvh Fredrik

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #27
                          Ja, antagligen hjälper ett gäng den mobbade stackaren eftersom det var lugnare när jag hade Pucallpaensisarna i karet. Tyvärr kan de inte flytta tillbaka förrän om en månad när jag känner mig helt hundra på att de är friska.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 387

                            #28
                            Om du sätter in en helt ny grupp av Agassizi så läs igenom mina och Mats inlägg igen. Du bör köpa små, ej utfärgade individer om det ska fungera. Eller göra som Mats skrev, att du börjar med ett par och låter deras avkomma växa upp i akvariet.

                            Agassizi är inte agressivare än andra Apistos (Jag förstår inte vad du fick det ifrån?)
                            Beteendet liknar de övriga arterna i komplexet. Varken mer eller mindre. Däremot är de inte lika fredliga och lugna mot varandra som arterna i Resticulosa Komplexet.
                            Men inte heller lika agressiva som till exempel Nijsseni eller Panduro.

                            Mvh/

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #29
                              Ursprungligen postat av Pelle
                              Agassizi är inte agressivare än andra Apistos (Jag förstår inte vad du fick det ifrån?)
                              Beteendet liknar de övriga arterna i komplexet. Varken mer eller mindre. Däremot är de inte lika fredliga och lugna mot varandra som arterna i Resticulosa Komplexet.
                              Men inte heller lika agressiva som till exempel Nijsseni eller Panduro.

                              Mvh/
                              Tja, det är mina egna erfarenheter bara. Vet inte exakt vilka som räknas in i komplexet. Men jag har som sagt utan problem haft 8 Pucallpaensis varav tre hannar i 250liter och de stannade så fint inom sina etablerade revir på cirka 30 cm var. I det karet går nu ett par baenchi och ett par Spec munruvare i total harmoni. Däremot som sagt kan inte två Agassizi samsas i 600liter. Så hos mig är de det agressivaste jag har haft sen jag hade röd ciklid på 80-talet. Vilket leder tillbaka till tråden hur stort revir har egentligen en utfärgad Agassizi? 10 kvadratmeter?

                              En annan observation är att när en hanne visar sig vek så ger sig även honorna på honom ibland. I synnerhet om den dominanta hannen är nära. Lite mobbingtendenser att följa strömmen kanske?
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • Pelle
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 387

                                #30
                                Aha, jag trodde att du kom fram till det genom inläggen om Agassizi. Då missförstod jag dig.
                                Ang. frågan om hur stort en utfärgad Agassizi hanes revir är? Det beror på vad som simmar in i reviret. Han tolererar en hel del olika fiskar och andra agassizi´s om de är lägre i rang än honom själv. Emellertid så minskar storleken på reviret om han är upptagen med att försvara reviret mot andra fiskar. Barber kan vara bra "dither fishes" för apistogramma. De verkar irritera apistogrammor mer än vad som gäller för många tetror, killis och levandefödare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...