Beställning av Altum scalarer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Beställning av Altum scalarer!

    Jo nu är det dags! Har äntligen råd att pynta ut med lite pengar på mitt "nya" akvarium och om 1 timma beställer jag förhoppningsvis 10 Pterophyllum Altum.
    Jag har pratat med Zoohörnan i Borås och han skulle höra av sig om pris strax innan 6 snåret.
    Bara en sak jag undrar över! Jag vill helt enkelt veta vad jag INTE ska betala för dom? Jag har räknat med att det kommer kosta en slant, men jag hittar absolut 0 information om priser på dom.
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    Går det verkligen att få tag i altum så här års till butikerna ?
    Är dom små så bör dom inte kosta mer än 300:- st.
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • september 2004
      • 242

      #3
      Ursprungligen postat av drd
      Går det verkligen att få tag i altum så här års till butikerna ?
      Är dom små så bör dom inte kosta mer än 300:- st.
      Beställde x 10 för 180:- styck. Jag blev ruggigt förvånad över priset (hade allvarligt räknat med 500.-/fisk lol) och frågade om det verkligen var pterophyllum altum och inte peru altum. Han sa att han var 100% säker på att det var altum, vilket jag garanterat märker när jag hämtar dom!
      Jag tror jag ökar min beställning till 15 st, det borde väl inte vara för mycket i ett 720 liters med standardmått?
      8-9 cm vart rackarna och kommer tydligen från någon grossist i Skåne. Han skulle ringa grossisten imorgon och då får jag veta när jag får dom. Om någon annan från Borås-trakten ska ha altum kanske det vore en smart idé att ta det i samma veva som jag. Tydligen fanns det 200+ på lager.
      Är det bara jag som blev förvånad över priset?

      Edit: 170:- per altum vart det till och med.
      Senast redigerad av medgix; 25 april 2008, 20:05.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av medgix
        Är det bara jag som blev förvånad över priset?
        Edit: 170:- per altum vart det till och med.
        Tja, det är väl bara att gratulera om allt nu stämmer!
        Det är vid sådana tillfällen man önskar att man hade mer plats över...

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • drd
          Användare
          • december 2004
          • 1112

          #5
          Enda grossisten i skåne lär väl vara simontorp då eller ?

          Då ska jag minsann oxå ha tag i ett gäng
          Forskar lite i ämnet imorrn och återkommer.
          // drd

          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #6
            Super, vore trist om det är vanliga scalarer eller peru-altum ^^. Jag uppdaterar själv imorgon efter jag pratat med försäljaren, jag vill ha lite mer fakta själv =).

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av medgix
              Super, vore trist om det är vanliga scalarer eller peru-altum ^^. Jag uppdaterar själv imorgon efter jag pratat med försäljaren, jag vill ha lite mer fakta själv =).
              Ha inga större förhoppningar
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • JohanP
                Användare
                • september 2006
                • 118

                #8
                Vi har faktiskt en grossist i Skåne som man inte ska glömma. Personligen tror jag det är en - coming man - eller rättare sagt - woman -. Tina Thulin, Ronny Thulins dotter i Helsingborg. Inte alls omöjligt att det stämmer men i huvudsak instämmer jag med Christer: -Ha inte för stora förhoppningar.

                Kommentar

                • medgix
                  Användare
                  • september 2004
                  • 242

                  #9
                  Jag frågade honom upprepande gånger om han var säker på att det var altum, och han hade tydligen varit där själv på besök för en vecka sedan och sett dom. Han beklagade sig över att jag inte ringt innan han åkte ner, men i ärlighetens namn ska jag erkänna att priset överaskar mig. Lite tvivel har jag nog även om jag själv sett honom sälja altum i butiken innan.
                  Vet ni något som inte jag vet?

                  Jag ringde till Borås Zoologiska Affär som är snäppet större innan jag ringde till Zoo hörnan men BZA kunde tydligen inte få tag på Altum för tillfället.

                  Just det att jag upprepade frågan flera gånger kommer uppröra mig rätt bra om det visar sig vara något annat än altum i alla fall .

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Varför skulle du få
                    Dom billigaste Altum
                    när det inte finns några för oss som kan betala fett
                    Sedan så dör i stort sett alla nya
                    Övriga är inte äkta
                    Om ni ser några äkta till salu från en Akvarist köp dom priset spelar ingen roll allt är billigt
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • medgix
                      Användare
                      • september 2004
                      • 242

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Varför skulle du få
                      Dom billigaste Altum
                      när det inte finns några för oss som kan betala fett
                      Jo, det är just priset som sätter tvivel i mig. Men när jag frågar en seriös försäljare uppreade gånger och får samma svar så kan jag inte hjälpa att få större förhoppningar .

                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Sedan så dör i stort sett alla nya
                      Övriga är inte äkta
                      Om ni ser några äkta till salu från en Akvarist köp dom priset spelar ingen roll allt är billigt
                      Jag har fått för mig att altum scalarer är tåligare än svenskodlade vanliga scalarer med tanke på vattnet dom normalt lever i? Menar du att dom dör vid import? Jag är bara nyfiken, hoppas du förstår ^^.
                      Hade jag fått till svar att dom skulle kostat 700:- styck så hade jag fortfarande köpt dom.

                      Fan vad nojjig jag blev nu, hoppas skarpt att han inte försöker lura på mig något jag inte beställt. Jag gör helt enkelt en resa till Borås imorgon och tar det öga mot öga.
                      Crenicichla/Nicklas kanske har lust att berätta om sina erfarenheter om zoo-hörnan? Är dom att lita på?

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Dom dör inte direkt
                        först smittar dom alla andra scalarer o Diskusar
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Ursprungligen postat av medgix
                          Jo, det är just priset som sätter tvivel i mig. Men när jag frågar en seriös försäljare uppreade gånger och får samma svar så kan jag inte hjälpa att få större förhoppningar .



                          Jag har fått för mig att altum scalarer är tåligare än svenskodlade vanliga scalarer med tanke på vattnet dom normalt lever i? Menar du att dom dör vid import? Jag är bara nyfiken, hoppas du förstår ^^.
                          Hade jag fått till svar att dom skulle kostat 700:- styck så hade jag fortfarande köpt dom.

                          Fan vad nojjig jag blev nu, hoppas skarpt att han inte försöker lura på mig något jag inte beställt. Jag gör helt enkelt en resa till Borås imorgon och tar det öga mot öga.
                          Crenicichla/Nicklas kanske har lust att berätta om sina erfarenheter om zoo-hörnan? Är dom att lita på?

                          Berättar gärna om mina erfarenheter om Zoohörnan, men jag heter Kristofer

                          För det första så trodde jag att de var Borås Zoologiska du skulle handal av, i så fall så hade jag sagt att de är bara att lita på Micke har själv köpt Altum av honom vid ett tidigare tillfälle, om det där emot är Zoohörnan det handlar om så säger jag tvärt om. Jocke som äger det är enligt mig inte mycket att lita på, han är mest säljkåt och inte speciellt kunnig på fisk.
                          Gå dit och titta på deras diskus så säger det allt!
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Vill tillägga att jag för 12-15¨år sedan praktiserade på Zoohörnan och att jag vet till 100% att det då såldes 2st Knallröda Diskus som "granterat par" men han hade inte ett skit aning om vad det var för kön!
                            Ta honom med en stor nypa SALT!!!!!
                            Som sagt Micke kan man lita på, Jocke hade åtmistonne inte jag litat på!
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • medgix
                              Användare
                              • september 2004
                              • 242

                              #15
                              Jag hade snackat med Micke om altum innan och han sa att han kunde beställa in, men just nu hade tydligen inte grossisterna altum att sälja. Jag VET att Micke är seriös, och fick för mig att Jocke vart seriös också med tanke på "snacket" och att jag varit där förut och sett altum.
                              Fan vad lack jag börjar bli nu då, lol.
                              Jag tänker hur som helst beställa dessa "altum" och visar det sig vara något annat än vad det egentligen är så är det ju bara att säga nej.
                              Förlåt för att jag skrev fel namn, Kristofer. Tack för ditt snabba svar.
                              Jag känner på mig att det kan komma bli ett jädrans letande efter altum .
                              Tips mottages!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...