Fan, min stolhet är nästan död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Det är bara att bryta ihop o komma igen.

    Du får ta o komma med i Växjönördsgänget. Ja kommer nog att sammankalla till fisknördsfest inna sommaren. Vi är ett minst sagt brokigt gäng som ibland snackar mycke fisk ibland blir ett nada snack om hobbyn, men roligt har vi så känn dig välkommen

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Apistogrammor är ju inte precis några lyxmalawi utan kostar mellan 60 och 300 spänn styck. Men visst har jag lagt nån tusenlapp på Apisto nu (tröstköpte två par vanliga odlade till mitt 250liters sidag faktiskt), men mitt nuvarande ekonomiska läge beror mest på övrigt familjeliv, hus och lån och annat elände. Det finns ju fler saker i livet än fiskar. Men jag har googlat och kollat på nätet lite nu och det behöver nog inte bli så dyrt med en osmosmaskin. Finns budgetvarianter och dollarkursen är ju superlåg så man kan köpa hem en riktigt skaplig pjäs från staterna billigt även med moms, frakt och tull. Men jag måste renovera klart tvättstugan med först innan jag kan installera en maskin med avlopp och en rejäl hammarplastbunke att tappa vattnet i. Så det kan väl om inte annat bli ett semesterprojekt.
    Senast redigerad av Olorin; 12 april 2008, 19:20.

    Lämna en kommentar:


  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Olorin
    Koppar... ja, man har ju vissa funderingar kring det berömt usla Växjö vattnet. Det kanske är läge att köpa sig ett omvänt osmosfilter. Tyvärr är det lite magert i kassan...
    ja vad kostar ett gäng apistogrammar, jag har inte en aning.
    Men köp ett vanligt kolfilter, som man kan koppla till en trädgårdsslang,
    så kan du åtminstone utesluta det så kallade usla växsjövattnet.
    Och det blir nog lite billigare och framförallt mycket lättare att sköta.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Kallvatten

    Lämna en kommentar:


  • Danne_K
    svarade
    när du byter vatten tillsätter du varmt kallt? berätta lite mer kan ju vara kopparn som ställer till det för dig.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Illa. Honan klarade inte kureni baljan, men fiskarna som går kvar i karet ser fina ut. Gjorde en NO3 mätning och den gav resultatet noll. Följer instruktionerna på sekunden och fick värdet NOLL alltså så jag menar inte att testet är kasst

    Gjorde även en dubbelmätning nere vid botten på samtliga värden och de var identiska som för ytvattet så cirkulationen är bra. Intressant eftersom bottenvattnet var aningen gulare och hade mer växtdelar i sig.

    Funderade lite på det där du sa att kloraminet blir mer reaktivt vid lågt PH så jag plockade även bort mitt torvgranulat ur filtret så nu är det bara torven under sanden kvar. Inte bytt något vatten än, men i kväll blir det nog byte för då tror jag att jag ska fått fram cirka 200 liter. Så men sand och rötter borträknat blir det nog byte av ungefär halva karet.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Hur går det??

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Hade tur i oturen och träffade Larry idag. Salt och osmoskuren är nu påbörjad, men tyvärr har nog hanne 2 strukit med också för jag kan inte hitta honom i karet och han var krasslig i morse.

    Lämna en kommentar:


  • Joakim Draktoft
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Växjövattnet är det.

    Jag har ett RO filter om du vill testa ett tag.
    Vattenberedningsmedel, uv- ljus, salta, askorbinsyra är saker som hjälper att få bort skiten ur vattnet.

    Vet inte om du har lågt ph men du ska veta att det kloraminet som sänks från 8,3 till 6,5 är 20 ggr mera reaktivt.

    Är just nu på en vattenreningskonferens i Södertälje. Har lyssnat på många bra föreläsare i ämnet bl.a Astra`s kvalitet`s chef. Riktigt intressant att i detalj få i sig vad det krävs för att rena vårt kranvatten.

    En föreläsare beskrev mycket målande hur olika kranvattnet är i vårt land. O vad de olika vattenverken använder för olika teknik för att få vattnet känligt ur människans hälsoperspektiv.
    Låter som om innehållet på konferensen kanske skulle kunna vara intressant att summera ur ett akvaristiskt perspektiv i en liten artikel i Ciklidbladet.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Salta salta

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Katastrofen är nu snart ett faktum, hanne nummer två har börjat dansa runt nu! Panik, panik...

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Växjövattnet är det.

    Jag har ett RO filter om du vill testa ett tag.
    Vattenberedningsmedel, uv- ljus, salta, askorbinsyra är saker som hjälper att få bort skiten ur vattnet.

    Vet inte om du har lågt ph men du ska veta att det kloraminet som sänks från 8,3 till 6,5 är 20 ggr mera reaktivt.

    Är just nu på en vattenreningskonferens i Södertälje. Har lyssnat på många bra föreläsare i ämnet bl.a Astra`s kvalitet`s chef. Riktigt intressant att i detalj få i sig vad det krävs för att rena vårt kranvatten.

    En föreläsare beskrev mycket målande hur olika kranvattnet är i vårt land. O vad de olika vattenverken använder för olika teknik för att få vattnet känligt ur människans hälsoperspektiv.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Intressant Mike. Tyvärr fick jag aldrig en chans att testa någon av dina kurer för fisken dog i går kväll. Vet inte om den var sjuk mest hela dagen när jag var på jobbet eller om det var blixtförlopp. Höja PHt känns inte aktuellt eftersom de fångas i typ 4-6 och jag trots allt bara hade sänkt det till 6,8.

    Ska se om jag kan få tag i furan och otozin och ha hemma i medicinskåpet om det skulle hända fler fiskar. Just nu överväger jag starkt att köpa en Osmos-apparat. Någon som har tips om var man kan köpa en skaplig Osmos billigt?

    Lämna en kommentar:


  • Mike_Noren
    svarade
    Nervskada?
    Förgiftning eller infektion känns mest troligt hos en apistogramma.

    Testa att behandla fisken med Aqua Furan, det är lätt att få tag i och penetrerar vävnaden så fisken behöver inte äta det. Kombinera ev. med octozin för att täcka in nästan alla baser.

    Förgiftning: hitta källan och eliminera den. Insektsgift? Metaller? Extremt lågt pH? Förslag till åtgärd: höj pH upp över neutralt och filtrera över aktivt kol.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Koppar... ja, man har ju vissa funderingar kring det berömt usla Växjö vattnet. Det kanske är läge att köpa sig ett omvänt osmosfilter. Tyvärr är det lite magert i kassan...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...