Fan, min stolhet är nästan död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #31
    Ursprungligen postat av Olorin
    Vattnet har varit huvudmisstänkt hela tiden, men är nu utbytt till 80% med osmosvatten så jag har avfärdat det nu.

    Eftersom inga andra fiskar drabbas och de "insjuknar" en och en med veckor eller dagars mellanrum så lutar det åt nån sjuka. Bortsett från backtonature, ett par mangrove/teakrötter och en ekgren finns inget mer än sand och växter, pumpar slang och värmare i karet.

    Och framför allt efter att ha flyttat den senast insjuknade fisken till karantän och medicinerat med bland annan malakitgrönt så har den fisken hållit sig i liv i två dagar nu. Övriga dog samma dag. Tyvärr ser det inte ut att återfå balansen så det känns bara som livsuppehållande sjukvård just nu.

    Knepigt knepigt...
    Ekgren? Kan det finnas kvar färsk ved i den? Färska trädgrenar eller rötter kan vara det som är förklaringen. De kan utsöndra en hel del otreviga saker. (Och det gäller även lövträd)
    Har själv råkat ut för massdöd när jag har experimenterat med dyligt (för länge, länge sedan )

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #32
      Tanken har slagit mig, men jag har läst på så många ställen att ekgrenar är ofarliga. Fast det kan ju vara fel.

      Men hursomhelst så har jag flyttat Pucallpaensisarna till ett eget litet 90 liters "karantänkar" där de får gå ett par månader så får vi se. Sen flytten i helgen har ingen fisk sjuknat in i det stora karet och där går ju en hel del annan fisk.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #33
        Det är inte relevant om det är ek, eller inte. Det är om det fortfarande finns färsk ved i grenen som är problemet.

        Mvh/

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #34
          Det beror på definitionen av färsk. Den var full med mossa sprucken, mörkbrun, men fortfarande hård. Sågade av en bit i en ände och den hade en helt annan färg än nysågad ek.

          Hursomhelst så verkar (peppar peppar) problemen med sjuka fiskar vara slut nu och vore det inte lite mysko om bara en art av 7 i akvariet skulle vara känsliga för eventuella tanniner?
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Hur grov är ekgrenen ni resonerar kring?
            Om det bara är frågan om en enda tunn liten kvist så betvivlar jag starkt att den skulle kunna dödsförgifta fiskar i ett 600-liters kar. (även om den vore dagsfärsk)

            Mvh/Andreas
            Senast redigerad av Gäst; 25 april 2008, 19:17.

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #36
              Ursprungligen postat av A C-son
              Hur grov är ekgrenen ni resonerar kring?
              Om det bara är frågan om en enda tunn liten kvist så betvivlar jag starkt att den skulle kunna dödsförgifta fiskar i ett 600-liters kar. (även om den vore dagsfärsk)

              Mvh/Andreas
              Om grenen/ roten inte har legat och lakat ur i vatten en längre tid innan man stoppar ner den i akvariet, så finns det en hel del godsaker kvar i veden.
              Det är bara ett faktum.

              Kommentar

              • Gäst

                #37
                Ursprungligen postat av Pelle
                Om grenen/ roten inte har legat och lakat ur i vatten en längre tid innan man stoppar ner den i akvariet, så finns det en hel del godsaker kvar i veden.
                Det är bara ett faktum.
                Jepp, det är ett faktum men ytterst är det ju en fråga om proportioner.
                Tror som sagt inte att en liten kvist kan ta död på fisk i ett 600-liters(där man ju naturligtvis ochså gör vattenbyten ibland), därför vill jag veta hur grov den är! Om man helt vänder på resonemanget så skulle en rejäl och genomrutten stock inte med nödvändighet vara bättre, men handlar det bara om en liten gren så...

                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #38
                  Det är ju bara ett tips! Killen har ju inte en susning om vad som har hänt med fiskarna. Är inte forumet tänkt som en plats där man delar med sig av sina erfarenheter???
                  Jag har dåliga erfarenheter av att stoppa i rötter i akvariet som inte har varit helt urlakade, varför ifrågasätta det??
                  Om Olorin väljer att fästa avseende vid rådet eller inte, det är ju upp till honom! Jag har inte en aning om vad det är för dimensioner på grenen/ roten, så det är också upp till Olorin att bedöma om det är av betydelse eller ej.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #39
                    Jodå, jag har ganska många "susningar" om vad som hänt nu, men tyvärr fortfarande inget som är 100% säkert bevisat. Så frågan är öppen. Och jag håller med Pelle, det intressantaste är att reda ut vad det var så inte fler åker dit en annan gång.

                    Grenen är ca 3 cm i diameter i tunna änden och 5 cm i diameter i den tjocka och 1 meter lång ungefär. Jag hade den i badkaret ett tag och öste kokande vatten över den ett par bytt och lite så tills det inte kom ut nåt färgat vatten. Men mest för att ta kål på eventuella onödiga alger.

                    Tanken har slagit mig, men efter att ha pratat med med en del folk och läst allt jag kommit över har jag avslagit teorin. Mest efter att ha pratat med Hongslo på SVA(statens veterinär medicinska anstalt i uppsala) som rent logiskt konstaterade "Om första fisken dog för flera månader sedan och de andra dött med olika intervaller efter det fram till nu kan det inte vara förgiftning, allt pekar på ett virus. Det finns virus som endast angriper vissa arter av ciklider. Ovanliga, men troligen är det ett sådant eftersom fiskarna var vildfångade". Vi får se vad som händer, men jag medicinerade de överlevande individerna och har flyttat dem till karantän sen en vecka tillbaka.

                    Nädå Pelle, jag är inte otacksam alls Jag lyssnar på alla teorier som finns, men eftersom det inte hänt nåt efter de senaste åtgärderna så låter jag grenen ligga kvar tills vidare så får vi se om fler fiskar av andra arter trillar dit.

                    När jag tänker efter förresten så dog den första fisken i ett annat akvarium långt före jag hittat grenen!
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #40
                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Det är ju bara ett tips! Killen har ju inte en susning om vad som har hänt med fiskarna.
                      Det har inte vi heller så att avfärda möjliga orsaker borde vara av vikt.

                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Är inte forumet tänkt som en plats där man delar med sig av sina erfarenheter???
                      Jo och jag räknar kallt med att det skall gälla mig såväl som för dig.

                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Jag har dåliga erfarenheter av att stoppa i rötter i akvariet som inte har varit helt urlakade, varför ifrågasätta det??
                      Ja och jag tog mig friheten att dela med mig av mina erfarenheter. Jag delar helt enkelt inte dina erfarenheter när det gäller smågrenar. Varför tolkar du mina erfarenheter som ifrågasättanden av dina?

                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Om Olorin väljer att fästa avseende vid rådet eller inte, det är ju upp till honom!
                      Överlåt det till honom då! Det kan absolut visa sig vara en tänkbar orsak till hans problem, har inte dementerat det. Eftersom han använt såg så är det ju inte alls otänkbart att det rör sig om en ordentlig stör. Höll ju med dig ovan om att det kan vara ett faktum beroende på proportioner.

                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Jag har inte en aning om vad det är för dimensioner på grenen/ roten, så det är också upp till Olorin att bedöma om det är av betydelse eller ej.
                      Men varför kunde du då inte hejda dig själv och invänta hans svar innan du kände dig träffad och började citera mig? Visar det sig att det är en rejäl stock så är det ju inte heller säkert att problemet måste handla om att träet är för färskt.

                      Mvh/Andreas.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #41
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        När jag tänker efter förresten så dog den första fisken i ett annat akvarium långt före jag hittat grenen!
                        ...Det hade alltså inte ett dugg med "grenen" att göra...Tack för beskedet!
                        Lycka till med utgången!

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #42
                          För den som vill se grenen aka "pinnen" aka "stocken" aka "stören" så finns den i den här tråden. Det är pinnen till vänster i karet samt den som Ancistrus pappan sitter på i dagens bild.

                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • johnnie69
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 105

                            #43
                            HJÄLP , nu håller min dominanta Protomelas "fire blue" hanne på och snurrar runt i akvariumet , han simmar i spiraler , runt runt runt.
                            Någon som har kommit på vad sånt kan bero på , har läst helt tråden , men hittar inget riktigt svar tycker jag.

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              Användare
                              • november 2007
                              • 555

                              #44
                              Jag gissar på att det är kloraminer eller någon tungmetall som orsakat detta. Ett sätt att komma tillrätta med det är att installera ett aktivt kolfilter på in-vattnet eller att behandla vattnet med askorbinsyra (en knivsudd till ca 400l vatten) för att neutralisera kloraminer.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              • endymion

                                #45
                                Ursprungligen postat av johnnie69
                                HJÄLP , nu håller min dominanta Protomelas "fire blue" hanne på och snurrar runt i akvariumet , han simmar i spiraler , runt runt runt.
                                Någon som har kommit på vad sånt kan bero på , har läst helt tråden , men hittar inget riktigt svar tycker jag.

                                Bland det absolut svåraste att veta vad det är när sånt inträffar. Men vanligtvis är fisken död inom ett dygn. Ibland smittar det men oftast inte.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...