Fan, min stolhet är nästan död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #16
    när du byter vatten tillsätter du varmt kallt? berätta lite mer kan ju vara kopparn som ställer till det för dig.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #17
      Kallvatten
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av Olorin
        Koppar... ja, man har ju vissa funderingar kring det berömt usla Växjö vattnet. Det kanske är läge att köpa sig ett omvänt osmosfilter. Tyvärr är det lite magert i kassan...
        ja vad kostar ett gäng apistogrammar, jag har inte en aning.
        Men köp ett vanligt kolfilter, som man kan koppla till en trädgårdsslang,
        så kan du åtminstone utesluta det så kallade usla växsjövattnet.
        Och det blir nog lite billigare och framförallt mycket lättare att sköta.Janne

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #19
          Apistogrammor är ju inte precis några lyxmalawi utan kostar mellan 60 och 300 spänn styck. Men visst har jag lagt nån tusenlapp på Apisto nu (tröstköpte två par vanliga odlade till mitt 250liters sidag faktiskt), men mitt nuvarande ekonomiska läge beror mest på övrigt familjeliv, hus och lån och annat elände. Det finns ju fler saker i livet än fiskar. Men jag har googlat och kollat på nätet lite nu och det behöver nog inte bli så dyrt med en osmosmaskin. Finns budgetvarianter och dollarkursen är ju superlåg så man kan köpa hem en riktigt skaplig pjäs från staterna billigt även med moms, frakt och tull. Men jag måste renovera klart tvättstugan med först innan jag kan installera en maskin med avlopp och en rejäl hammarplastbunke att tappa vattnet i. Så det kan väl om inte annat bli ett semesterprojekt.
          Senast redigerad av Olorin; 12 april 2008, 19:20.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Det är bara att bryta ihop o komma igen.

            Du får ta o komma med i Växjönördsgänget. Ja kommer nog att sammankalla till fisknördsfest inna sommaren. Vi är ett minst sagt brokigt gäng som ibland snackar mycke fisk ibland blir ett nada snack om hobbyn, men roligt har vi så känn dig välkommen
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #21
              Tack ska du ha. Säg till när du ska bära stora karet förresten så kommer jag LN.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Kanon Olorin, jag återkommer så snart allt är ihopapusslat.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #23
                  Tömde karet på cirka 400 liter vatten igår och fyllde sen på med cirka 180 liter osmosvatten, salt, Nutrafin Cycle och Aqua+. Fiskarna mår bra idag på morgonen så någon snabb chock blev det i alla fall inte. För säkerhetsskulle värme jag osmosvattnet med doppvärmare innan det gick i.

                  Funderar lite på om jag borde tillsätta nåt mer till vattnet i form av spårämnen. Jag har även en flaska fullgödning för växter från Amtra, men det lär väl inte göra fiskarna gladare så den har jag låtit bli.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #24
                    Nä det räcker med det du lagt i. Bra att du tog ur en så stor mängd som du gjorde. Det du bör hålla koll på är Ph värdet så att det inte störtdycker.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #25
                      Ok, nu börjar det här bli riktigt jobbigt. Ännu en fisk har börjat rotera och jaga sin svans idag. Så byte av 75% av akvarievolymen till osmosvatten har inte hjälpt. Kan det vara så att det är en fördröjd förgiftningseffekt från kloramin och annat så att det bara är en tidsfråga innan alla kolar vippen eller ska jag leta efter fler orsaker?
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        Skulle tippa på att det är någe annat som läcker ut i vattnet.
                        För att så fördröjd effekt har det inte.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • patrickeriksson
                          Användare
                          • oktober 2007
                          • 355

                          #27
                          Är det någon som vet hur mycket koppar man kan ha i vattnet utan att det är skadligt för fisken? Jag kollade den kemiska analys som gjordes när vi grävde brunn men koppar fanns inte med.
                          Patrick Eriksson

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            #28
                            Alltså det låter ju oneklingen som en förgiftning av någon sort. Du har inte något i närheten som kan orsaka det? något nymålat (borde iofs ha torkat vid det här laget) har du något i tanken som kan orsaka det (typ någon typ av plast som inte är riktigt lämplig) vars står tanken? finns det något i närheten som kan ha någon inverkan?

                            Har du någon som har samma vatten och har samma eller likande fiskar som du? (kanske man kunde utesluta att det är något fel på själv vattnet)

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              Användare
                              • november 2007
                              • 555

                              #29
                              Det första jag tänker på är Ph-förgiftning. Har du lågt ph i karet och bytt mycket vatten, eller mycket slam som gjorde att du hade lågt ph innan vb? Det kan ju också vara något medel från vattenverken..
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #30
                                Vattnet har varit huvudmisstänkt hela tiden, men är nu utbytt till 80% med osmosvatten så jag har avfärdat det nu.

                                Eftersom inga andra fiskar drabbas och de "insjuknar" en och en med veckor eller dagars mellanrum så lutar det åt nån sjuka. Bortsett från backtonature, ett par mangrove/teakrötter och en ekgren finns inget mer än sand och växter, pumpar slang och värmare i karet.

                                Och framför allt efter att ha flyttat den senast insjuknade fisken till karantän och medicinerat med bland annan malakitgrönt så har den fisken hållit sig i liv i två dagar nu. Övriga dog samma dag. Tyvärr ser det inte ut att återfå balansen så det känns bara som livsuppehållande sjukvård just nu.

                                Knepigt knepigt...
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...