Fan, min stolhet är nästan död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Fan, min stolhet är nästan död!

    Kom hem från jobbet och ser till min fasa att min vackraste Apistogrammoides Pucallpaensis ligger i ett hörn och snurrar runt.

    Kan inte se några som helst fel på fisken, samma vatten värden som sist, noll nitrit och igår var det lugnt i karet.


    Vad göra? Panik!

    Plockade upp fisken som nu ligger och spinner runt på botten av en hink?

    Någon som har nåt förslag?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Låter som simblåsan... Och då är de kört vad jag vet

    Beklagar
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • botu
      Användare
      • november 2007
      • 25

      #3
      Ursprungligen postat av Olorin
      Kom hem från jobbet och ser till min fasa att min vackraste Apistogrammoides Pucallpaensis ligger i ett hörn och snurrar runt.

      Kan inte se några som helst fel på fisken, samma vatten värden som sist, noll nitrit och igår var det lugnt i karet.


      Vad göra? Panik!

      Plockade upp fisken som nu ligger och spinner runt på botten av en hink?

      Någon som har nåt förslag?
      Jag har haft 2 liknande fall:
      Min finaste Goldenhane hoppade upp i täckglaset så det small fick förmodligen hjärnskakning, snurrade i 2 dagar sen dog den. Ett tidigare likartat förlopp med en "Burtoni" levde ett par dagar men snurrade bara sporadiskt varför jag trodde att jag skulle klara den men icke.
      Låt den inte leva ! ta livet av den, även om det känns tungt.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Om det är så, hur och varför får de helt plötsligt problem med den? Det har hänt två firrar i år hos mig.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Om det är så, hur och varför får de helt plötsligt problem med den? Det har hänt två firrar i år hos mig.
          Jag har haft samma problem två ggr innan och då beodde det på kopparhalten i vattnet efter det installerade jag ett simpelt kalkfilter och har inte haft problem efter det
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Koppar... ja, man har ju vissa funderingar kring det berömt usla Växjö vattnet. Det kanske är läge att köpa sig ett omvänt osmosfilter. Tyvärr är det lite magert i kassan...
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Nervskada?
              Förgiftning eller infektion känns mest troligt hos en apistogramma.

              Testa att behandla fisken med Aqua Furan, det är lätt att få tag i och penetrerar vävnaden så fisken behöver inte äta det. Kombinera ev. med octozin för att täcka in nästan alla baser.

              Förgiftning: hitta källan och eliminera den. Insektsgift? Metaller? Extremt lågt pH? Förslag till åtgärd: höj pH upp över neutralt och filtrera över aktivt kol.

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Intressant Mike. Tyvärr fick jag aldrig en chans att testa någon av dina kurer för fisken dog i går kväll. Vet inte om den var sjuk mest hela dagen när jag var på jobbet eller om det var blixtförlopp. Höja PHt känns inte aktuellt eftersom de fångas i typ 4-6 och jag trots allt bara hade sänkt det till 6,8.

                Ska se om jag kan få tag i furan och otozin och ha hemma i medicinskåpet om det skulle hända fler fiskar. Just nu överväger jag starkt att köpa en Osmos-apparat. Någon som har tips om var man kan köpa en skaplig Osmos billigt?
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Växjövattnet är det.

                  Jag har ett RO filter om du vill testa ett tag.
                  Vattenberedningsmedel, uv- ljus, salta, askorbinsyra är saker som hjälper att få bort skiten ur vattnet.

                  Vet inte om du har lågt ph men du ska veta att det kloraminet som sänks från 8,3 till 6,5 är 20 ggr mera reaktivt.

                  Är just nu på en vattenreningskonferens i Södertälje. Har lyssnat på många bra föreläsare i ämnet bl.a Astra`s kvalitet`s chef. Riktigt intressant att i detalj få i sig vad det krävs för att rena vårt kranvatten.

                  En föreläsare beskrev mycket målande hur olika kranvattnet är i vårt land. O vad de olika vattenverken använder för olika teknik för att få vattnet känligt ur människans hälsoperspektiv.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Katastrofen är nu snart ett faktum, hanne nummer två har börjat dansa runt nu! Panik, panik...
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Salta salta
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Växjövattnet är det.

                        Jag har ett RO filter om du vill testa ett tag.
                        Vattenberedningsmedel, uv- ljus, salta, askorbinsyra är saker som hjälper att få bort skiten ur vattnet.

                        Vet inte om du har lågt ph men du ska veta att det kloraminet som sänks från 8,3 till 6,5 är 20 ggr mera reaktivt.

                        Är just nu på en vattenreningskonferens i Södertälje. Har lyssnat på många bra föreläsare i ämnet bl.a Astra`s kvalitet`s chef. Riktigt intressant att i detalj få i sig vad det krävs för att rena vårt kranvatten.

                        En föreläsare beskrev mycket målande hur olika kranvattnet är i vårt land. O vad de olika vattenverken använder för olika teknik för att få vattnet känligt ur människans hälsoperspektiv.
                        Låter som om innehållet på konferensen kanske skulle kunna vara intressant att summera ur ett akvaristiskt perspektiv i en liten artikel i Ciklidbladet.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Hade tur i oturen och träffade Larry idag. Salt och osmoskuren är nu påbörjad, men tyvärr har nog hanne 2 strukit med också för jag kan inte hitta honom i karet och han var krasslig i morse.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Hur går det??
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              Illa. Honan klarade inte kureni baljan, men fiskarna som går kvar i karet ser fina ut. Gjorde en NO3 mätning och den gav resultatet noll. Följer instruktionerna på sekunden och fick värdet NOLL alltså så jag menar inte att testet är kasst

                              Gjorde även en dubbelmätning nere vid botten på samtliga värden och de var identiska som för ytvattet så cirkulationen är bra. Intressant eftersom bottenvattnet var aningen gulare och hade mer växtdelar i sig.

                              Funderade lite på det där du sa att kloraminet blir mer reaktivt vid lågt PH så jag plockade även bort mitt torvgranulat ur filtret så nu är det bara torven under sanden kvar. Inte bytt något vatten än, men i kväll blir det nog byte för då tror jag att jag ska fått fram cirka 200 liter. Så men sand och rötter borträknat blir det nog byte av ungefär halva karet.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...