Färgvarianter hos Apistogramma: arter eller polymorfism

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #31
    Ola;
    Sande en bild till dig pa en A.borelli hane fran Uruguay....fick du den?

    Felipe
    Felipe

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #32
      Felipe, skulle du kunna skicka den bilden till mig också?

      Mvh/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av Felipe
        Ola;
        Sande en bild till dig pa en A.borelli hane fran Uruguay....fick du den?

        Felipe
        Jag fick den första som var för stor men inga fler. JAg krympte den nu.

        Ps. Felipe har tillstånd av fotografen att lägga upp bilden.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          #34
          oj vad snygg
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #35
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag fick den första som var för stor men inga fler. JAg krympte den nu.

            Ps. Felipe har tillstånd av fotografen att lägga upp bilden.

            Tack för bilden Ola!
            En hane med väldigt mycket gult i färgen. Och det är vad Staeck också skriver om de fiskar han fångade lite norrut i Rio Uruguay systemet.

            Mvh/

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #36
              Ursprungligen postat av Pelle
              Tack för bilden Ola!
              En hane med väldigt mycket gult i färgen. Och det är vad Staeck också skriver om de fiskar han fångade lite norrut i Rio Uruguay systemet.

              Mvh/
              Kul att jämföra bilden på den mindre hanen från denna tråd:

              Halloj, Om en vecka drar jag till uruguay på äventyr igen :) det skall bli underbart. Jag har ett litet problem bara, sambon har sagt stopp för inköp av fler akvarium, så jag tror knappt att jag får plats med hälften av fiskarna jag tar hem. Är det någon i GBG området som är intresserad så är det bara att höra av sig :) mvh


              Även om denna hane inte visar maximal utfärgning, så kan man tydligt se att det gulfärgade området är betydligt mindre. Den gula färgen täcker mest gällocket och en liten bit utanför. Huvudet ovanför ögonen har inte någon gul färg alls (jämför med bilden från Felipe där praktiskt taget hela huvudet är gul färgat.)
              De individuella skillnaderna är stora alltså.

              Jag skulle vilja säga att hanen på felipes bild (nästan) är färg-ytterligheten mot det gula hållet. Och en "opal färgad" hane är en ytterligheten åt det blå hållet.
              I ett gäng med vildfångade borellis finns oftast hanar med alla färgkombinationer däremellan.
              Det är vad jag själv har erfarenhet av.

              Mvh/

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #37
                44 bilder på borelli dock inte alla hanar. Men intressant att se de olika färgvarianterna.

                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #38
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag fick den första som var för stor men inga fler. JAg krympte den nu.

                  Ps. Felipe har tillstånd av fotografen att lägga upp bilden.
                  Undra om det inte är Stan Chung som fotat?

                  Iallfall har haft både opal o "reitzigi" i omgångar också bägge samtidigt. Upplever dock opalen som betydligt mindre. Här iallfall några bilder från de mina Dessa gick parallet i två 105 liters kar o den gula hannen var minst 2 cm större.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #39
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Här iallfall några bilder från de mina Dessa gick parallet i två 105 liters kar o den gula hannen var minst 2 cm större.
                    Snygga doningar! Är nog värt besväret att dra igång ett kar för att hålla dessa i nåt biotopaktigt.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #40
                      Jepp Wilhelm Du som har tomma kar. Ge dem lite space o lite gömställen så fixar de resten. Iofs ofta kortlivad, men med rätt skötsel så är det en intressant fisk. Och då är det en fisk med attityd.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Pelle
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 387

                        #41
                        Jag har inte märkt någon storleks skillnad på Opal färgade och blå/ gul färgade. Däremot så var det en skillnad mellan de opaler som hade odlats fram i gamla DDR på 80 talet (hård selektiv avel) och den gamla inavlade gul/blå stammen som endast var tillgänglig här i scandinavien på den tiden.

                        På den tiden trodde jag också att det faktiskt rörde sig om två skilda arter.
                        När jag senare började köpa grupper av vildfångade fiskar, så blev jag helt övertygad om motsatsen.
                        På marknaden idag finns fiskar av otroligt bra kvalitet. Odlingsformer med Opal färg och fantastiskt fina Gul/ blå odlingsformer, jämte en hel del vildfångat också. (Kolla in Åleds emellanåt, om ni vill köpa fina vildfångade)

                        Den fantastiskt fina Opal färgade hanen på bilderna ovan är troligen en odlingsvariant. Tjeckerna (och odlarna i gamla DDR försökte odla på fiskar som hade så mycket rött som möjligt i färgen) Fiskar med extremt mycket röda prickar på huvudet är troligen hårt selektivt framodlade.
                        Jag har sett flera vildfångade opal färgade, men de har inte haft så mycket rött på huvudet. Den vanligaste opal färgade varianten är hel blå, med kanske bara två-tre röda prickar eller helt utan rött. Men med blå metallic prickar över hela huvudet.


                        Apropå livslängd på Borellii. Jag hade en hona som blev 8 år gammal!! (undantaget som bekräftar regeln kanske)


                        Mvh/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...