Vilken Apistogramma är den lättlekaste arten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miss

    Vilken Apistogramma är den lättlekaste arten?

    Jag har ett akvarium på 45 liter. Där i ska jag ha ett eller högst två par Apistogramma (men det kanske är för litet?). Jag undrar vilken art ur den släktet som är den lättlekaste arten. Behöver jag en doppvärmare om jag ska odla? Jag har hört att man ska rätt så varmt vatten för att odla dvärgciklider. Finns det nån annan dvärgciklid som är lättlekt?

    Mvh Melina
  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 108

    #2
    Kakaduciklider (A. cacatuoides) är en av de mest lättlekta Apistogramma arterna och ynglen är relativt lätta att föda upp. De leker även då vattenparametrarna ej är ideala. (Detta kan dock leda till snedvriden könsfördelning i kullen.)

    Att hålla två par Apistogramma tillsammans i ett så litet akvarium rekommenderar jag inte, eftersom det kan leda till allvarliga slagsmål med otrevliga följder. Har man tät plantering och inredning brukar det dock gå att hålla en hanne med ett harem av honor.

    Om du behöver doppvärmare eller inte beror på vilken temperatur akvariet har utan uppvärmning, vilket främst beror på rumstemperaturen samt pumpar, belysning etc.

    För mer information om dvärgciklider kolla t.ex.




    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

    Kommentar

    • Miss

      #3
      Jo jag funderade också på kakaduor. Jag tänkte att jag skulle ha en hane med två honor, fast jag kommer köpa ett lite större akvarium, en som är på runt 70 liter minst. Det känns så oschyst att ha tre fiskar i ett så pass litet akvarium! Förresten, jättefin hemsida Max! Otroligt fina bilder måste jag säga, speciellt bilden på zebramalarna och gruppbilden. Skulle gärna vilja se fler bilder på zebramalarna, dem är jättefina!

      Kommentar

      Arbetssätt...