Corydoras fast i munnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Corydoras fast i munnen

    Hej!

    I går kväll såg jag att en av mina halvvuxna A. diadema sommade runt med en fisk skjärt styckandes ut ur munnen. Den hade försökt svälja en av mina Corydoras sp. gren neon stripe (=dyrt foder). Jag fågnade upp min Aeqidens och den sten döda corydorasen satt fast i munnen och gick inte att dra ut. Jag tog en sax och klipte av så mycket som möjligt. Problemet är ju att resten sitter kvar. Nu i morse var det ingen förrändring den simmade runt med vidöppen och väl fylld mun.

    Vad ska man göra åt en sån sak? Corydoras har taggar som ju gör dem oätliga, men vad händer egentligen en fisk som försökt? Ska man förasöka operera ut corysen eller kommer den att lösas upp? Hur påverkas i så fall Aequidensen av att simma runt med en rutten och taggig corydoras i munnen?

    Vad göra?

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Ruttnar fisken så kommer den att klara sig.
    Problemet är om den döda fisken inte ruttnar utan sitter kvar ett bra tag.

    Kan lugna dig med att ja har haft en Satanoperca som åkt runt fisk i käften i två veckor o rätt som det var så hade han fått ut den igen
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Jag läste om en som hade "opererat" ut en Corrydoras ur munnen på sin Choklad Ciklid.
      Han hade helt enkelt klippt av den vassa delen som satt fast i munnen, jag tror iofs att den stack ut genom munne när han klipte av den och sedan lirkade han ut Corryn..
      Vet inte om de är å rekomendera men värt att kolla kan ju vara om man kommer åt och klippa bort delar.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Ursprungligen postat av LN
        Ruttnar fisken så kommer den att klara sig.
        Problemet är om den döda fisken inte ruttnar utan sitter kvar ett bra tag.

        Kan lugna dig med att ja har haft en Satanoperca som åkt runt fisk i käften i två veckor o rätt som det var så hade han fått ut den igen
        Hehe jasså.. Jag tycker de verkar vara de lamaste/minst rovgiriga fiskar man kan ha
        Men kanske är det så att dessa ligger bakom några pansarmalars död hemma hos mig
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Nu idag kan fisken nästan stänga munnen igen. Jag tror att jag helt enkelt väntar och ser hur det utveklar sig.

          Kanske lite samarin i vattnet kan hjälpa? Fisken har ju uppenbarligen "ätit lite för mycket av det goda".

          mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            Hej!

            Nu idag kan fisken nästan stänga munnen igen. Jag tror att jag helt enkelt väntar och ser hur det utveklar sig.

            Kanske lite samarin i vattnet kan hjälpa? Fisken har ju uppenbarligen "ätit lite för mycket av det goda".

            mvh

            olof
            Vad har du för temp i karet?
            Kanske kunde du hjälpa "matsmältningen" lite på traven...

            Mvh/Andreas

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Det löste sig...

              Jag åkte bort på fredagen och då hade fisken fortfarande vidöppen mun. När jag kom hem på söndag kväll var den som vanligt igen. Pigg och glad och hungrig.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...