Artbeskrivningar sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Artbeskrivningar sökes!

    Hej!

    För tillfället finns 349 Sydamerikanska ciklid arter registrerade i artregistret. Detta antal växer med ytterligare ett antal varje år efterhand som nya arter beskrivs. Vi som arbetar med artregistret försöker att så snabbt som möjligt lägga upp nybeskrivna arter.

    Tyvärr förmår vi inte att hålla alla dessa 349 arter i akvarium och därmed inte heller göra bra artbeskrivningar för dem alla. Till detta behöver vi Er hjälp. Tänk efter vilka Sydamerikanska ciklidarter du har eller har haft i dina akvarium. Kolla gentemot artregistret om det finns beskrivningar för dessa. Om inte, ta några minuter för att göra en. Det behöver inte vara jätte avancerat det är bättre med lite fakta än ingen alls. När artbeskrivningen kommer in brukar jag dubbelkolla så att all relevant tillgänglig information om en art kommer med. Sen kollar först jag och sedan (sån väl är) NCS experter på svenskan och rättar till alla eventuella gramatik- och stavfel. Slutligen publicerar vi artbeskrivningen i artregistret som då har blivit ytterligare ett snäpp bättre och mer fullständigt.

    Kom igen! Vi saknar endast ca 300 artbeskrivningar i SA delen.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • endymion

    #2
    Scalare och altumscalare borde väl någon kunna få ihop beskrivningar av iaf.

    Kommentar

    • firefox75
      Användare
      • april 2007
      • 234

      #3
      :d

      Ursprungligen postat av olof
      Hej!

      För tillfället finns 349 Sydamerikanska ciklid arter registrerade i artregistret. Detta antal växer med ytterligare ett antal varje år efterhand som nya arter beskrivs. Vi som arbetar med artregistret försöker att så snabbt som möjligt lägga upp nybeskrivna arter.

      Tyvärr förmår vi inte att hålla alla dessa 349 arter i akvarium och därmed inte heller göra bra artbeskrivningar för dem alla. Till detta behöver vi Er hjälp. Tänk efter vilka Sydamerikanska ciklidarter du har eller har haft i dina akvarium. Kolla gentemot artregistret om det finns beskrivningar för dessa. Om inte, ta några minuter för att göra en. Det behöver inte vara jätte avancerat det är bättre med lite fakta än ingen alls. När artbeskrivningen kommer in brukar jag dubbelkolla så att all relevant tillgänglig information om en art kommer med. Sen kollar först jag och sedan (sån väl är) NCS experter på svenskan och rättar till alla eventuella gramatik- och stavfel. Slutligen publicerar vi artbeskrivningen i artregistret som då har blivit ytterligare ett snäpp bättre och mer fullständigt.

      Kom igen! Vi saknar endast ca 300 artbeskrivningar i SA delen.

      mvh

      olof
      Jag har nog några arter som jag kan skriva ner lite om.
      Finns det någe färdigt formulär eller är det bara att dra en kopia på någon befintlig art och ändra de fakta för den nya???
      Behövs bild också???
      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
      16500liter odlingskar.
      3500liter vardagliga.
      6kbm tempererad damm.
      MvH
      Daniel
      0735-433428

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        firefox75
        Behövs bild också???
        -------------------------------------------------
        massor
        o skicka gärna några från odlingen
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #5
          Har noterat detta innan din "annons", håller på att vässa pennan
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Jag har nog några arter som jag kan skriva ner lite om.
            Finns det någe färdigt formulär eller är det bara att dra en kopia på någon befintlig art och ändra de fakta för den nya???
            Behövs bild också???
            Gå in på den arten du har tänkt göra artbeskrivning till. Tryck sedan lägg till artbeskrivning och vips så kommer en mall.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Bilder behövs alltid till artregistret men för att förtydliga lite så behöver man inte skicka bilder med artbeskrivningen. Vi lägger gärna upp artbeskrivningar utan bilder liksom bilder utan artbeskrivning.

              Som endymion skriver finns det en fördig mall med rubriker som du får upp när du ska lägga till artbeskrivningar. Att kopiera text från tidigare artbeskrivningar är väl inte direkt att rekomendera men så länge faktan stämmer (eller ändras) och det inte blir allt för uppenbart och enahanda så kan det funka.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                #8
                Jag är ganska bra på att skriva så säg till om ni behöver någon hjälp med det men i dagsläget har jag bara Ancistrus, guppy-soppa och ev. äppelsnäckor från SA. Jag skrev iaf lite mer om Pelvicachromis Pulcher som jag har.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                Arbetssätt...