Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami

    Håller på och planerar för ett 90L (75*35*35) kar och har svårt att bestämma mig för vilken av dessa jag skall välja. Jag antar att det är för litet för att ha bägge arterna?!
    Det blir ett "svartvattenskar" med mycket rötter, löv, svag belysning, torvfiltrering och lite cryptocoryne. Har eget mjukt vatten med ph 6 ur kranen.

    Tänkte även ha ett litet stim tetror. Det lutar åt kardinaltetror, men de har jag haft förut, så förslag på andra snygga, trevliga tetror som kan passa till detta kar mottages tacksamt! Kanske citrontetror?!

    Kom med synpunkter och förslag!

    J-E
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #2
    Ursprungligen postat av agalychnis
    Håller på och planerar för ett 90L (75*35*35) kar och har svårt att bestämma mig för vilken av dessa jag skall välja. Jag antar att det är för litet för att ha bägge arterna?!
    Det blir ett "svartvattenskar" med mycket rötter, löv, svag belysning, torvfiltrering och lite cryptocoryne. Har eget mjukt vatten med ph 6 ur kranen.

    Tänkte även ha ett litet stim tetror. Det lutar åt kardinaltetror, men de har jag haft förut, så förslag på andra snygga, trevliga tetror som kan passa till detta kar mottages tacksamt! Kanske citrontetror?!

    Kom med synpunkter och förslag!

    J-E
    Har själv ett ganska nystartat 180 liters med Schackbräden, tycker personligen att dessa firrar har mycket mer charm och beteende än Fjärilar. Men så är ju Schackbräden min favorit.

    Jag har bestämt mig för att skippa tetror i detta kar. Anledningen är att jag hoppas på att få lek och yngel, vilket tetror uppskattar lika mycket som jag, men på ett annat sätt.

    Eventuellt kommer jag att även ha ett par av de snällare Apistogrammorna, men dessa kommer inte i förrän Schackbrädena är vuxna.

    Har även ett par algätare för städningen.

    På filmerna finns det även ett antal Black Molly som hamnat där på lite lustiga vägar, men dom ska snart plockas bort.

    Dicrossus filamentosus 2 (young fish)

    Dicrossus filamentosus (young fish)

    Hyphessobrycon pulchripinnis
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • agalychnis
      NCS Medlem
      • september 2004
      • 195

      #3
      Är du inte rädd för att algätarna skall sno ev, rom eller yngel?
      Trevliga filmer!

      J-E

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #4
        Ursprungligen postat av agalychnis
        Är du inte rädd för att algätarna skall sno ev, rom eller yngel?
        Trevliga filmer!

        J-E
        Jag tror inte de är lika "duktiga" som tetror.

        Dessutom är de lättare att lyfta ur dem utan att rasera hela inredningen.

        Sedan måste ju någon/något ta hand om algerna
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Amandatetror är vackra, små och trevliga, tror inte de är lika duktiga på att norpa yngel som de lite större tetrorna. Jag är även svag för de högfenade tetrorna, t ex svart fantom, rosentetra och robertsitetra. De är nog duktiga på yngel i vart fall, rommen ger de sig inte på.

          Alternativ till mer bottenorienterade tetror är någon av smycketetrorna. Den lilla och den stora smycketetran är vackra båda två, men snabba på yngel. Pennfisken är inte lika kvick, men inte heller lika grann. En klart underskattad tetra är stänktetran. Sanslöst vacker som utvuxen och har ett fascinerande graciöst kampbeteende. Stänktetran är troligen inte lika snabb på yngel som smycketetrorna, och dessutom rätt lättlekta. Räkna med yngel om du sköter karet bra. Alla ovanstående tetror går lite högre upp i karet, så de stör inte dvärgarna lika mycket.

          Som algätare hade jag kört Otocinclus, de lämnar rom och yngel ifred och är mycket bra som algätare.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Amandatetror är vackra, små och trevliga, tror inte de är lika duktiga på att norpa yngel som de lite större tetrorna. Jag är även svag för de högfenade tetrorna, t ex svart fantom, rosentetra och robertsitetra. De är nog duktiga på yngel i vart fall, rommen ger de sig inte på.

            Alternativ till mer bottenorienterade tetror är någon av smycketetrorna. Den lilla och den stora smycketetran är vackra båda två, men snabba på yngel. Pennfisken är inte lika kvick, men inte heller lika grann. En klart underskattad tetra är stänktetran. Sanslöst vacker som utvuxen och har ett fascinerande graciöst kampbeteende. Stänktetran är troligen inte lika snabb på yngel som smycketetrorna, och dessutom rätt lättlekta. Räkna med yngel om du sköter karet bra. Alla ovanstående tetror går lite högre upp i karet, så de stör inte dvärgarna lika mycket.

            Som algätare hade jag kört Otocinclus, de lämnar rom och yngel ifred och är mycket bra som algätare.

            Hilsen,

            P
            En alldeles ypperlig genomgång av tetror som kan rekommenderas till SA Dvärgciklider generellt.

            Är det ok om jag eller du själv kopierar texten till tråden SA Dvärgciklider. Den platsar helt klart där också!
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • agalychnis
              NCS Medlem
              • september 2004
              • 195

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Amandatetror är vackra, små och trevliga, tror inte de är lika duktiga på att norpa yngel som de lite större tetrorna. Jag är även svag för de högfenade tetrorna, t ex svart fantom, rosentetra och robertsitetra. De är nog duktiga på yngel i vart fall, rommen ger de sig inte på.

              Alternativ till mer bottenorienterade tetror är någon av smycketetrorna. Den lilla och den stora smycketetran är vackra båda två, men snabba på yngel. Pennfisken är inte lika kvick, men inte heller lika grann. En klart underskattad tetra är stänktetran. Sanslöst vacker som utvuxen och har ett fascinerande graciöst kampbeteende. Stänktetran är troligen inte lika snabb på yngel som smycketetrorna, och dessutom rätt lättlekta. Räkna med yngel om du sköter karet bra. Alla ovanstående tetror går lite högre upp i karet, så de stör inte dvärgarna lika mycket.

              Som algätare hade jag kört Otocinclus, de lämnar rom och yngel ifred och är mycket bra som algätare.

              Hilsen,

              P
              Stänktetror har jag haft någon gång. De är riktigt häftiga, så några sådana får det bli, om jag kan hitta dem.
              Jag är även sugen på någon av de högfenade tetrorna. Hur är det med t.ex. Rosentetra och Robertsitetra, måste man ha ett stort stim av dem, eller skulle det räcka med kanske 6st (3par)? Tror jag har läst någonstans att de går att ha parvis också.
              Dolkstygnstetran blir väl lite större än de andra, så det kanske inte är ett lika bra alternativ till mitt relativt lilla kar?

              Jag skall ha ganska svag belysning i karet, så jag vet inte hur mycket alger det blir. Om det visar sig att det blir mycket alger, så skaffar jag ett gäng Otocinclus. Sett bilder på "Otocinclus zebra". Skitsnygga! Har tyvärr inte sett några i verkligheten ännu, men då måste man nog slå till!

              Tack för bra tips, Patrik!
              J-E

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag har pirangatetra och "grön" neontetra. Båda är trevliga, särskilt pirangatetran, och de är nog inte svåra yngeltjuvar.

                Sedan tycker ju jag att akvarister är kulturhistorilösa när de inte vill ha "falsk neontetra". Det är ett klassiskt sätt att namnsätta organismer. Ta t ex "falsk johannesört". Men det säljer väl inte att kalla något falskt = sämre, men det är inte vad det betyder i namnsättningen. Då betyder det väl snarare "liknar" (nu kommer säkert någon som kan detta och slår mig på fingrarna).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  #9
                  Hej!
                  ?

                  Sedan tycker ju jag att akvarister är kulturhistorilösa när de inte vill ha "falsk neontetra". Det är ett klassiskt sätt att namnsätta organismer. Ta t ex "falsk johannesört". Men det säljer väl inte att kalla något falskt = sämre, men det är inte vad det betyder i namnsättningen. Då betyder det väl snarare "liknar" (nu kommer säkert någon som kan detta och slår mig på fingrarna).[/QUOTE]

                  hälsn Nils

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10


                    Förstår att min svar var kryptiskt.

                    Paracheirodon simulans kallades först falsk neontetra. Även i artepitetet "simulans" påpekas likheten eller snarare att den härmar neontetran. Falsk neontetra är alltså ett bra namn enligt mig, men det har handeln beslutat sig för att inte använda.

                    FishBase listar både Green neon tetra och false neon tetra som som Engelska namn men har valt Green neon tetra som det "officiella". Svenska namnet är Grön Neon enligt FishBase.

                    Världen är kulturhistorielös!
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jepp, kopiera på och lägg in texten där du vill (fast ha gärna med författaren).

                      Dolkstygnstetran hade jag hoppat, den blir som du skriver lite väl stor och är dessutom "bufflig" i relation till fjärilar. Utöver det är de rackarns kvicka på käket så det kan bli problem att få ner mat till cikliderna. De högfenade tetrorna går fint att hålla parvis, men personligen hade jag kört t ex 3 hannar och 4-5 honor. Hannarna kommer att hålla revir på olika ställen i karet och honorna går däremellan. De är iof också kvicka på käket, men inte lika stora som dolkstygnstetran så det funkar.

                      Grön neontetra (P. simulans) som Ola tipsar om är ett ypperligt alternativ. Snygg, rätt liten, relativt vek och förmodligen rätt kass på rom och yngel.

                      Otocinclus "zebra" är helt klart skitsnygg, men dyr och känslig också. Den vanliga är bättre alternativ enligt mig, lätt att komplettera om det behövs.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • agalychnis
                        NCS Medlem
                        • september 2004
                        • 195

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jepp, kopiera på och lägg in texten där du vill (fast ha gärna med författaren).

                        Dolkstygnstetran hade jag hoppat, den blir som du skriver lite väl stor och är dessutom "bufflig" i relation till fjärilar. Utöver det är de rackarns kvicka på käket så det kan bli problem att få ner mat till cikliderna. De högfenade tetrorna går fint att hålla parvis, men personligen hade jag kört t ex 3 hannar och 4-5 honor. Hannarna kommer att hålla revir på olika ställen i karet och honorna går däremellan. De är iof också kvicka på käket, men inte lika stora som dolkstygnstetran så det funkar.

                        Grön neontetra (P. simulans) som Ola tipsar om är ett ypperligt alternativ. Snygg, rätt liten, relativt vek och förmodligen rätt kass på rom och yngel.

                        Otocinclus "zebra" är helt klart skitsnygg, men dyr och känslig också. Den vanliga är bättre alternativ enligt mig, lätt att komplettera om det behövs.

                        Hilsen,

                        P
                        Tack Patrik!
                        Just nu lutar det åt följande fisksammansättning om jag får tag i dem:

                        5-6 Schackbrädesciklider. Har haft dem förut och gillar dem skarp, samt att de kanske passar bättre än fjärilar i ett såpass litet kar. De lär hålla till nära botten.
                        Köpte då (kanske 15 år sedan) 6-7 st ungdjur & alla visade sig vara hanar! Köpte några till & även de var hanar!!! Är det vanligt?

                        3.3 Stänktetror. Hade dem för ca 20 år sedan, borde vara dags igen! Mycket vackra och intressanta och håller till nära ytan.

                        2.4 Rosentetror, kanske några fler. Aldrig haft förut, men är mycket snygga, verkar trevliga och håller förhoppningsvis till i mellersta vattenlagret.

                        3-4 Otocinclus, om det bildas mycket alger. Små trevliga, bra algätare, men som kräver god algtillväxt. Vill väl egentligen ha bättre fart på vattnet, än jag har tänkt att ha.

                        Tack för alla tips, och kom gärna med fler synpunkter!
                        J-E

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #13
                          Ursprungligen postat av agalychnis
                          Tack Patrik!
                          Just nu lutar det åt följande fisksammansättning om jag får tag i dem:

                          5-6 Schackbrädesciklider. Har haft dem förut och gillar dem skarp, samt att de kanske passar bättre än fjärilar i ett såpass litet kar. De lär hålla till nära botten.
                          Köpte då (kanske 15 år sedan) 6-7 st ungdjur & alla visade sig vara hanar! Köpte några till & även de var hanar!!! Är det vanligt?

                          3.3 Stänktetror. Hade dem för ca 20 år sedan, borde vara dags igen! Mycket vackra och intressanta och håller till nära ytan.

                          2.4 Rosentetror, kanske några fler. Aldrig haft förut, men är mycket snygga, verkar trevliga och håller förhoppningsvis till i mellersta vattenlagret.

                          3-4 Otocinclus, om det bildas mycket alger. Små trevliga, bra algätare, men som kräver god algtillväxt. Vill väl egentligen ha bättre fart på vattnet, än jag har tänkt att ha.

                          Tack för alla tips, och kom gärna med fler synpunkter!
                          J-E
                          Jag har också haft problem med för många hanar när det gäller Schackbräden.
                          Framförallt så kan icke dominanta hanar se ut som honor.
                          Mitt senaste inköp av sex vildfångade, köpta som små, visade sig vara tre garanterade hanar och tre två garanterade honor. Sen har jag en som jag fortfarande är osäker på. Troligtvis en hanne?

                          Jag hade Stänktetra senast förra våren i 180 liters burk. Jag tyckte att det nästan det var lite för litet åt dem. De är ena snabba jäklar och när hanarna börjar uppvakta då krävs det rejält med yta.

                          En liten film på lekande Copella arnoldi
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • agalychnis
                            NCS Medlem
                            • september 2004
                            • 195

                            #14
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Jag har också haft problem med för många hanar när det gäller Schackbräden.
                            Framförallt så kan icke dominanta hanar se ut som honor.
                            Mitt senaste inköp av sex vildfångade, köpta som små, visade sig vara tre garanterade hanar och tre två garanterade honor. Sen har jag en som jag fortfarande är osäker på. Troligtvis en hanne?

                            Jag hade Stänktetra senast förra våren i 180 liters burk. Jag tyckte att det nästan det var lite för litet åt dem. De är ena snabba jäklar och när hanarna börjar uppvakta då krävs det rejält med yta.

                            En liten film på lekande Copella arnoldi
                            Jag har för mig att jag har haft stänktetror i ett 100L eller liknande förut. De är så fräcka, så jag tänker nog prova iallafall.

                            J-E

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Det är rätt vanligt med skev könsfördelning med odlade sydamerikanska dvärgciklider. Könet styrs av pH och/eller temperatur (iaf på Apisto), så det är inte bara att odla dem och tro att det blir 50/50. Apisto är tom könsobestämda upp till tre veckors ålder - efter det sätter sig könet beroende på vattenvärden. I butikerna har jag sett många olika kombos, en del med nästan enbart hannar och en del med nästan enbart honor. De verkligt seriösa odlarna får fram Apisto med ungefär 50/50. VF är lurigare, vet inte om hannar/honor håller till i skilda miljöer under uppväxt, plus att vi har det där med fisk i olika size. Nå, det gör i allafall könsbestämning verkligt knepigt, om det inte handlar om fullvuxna djur.

                              Jag tror (oserverar tror) att det är hugget som stucket med fjärilar eller schakbräden. De kräver plats, trots sin lilla storlek, och mer än ett par av någondera fisken per 50 liter skulle jag inte rekommendera. Vilket inte innebär att det inte går, om karet är rätt inrett och fisken på bra humör. Kom ihåg att inga fiskar har läst böckerna, eller frågat om mina erfarenheter...

                              Stänktetrorna är härliga, men de kräver faktiskt också sin plats. Två hannar är nog max i det karet, men gärna fyra honor. De blir runt 8-9 cm som fullvuxna (hannarna), vilket man kan ha i baknacken. Rosentetrorna blir däremot klockrent. De kommer garanterat att gå i mellan/bottenskiktet, ffa om du har stänktetra i ytan - de trycker ner dem.

                              Otos funkar fint även med svagare cirkulation, tror inte det blir något problem med det. Fast spontant hade jag dragit ner antalet till 2-3 i stället. De är mycket effektiva algätare, och "fodret" tar rätt snabbt slut. Men det är klart, om man stödutfodrar dem så går det bra med fler. Med hungriga dvärgar och tetror så kan stödutfodring bli svårt, men, men. Testa och se.

                              Hilsen,

                              P

                              Ursprungligen postat av agalychnis
                              Tack Patrik!
                              Just nu lutar det åt följande fisksammansättning om jag får tag i dem:

                              5-6 Schackbrädesciklider. Har haft dem förut och gillar dem skarp, samt att de kanske passar bättre än fjärilar i ett såpass litet kar. De lär hålla till nära botten.
                              Köpte då (kanske 15 år sedan) 6-7 st ungdjur & alla visade sig vara hanar! Köpte några till & även de var hanar!!! Är det vanligt?

                              3.3 Stänktetror. Hade dem för ca 20 år sedan, borde vara dags igen! Mycket vackra och intressanta och håller till nära ytan.

                              2.4 Rosentetror, kanske några fler. Aldrig haft förut, men är mycket snygga, verkar trevliga och håller förhoppningsvis till i mellersta vattenlagret.

                              3-4 Otocinclus, om det bildas mycket alger. Små trevliga, bra algätare, men som kräver god algtillväxt. Vill väl egentligen ha bättre fart på vattnet, än jag har tänkt att ha.

                              Tack för alla tips, och kom gärna med fler synpunkter!
                              J-E
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 mars 2008, 18:11.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...